Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skarpa

Produkter
(logga in för att koppla)

chewie

Aktiv medlem
jag har presis fatt mina bilder tillbaka ifran framkallning men jag tycker dom inte ar skarpa. vad kan detta bero pa? jag annvander en canon eos 5 och ett 50mm/1,8 usm...kodac 160vc, kan det bero pa utrustiningen? hur stor ar chansen att det ar labbet som gjort fel(vanlig fotoaffar i malaysia)??? ar lite orolig?
ar inte min canon 50mm/1,8 usm skarp?
????

Det säkraste sättet är att kolla om negativet är skarpt. Har du en lupp är det en enkel sak, gärna ett ljusbord också. Annars kan du säkert gå in på en fotoaffär och låna en lupp eller be om hjälp med granskningen.

Jag förmodar det gäller en hel film, så jag antar att det inte är skakningsoskärpa, om du inte tagit med handhållen kamera i dåliga ljusförhållanden.

Tja, det verkar ju som du har bra utrustning, så det verkar osannolikt. Har du köpt det begagnat, så finns förstås en teoretisk möjlighet att objektivet är skadat på något sätt.

En annan teoretisk möjlighet är att det inte varit rätt fokuserat, t.ex. att autofokusen inte funkar som den skall.

Spontant tror jag dock på att labbet inte skött sig! Enda sättet att säkert kolla detta är att se hur negativen är.

Lågkontrastljus?
Taskig exponering?
Fokuserat fel?
Fel skärpedjup?
Skakningsoskärpa?

tack for alla snabba svar och tips.
Nu vart jag orolig. kopte kameran begagnat for ca:3man sen... men har fatt skarpa bilder forrut men med mitt 50mm/1,8 sa kan det kanske stamma att det kan va skadat aven om det inte syns pa utsidan eller marks pa nagot satt? hmmm...
kontrast ljuset ar bra, fokuseringen ska ha suttit pa ogonen(3man erfarenhet med autofokus)...
men det som oroar mig nu ar skarpedjupet... jag ville liksom ha efekten och skarpanm pa ogonen. sa jag anvande skarpedjup 1,8 samt 2.0? ar det helt fel? brukade fota likadant med min gammla manuella kamera och fa lyckat resultat, kanske jag litar for mkt pa autifokusen?
hmmm...
ar tacksam for svar angaende skarpedjup???

tack tack!!!

Har du kört med bländare 1.8 eller 2 är skärpedjupet otroligt kort, typ någon cm på kort avstånd. Det kan också se OK ut i sökaren men när bilderna anländer inser man hur noga det verkligen var med skärpan...
Med bländare 5.6-11 och måttliga avstånd ser bilderna mer allmänt skarpa ut.

Precis som Mats skriver, skärpedjupet är mycket kort på bländare 1.8.

På 80 cm avstånd med ditt 50 mm är skärpedjupet ca 2 cm.

Autofokus är nog inte att rekommendera, här gäller det ju att få skärpa precis på ögongloben. Det betyder att du rubbar fokus om du fokuserar med en autofokuspunkt på ögat och sen vinklar om kameran för att du inte vill ha ögat precis där autofokuspunkten ligger. Och det vill du säkert inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto