Annons

skarpa ?

Produkter
(logga in för att koppla)

sara gust

Avslutat medlemskap
Har just kopt en 20d och haller pa att lara mig inte bara kameran utan aven digitalt generellt.
har en fundering vad galler skarpa: om jag pa installningar staller in skarpan pa +2,
ar det ngt jag har att forlora, eller maste "offra", sasom bildkvalite, ljuskanslighet, etcetera..? annars skulle man val alltid ha den installd pa storsta mojliga skarpa..? ( eller det kanske ar just det man brukar ha..:?)

sara.

Du kan prova att fota i RAW och sedan pröva dig fram i efterhand hur skärpan påverkar dina bilder.

Själv skulle jag aldrig våga påverka en bild för mycket i kameran. Det är svårt att ångra sig i efterhand.

mvh/Peter

Precis som Peter skriver så vill man ha ett så obearbetat som möjligt. Om du nu bara fotar och t ex inte vill sälja bilderna så är det nog ingen fara att ställa in på +2. Det beror helt och hållet på vad du avser att använda bilderna till.

men vad kan jag forlora pa att gora det..?
forsamras bildkvaliten..?
sjalva tanken med digitalt ( later lite markligt kanske med alla dessa basfragor for ngn som just kopt sig denna typen av kamera, men jag vill verkligen lara mig digitalt efter att beharska analogiskt fotografi, och dumma fragor finns i mitt huvud..:O)
ar kanske da att lata bilden vara sa "obearbetad" som mojligt i sjalva foto-ogonblicket och darefter korrigera senare i datorn..?
blir inte resultatet "battre" om man gor sina korregeringar redan nar man tar fotot..?

mvh
sara

Vad kan du förlora på att ställa in skärpan direkt? Jo du får en förändring av pixlarna i din bild. Dvs hur bilden skall tolkas. Om du fotar utan detta så har du alltid möjligheten att själv ställa in skärpan i t ex Photoshop. Men om du gör det direkt i kameran så kan du inte återställa kortet. Om detta nu är en förlust kan bara du avgöra.

sara gustavsson skrev:
men vad kan jag forlora pa att gora det..?
forsamras bildkvaliten..?
sjalva tanken med digitalt ( later lite markligt kanske med alla dessa basfragor for ngn som just kopt sig denna typen av kamera, men jag vill verkligen lara mig digitalt efter att beharska analogiskt fotografi, och dumma fragor finns i mitt huvud..:O)
ar kanske da att lata bilden vara sa "obearbetad" som mojligt i sjalva foto-ogonblicket och darefter korrigera senare i datorn..?
blir inte resultatet "battre" om man gor sina korregeringar redan nar man tar fotot..?

mvh
sara

Risken med att skärpa bilden i fotoögonblicket är att du kan få en "överprocessad" eller "för skarp" bild med onaturliga kontraster... Jämför dina bilder med en enklare kompakt-digital så förstår du vad jag menar.

Ibland kan även bilderna uppfattas lite oskarpa beroende på dataskärm.

Använder du bra optik så ska det inte bli oskarpt. Då beror det på andra faktorer som skakningsoskärpa m.m.

Om du vill expremintera och skärpa bilderna skulle jag aldrig rekommendera något annat än RAW. Jag vill påstå att en kamera i den här prisklassen bara utnyttjas till hälften om man aldrig utnyttjar RAW.

Kommer du någonsin kopiera på papper? Om inte, så kanske det räcker bra med JPEG om du är helt säker på hur du ställer in vitbalansen i förväg.

mvh/Peter

Jag har labbat lite med det och håller med dom andra. Dom där inställningarna är efterbehandling av bilden som görs redan i kameran och lika gärna kan göras i efterhand. Gör man dom i kameran kan man inte ångra sig sedan.

Om jag har förstått det hela rätt så är det lite mer komplicerat än att en helt oskärpt digitalbild är "naturlig". I själva verket sitter ett slags filter framför kamerans sensor som gör bilden något mjukare. Med en moderat skärpning av digitalbilden så blir alltså, i någon mening, resultatet mer naturligt än utan. En kamera som 20D skärper digitalbilden väldigt lite i standardinställningen och en sådan bild kommer oftast upplevas som lite "mjuk". Dock finns det, som flera skriver ovan, poänger med att göre denna skärpning i efterbearbetningen istället för i kameran. Då kan du nämligen spara ett original och ångra dig om det inte blev bra. Ofta skärper man också lite olika beroende på vad man skall ha bilden till, printa i olika storlekar eller titta på skärmen (olika skärmar?) i olika storlekar. Om man överskärper en bild så kan den dels få ett onaturligt utseende och sedan kan den vi nära betraktning se väldigt konstig ut runt omkring kanter i bilden.

Tipset att testa att fotografera lite i RAW är bra. Om du då tar in bilden i Canons programvara så kan du i efterhand justera kamerans parametrar, t ex skärpa, och lära dig vad de ger för resultat. Vissa personer vill ju få ut bra bilder direkt ut kameran och du kanske sedan vill köra jpg och få ut bilderna "lagom" skarpa direkt. Genom att "träna" på en RAw kan du alltså snabbare få lite känsla för hum kameran funkar. I kameran kan du ställa in ett antal olika självvalda inställninga för skärpa, konrtast osv, och du kan experimentera dig fram till några olika kombinationer som funkar för olika motivtyper och passar din smak

När du experimenterar med bilden på skärmen, kolla både på den i 100% (actual pixels) och i t ex 25% förstoring. Olika effekter framträder lite olika beroende på förstoringsgraden. Skall du göra en 10x15-print eller annan inte allt för stor print av bilden kan det kanske vara lämpligt att betrakta den i 25%. Det krävs mer skärpning i detta läge för att bilden skall se skarp ut, och bieffekterna syns mindre. Sedan beror skärningsgraden också på motivet, förståss, liksom på tycke och smak.

Sök på "oskarp mask" på forumet om du vill får lite tips om att särpa bilder.

nu kanner jag mig bra mycket klokare, tusen tack for alla tips, rad och nyttig information, det hjalper mig verkligen.

sa i slutandan ar det alltsa raw som galler... nu ska jag hem och lara mig anvanda programmet och alla olika mojlgheter som foljer med det.
an en gang, tack till er alla!

MVH
sara

sara gustavsson skrev:
nu kanner jag mig bra mycket klokare, tusen tack for alla tips, rad och nyttig information, det hjalper mig verkligen.

sa i slutandan ar det alltsa raw som galler... nu ska jag hem och lara mig anvanda programmet och alla olika mojlgheter som foljer med det.
an en gang, tack till er alla!

MVH
sara

Jag skulle rekommendera en annan RAW-konverterare än den som följer med, men du kan ju prova den till att börja med för att känna lite på formatet RAW. Det finns ett program som heter "Capture One" från Phase One som jag skulle vilja rekommendera. Finns en billig light-version för enklare användare. Det är ett ruskigt kompetent program där du kan få ett smidigt arbetsflöde.

Lycka till!
/Peter

Skärpa

kattla skrev:
När ni skärper upp era bilder, vad använder ni då? Är det ett filter i Photoshop?

Har just beställt en Plug-In till Photoshop. Där man kan förbättra skärpan. Den är gjord speciellt för Canon EOS 20D-filer och heter "the Canon 20D CSpro". Den sägs skärpa det som behöver skärpas och skapar inte brus i bilden så som USM gör. Kolla själv på länken:

http://www.fredmiranda.com/20DCSpro/

Har inte testat själv ännu, men enligt testbilderna är det mycket bättre än USM.

ANNONS
Götaplatsens Foto