Annons

Skicka dia med posten

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
En banal fråga kan tyckas men... vet man inte så frågar man :)

Finns det några små plastfodral som är lämpliga att lägga diabilder i om man skickar några stycken med ett brev på posten? Finns det inte att köpa så kanske någon har ett tips på något annat klurigt som förekommer i vardagen.

Mvh Dan

diafickor

Finns olika varianter i välsorterade fotoaffärer. Använd inte vanliga kuvert, utan köp vadderade påsar på posten, så klarar Du bilden under transporten.

Om det handlar om några enstaka oglasade dior så brukar det räcka med två kartongbitar som skydd. Klipp kartongbitarna lika stora som diaramen och fäst dem med gummisnodd eller tejp. Nemas problemas.

Tack

för tipsen.

Det var ju snillrikt simpelt Ulf! :) Det är just oglasade ramar jag har så jag vill helst ha något hårt som skyddar filmen.

Jag skickar i alltid i plastfickor som jag lägger tillsammans med en pappskiva i ett vadderat kuvert. Samma sak ber jag alltid mina kunder göra när de sänder till mig. Är du rädd om originalen så skicka alltid som REK-brev. då är du garanterad att det kommer fram till rätt person och inte försvinner på vägen. Kostar visserligen en slant extra men vad är det mot säg 100 försvunna dior... //David

Tävlingarna i tidningen FOTO

Hur får man tillbaka sina dias från månadstävlingarna i FOTO? Använder de vad man skickade dem i eller har de nå't eget sätt?

...skicka 100 dia med posten

Hej
Jag har en lite fråga på samma tema. Hur skickar man 100-200 orginaldia säkert via posten? Att förlora dessa bilder skulle vara en mindre katastrof. Kan man skicka en större mängd DIA som REK (eller är REK bara för mindre brev?)

mvh
Anders

Tack!

Tack David! Snabbt svar vill jag lova :)
Frågan är bara hur mottagaren sedan skickar tillbaka paketet. Man måste väl kunna kräva REK tillbaka också, speciellt om man betalar för det.
Tanken att göra diaduplikat har slagit mig men det kostar lite för mycket känner jag.

följande hände för några år sedan:

en lycklig fotograf fick möjlighet att komma in på ett reservat och plåta gorillor.

väl hemma lämnades filmerna in till framkallning. de åkte lungt och tryggt t.o.r. ånge i fujis boxar. tillbaka i butiken så ringer personalen som överenskommet till kunden och meddelar att de 6 rullarna var framkallade. kunden hade några mil att åka och bad butiken skicka filmerna på posten. när försändelsen med de framkallade diafilmerna kommer till postens sorteringsanläggning så råkar den falla ur en behållare och ned på golvet. kuvertet blir överkört av hjulen till en eltruck. ni kan kanske själva föreställa er vilken effekt ett par ton truck får på några filmremsor på ett betonggolv.

posten hävdade först, att om filmen blivit skadad var den felaktigt förpackad!!!!!

slutet på historien var att alla 6 rullarna skannades in, retuscherades och sedan kördes det ut nya diafilmer som lämnades direkt till kunden.

hälsn olle

Om man är rädd om bilderna skickar me hellre diaduplikat eller inscannade bilder på en CD.
Då blir förlusten inte så stor om de försvinner.

/H

Huga, ingen rolig historia måste jag säga. det är just sådant man inte vill råka ut för. Vad kostar det att göra DIA-duplikat, säg en 150 stycken?

gurgel...nu satta jag kaffet i halsen.. djäklar i min låda vad dyrt. Det låter väldigt dyrt, men det kanske är vad det ligger på nu i dessa digitala dagar :-( *jag vägrar köpa digital SLR*

Ta inte mitt pris på för stort allvar, bara en gissning... men har för mig att jag sett det priset hos något labb. Typ 250kr för första bilden sen 150kr för efterföljande.

det finns speciella diaduplikatorer, ett specalobjektiv, att sätta direkt på kameran.
Sätt i film och fota av bilden som du har satt i.

Det svåra är att hitta en lämplig ljuskälla att ha framför objektivet.

Nu är det visserligen några år sedan jag sist fick Kodachrome-film framkallad. Ändå har jag kvar några gamla askar kvar, och eftersom sådana dög/duger att skicka bilderna från labbet, borde de gå att använda till vanlig post, bara man stoppar ner asken i ett vadderat kuvert först. Fallet med trucken som körde över bilderna är säkert ett extremfall, precis som när blixten slår ner i TV-antennen. Förresten skulle jag nog inte lämna från mig originaldia alls, utan i dessa moderna tider scannar jag dem och bränner dem på CD först. Värre är det när man ska skicka pappersbilder monterade i passepartout.

En liten sak bara.....

Tänkte bara berätta, efter att ha sommarjobbat på posten att ca 50 000 försändelser varje år blir "slaktade" i sorteringsmaskinen.

Ca 20 000 av dessa blir så förstörda att de inte går att laga/återsänd och "försvinner".

/ NIKLAS

ANNONS
Götaplatsens Foto