Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skicka LR inställningar till kompis?
- Trådstartare JKON
- Start datum
reboot81
Aktiv medlem
Om jag har en bild och min kompis har samma bild. Kan jag då skicka de ändringar jag gjort till honom? Så att han får den redigerad på samma sätt som jag gjort den?
Mycket enkelt. Högerklicka på bilden, välj Metadata -> Spara metadata i fil
Nu skapas en .XMP-fil bredvid din bildfil.
Ge filen till din vän. Han lägger den i samma katalog som bilden.
Han högerklickar på bilden och väljer Metadata -> Läs metadata från fil
och klickar Läsa
Klart.
JKON
Aktiv medlem
och klickar Läsa
Klart.
Tack så mycket för hjälpen
JKON
Aktiv medlem
och klickar Läsa
Klart.
Följdfråga.
Kan man ta bort XMP-filen efter (både han och jag)? Eller kommer LR skriva till den istället för katalogen sedan?
thommya
Aktiv medlem
Följdfråga.
Kan man ta bort XMP-filen efter (både han och jag)? Eller kommer LR skriva till den istället för katalogen sedan?
Du kan ta bort XMP-filen. LR skriver till katalogen.
XMP är inte alltid optimala metoden för att skicka bilder och information mellan LR-kataloger.
Det finns några viktiga objekt som bara lagras i Lightroom-katalogen och som inte kommer med i XMP-filen. Alla dessa kan dock kopieras mellan kataloger med hjälp av alternativet "Exportera som katalog" och sedan "Import från annan katalog". Om dessa objekt är viktiga för dig och ditt arbetsflöde kan det vara bättre att använda katalog-alternativet i stället för att förlita sig på XMP.
Redigeringshistorik
Din redigeringshistorik på bilden finns inte kvar. XMP-filen lagrar metadata och alla justeringar gjorda i framkallningsmodulen i det aktuella läget för bilden när filen skrivs. Ingen redigeringshistorik innebär ingen ångra och ingen återställ.
Virtuella kopior
Virtuella kopior och de ändringar som gjorts till virtuella kopior lagras inte i XMP. Om du skapar en virtuell kopia för en bild och sparar metadataändringar kommer XMP-filen innehålla tillståndet för de ändringar som gjorts i den ursprungliga bilden och inte den virtuella kopian. Det innebär att om din färdiga bild är en virtuell kopia, är dessa ändringar endast kända för Lightroom-katalogen.
Flaggning
Stjärnklassificeringar återspeglas i XMP-filen men däremot inte "Flagga som vald och Ange som avvisad.
Samlingar och högar
Samlingar och andra grupper av bilder(högar) kommer inte tillsammans med bilderna i XMP.
Inaktiverade justeringar
Om du har gjort en justering men inaktiverat den inne i Lightroom med hjälp av "vippströmbrytaren" kommer XMP inte innehålla information om justeringen.
Thommy