Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarpa objektiv för 1Ds MkIII

Produkter
(logga in för att koppla)

plusminusgurkan

Aktiv medlem
Det sägs att det bara är vissa av canons objektiv som är tillräckligt skarpa för att utnyttja mark-treans höga upplösning. Är det någon som vet var jag kan hitta information om det?

Det var ett test i Proffsfoto nyligen.. kolla det!

Väldigt intressant jämförelse mellan D3 och 1DsMk3.

De interpolerade D3:ans filer till 22 megapixel och de var avsevärt bättre än Mk3:ans original-fil på 22 megapixel.

Dock så berodde detta på den kassa "proffs"-zoomen från Canon (24-70/2,8).. skrev de iaf ;)

Sen skrev de att när de satte på en fast 50/1,4 på Mk3:an så blev resultatet/upplösningen myyycket bättre... de skrev dock aldrig att det blev bättre än D3:ans interpolerade filer.. haha GÖTT MOS!

Mitt råd, KÖP FAST OPTIK! Du får såååå mycket mer för pengarna!

Synd att Proffsfoto är så förbannat dyr, det är en förbannat bra tidning... Jo, fast optik lär ju vara det som gäller. Hoppas chefen går med på det, han är lite mer rock'n'roll.

Men det hade varit intressant med lite statistik som finns att hitta på nätet!

mitt tips, även om jag "bara" har en eos 1ds MK1,
skaffa C/Y-adapter och kör Carl Zeiss-gluggar, EXTREMT prisvärda och helt annat kvalité än de flesta av Canons fasta EF-gluggar.
har blivit helt frälst sedan jag skaffade
först ett *T 50mm F/1.7 och nu senare ett 85 F/1.4,
ett 28 F/2.8 och ett 50 F/1.4, känns som jag inte behöver andra gluggar, även om min tegelsten till 28-80 L får hänga med ett tag till.

"Problemet" att när man väl börjat använda BRA fast gluggar så finns det inget annat, svårt att använda zoomar då, man blir mest bara missnöjd över kompromissen.

Förresten, när ändå är här,
har halva benet kvar i Minolta-världen och där går det, rent tekniskt, att montera ett "digital"-objektiv avsedd för en APS-c-sensor på en analog kamera (alltså motsvarande fullformat, även om man inte riktigt kan jämföra så).
Går det att montera gluggar avsedda för Canons 1,6x-sensor på ett digitalt fullformatshus? Riskerar man förstöra något?

Du kan inte montera Canons EF-S gluggar på ett fullformat hus. Det är inte mekaniskt möjligt. Däremot kan du montera tredjeparts gluggar avsedda för APS-C (Tamron, Sigma, Tokina). Man kan ju undra varför? Mest för skojs skull kanske ;o) Thorsten

ok, canon ef-s-gluggar är ändå inte av intresse,
men...går det att använda t ex ett Tamron 18-50 eller sigmas 17-70 på fullformats-hus? fick inte riktigt svar på min fråga.
ett Sigma 17-70 skulle ju vara ett mycket trevlig objektiv på en fullformatssensor.

mvh

Några riktigt bra gluggar är 35/1,4; 50/2,5 macro; 85/1,8; 100/2,8 macro; 135/2; 200/2,8.

Under 35 mm är finns det inga supergluggar med flera som är rätt bra. Både 24/1,4 och 24/2,8 ska vara bra. Jag har 24/1,4 och här väldigt nöjd med den.

froderberg skrev:
Några riktigt bra gluggar är 35/1,4; 50/2,5 macro; 85/1,8; 100/2,8 macro; 135/2; 200/2,8.

Under 35 mm är finns det inga supergluggar med flera som är rätt bra. Både 24/1,4 och 24/2,8 ska vara bra. Jag har 24/1,4 och här väldigt nöjd med den.
Samt 50/1.2, 85/1.2, 100/2 och 180/3,5. Man kan även lägga till alla supertele mellan 200 och 800 mm.

Bland zoomarna tippar jag på att 70-200/4 IS skulle klara sig bra.

christianhylse skrev:
finns det någon som kan svara på min fråga något så när seriöst?

Ja, du kan montera den på kameran. Ja, du kan ta bilder. Och ja, det blir svart i kanterna. APS-C gluggarna tecknar inte ut fullformat sensorn.

Möjligen kan man använda det om man vill ha kvadratiska bilder, annars lär det vara ganska värdelöst. Titta istället på canon 17-40 eller dylikt.

T

christianhylse skrev:
ok, canon ef-s-gluggar är ändå inte av intresse,
men...går det att använda t ex ett Tamron 18-50 eller sigmas 17-70 på fullformats-hus? fick inte riktigt svar på min fråga.
ett Sigma 17-70 skulle ju vara ett mycket trevlig objektiv på en fullformatssensor.

mvh

Om ett Sigma 18-50 skulle vara av intresse så skulle väl likväl EF-s gluggar som 17-55, 60 makro, å 10-22 vara av intresse?

men karl, det funkade ju inte rent tekniskt att montera ett S-objektiv...
var lite det som var min fråga från början,
jag ska inte använda SIGMA 17-70 på denna kamera, men jag var nyfiken på om det GICK, rent teoretiskt.
--
har såväl 28-80 L och 20-35 L och det räcker som vidvinkel för mig, 20-35 blir ju rejäl vidvinkel på fullformat. Har också ett manuellt Zenitar 16 F/2.8 om jag skulle behöver lite mer.
--
apropå på 50 F/1.2 L, 85 F/1.2 L och så vidare, så är ju detta fantastiska gluggar, men det kostar också rejält mycket pengar. Plus att man tvingas leva med AF, men det får man väl stå ut med ;)

De flesta av Canons fasta objektiv är helt ok att använda på 1Ds3. Även de rätt billiga objektiven. Zoom-objektiven bör du bara använda de allra bästa.
Jag har inte gjort någon förändring av mina objektiv innehav sen jag köpte en 1Ds3. I och för sig så hade jag ganska hyfsade objektiv redan. Använder även ett par Sigma objektiv som är bra på kameran. Dock endast fasta macro objektiv och de är ju rätt bra i kvaliteten.

christianhylse skrev:
apropå på 50 F/1.2 L, 85 F/1.2 L och så vidare, så är ju detta fantastiska gluggar, men det kostar också rejält mycket pengar. Plus att man tvingas leva med AF, men det får man väl stå ut med ;)
Det är väl bara att köra manuellt om du vill det, men skulle du få bättre resultat med manuell fokusering?

christianhylse skrev:

Är det int 50/1,2 som är oskarpare än 50/1,8 II?

christianhylse skrev:
--
apropå på 50 F/1.2 L, 85 F/1.2 L och så vidare, så är ju detta fantastiska gluggar, men det kostar också rejält mycket pengar. Plus att man tvingas leva med AF, men det får man väl stå ut med ;) [/B]

Skulle ju tro att de som har råd att skaffa en 1Ds3 som kostar över 70.000 i Sverige, också har råd att lägga 10-15000 kr på ett objektiv.

Annars finns det billigare som duger bra till kameran också

ANNONS
Götaplatsens Foto