Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skiftande kvalitet med 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokfnatt

Aktiv medlem
Har haft min 300D i snart ett år nu.

När förutsättningarna är optimala, oftast utomhus, får jag bra bilder.

Men gång på gång råkar jag ut för väldigt skiftande kvalitet, ofta inomhusbilder.

Jag fotar just nu med kitgluggen 18-55, och visst, det är väl inte den ljusstarkaste gluggen man kan hitta. Men jag upplever ändå problem med skärpan och autofokuseringen. Självklart är ju manuell fokusering att föredra för exakt skärpa, men när man fotar för reportage, är det ofta nödvändigt med autofokus. Kom hem efter ett uppdrag idag med flera bilder som var otjänliga, vilket självklart känns rejält surt. För att inte säga ledsamt...

Skulle vara intressant att höra om det finns fler som har samma funderingar som jag. Råd, tips och idéer är varmt välkommet.

Hej
Jag har likadan kamera som du. Har haft den lika länge och går här med samma funderingar. Speciellt inomhusbilder, med blixt, extern, blir dåliga = mörka.

Det är bara en skillnad, jag tror att det är mej det är fel på och inte kameran.

Det skall bli spännande att se vad du får för svar här!

/Catarina

Jag har köpt en extern blixt, 550EX, och har inga problem med att bilderna blir för mörka.

Ibland brukar jag dra upp blixtkompensationen något steg om det blir mörkt resultat. Men oftast så är det nästan bättre att ha bilderna lite mörkare och justera i datorn istället. Blir det för ljust så fräter ju vissa detaljer ut.

Fokusproblem är en annan bit. Autofocus-assist lampan på 550EX har ju ganska lång räckvidd men den inbyggda i kameran har det ju inte.

Min blixt är en 420EX och jag börjar faktiskt luta lite åt att det kan vara blixten det är fel på. Det går inte att ställa blixtkompensationen med den blixten. Men nog om mej och min kamera nu.

/Catarina

De kameror jag testat har aldrig haft en BRA inbyggd blixt. Den är oftast gjord för att vara liten, väga lite och kunna användas enkelt. Tyvärr går oftast inte dessa egenskaper ihop med en BRA blixt.

Är det alltså bara blixtbilderna du är missnöjd med, så skulle inte jag vara missnöjd med hela kameran. Anledningen att det heter systemkamera är just att det finns tillbehör som utgör ett system, där ibland bra gluggar och blixtar.

Har du provat en extern blixt? Annars rekommenderar jag det starkt!

Jag brukar få tankevurpa ibland när jag fotar på frihand och kör med för lång slutar tid så att bilderna blir oskarpa pga skakningsoskärpa.

Vart tog trådstartaren vägen?

Och sedan har jag en fråga - otjänliga bilder? På grund av vad tycker du att dom är otjänliga? Mörka bilder? Oskarpa? Eller något annat?

/Catarina

... och om 300D har ett erkänd problem med underexponering av blixtbilder har inte jag märkt något, isf motsatsen (överexponering).
Dock har ju inte den inbyggda blixen allt för lång räckvidd...

Tokfnatt skrev:
Har haft min 300D i snart ett år nu.

När förutsättningarna är optimala, oftast utomhus, får jag bra bilder.

Men gång på gång råkar jag ut för väldigt skiftande kvalitet, ofta inomhusbilder.

Jag fotar just nu med kitgluggen 18-55, och visst, det är väl inte den ljusstarkaste gluggen man kan hitta. Men jag upplever ändå problem med skärpan och autofokuseringen. Självklart är ju manuell fokusering att föredra för exakt skärpa, men när man fotar för reportage, är det ofta nödvändigt med autofokus. Kom hem efter ett uppdrag idag med flera bilder som var otjänliga, vilket självklart känns rejält surt. För att inte säga ledsamt...

Jag jobbar också med mycket reportage, och upplever 300D med kitgluggen på precis samma sätt. Jag tycker att autofokuseringen inte är helt stabil. Jag har inte gjort några vetenskapliga mätningar, men det känns som om fokuseringen med min manuella EOS1N är snabbare och säkrare då jag använder EF 28-105.
Jag deltar i den här tråden för att få bekräftat att det är kamerans prestanda som sviktar - och inte jag.
Men jag är precis som trådstartaren glad för tips och förslag på vad som kan få kameran att jobba bättre. Eller kom med argument som motiverar chefen att köpa en extern blixt.

Trådstartaren här :)

Använder ej kamerans inbyggda blixt, utan 420 EX.

Visst är mycket upp till fotografen, men just nu känner jag att autofokusen är lika med riktigt kass. En otroligt frustrerande känsla när man ofta inte har tid att hinna fokusera manuellt.

Känns som om jag nu håller på att tappa tilltron till både mig själv, mina kunskaper samt kameran... Jag lägger ner stora summor (för en student) på kamerautrustning som jag ska kunna utvecklas med. Men istället känns det som om jag tar tre steg tillbaka...

Känns riktigt tråkigt att jag nästan börjar ångra mitt köp... Flera andra kameror som jag har kännt på beter sig inte så här, så rågan är vad min lösning är. Försöka byta upp sig på en bättre och ljusstarkare glugg? Eller kommer det att sluta med att jag ger upp detta Canon-system?

:(

Jag har uppfattningen att blixten, den inbyggda och externa (Sigma EF-500 Super DG) av kameran inte styrs ut optimalt för bästa bild. Jag löste detta till att börja med genom att kompensera den externa blixten via dess menyer. Senare har jag använt det ryska hacket för att sköta blixtljuskompensationen från JUMP-knappen på 300D så att både externa ochj interna blixtar kan justeras +/- 2EV, givet att effekten räcker för önskad bländare och avstånd.

Om Canons AF fungerar dåligt blir jag förvånad. 300D har väl samma AF-system som 10D/20D...?

Finns motsvarande problem i dessa dyrare kameror?

Arleklint skrev:
Om Canons AF fungerar dåligt blir jag förvånad. 300D har väl samma AF-system som 10D/20D...?

Jag har märkt at bilder kan upplevas som suddiga ibland, men väl utskrivna som fotokopior i redig storlek, typ 20x30 eller så är de knivskarpa. Jag har märkt att det även blir suddigigt beroende på vilken bländare som används och vilken slutartid som används. Med felvald bländare och fokussensorn hittar fokus i sin ytterände så hamnar kan delar av motivet hamna utanför skärpdjupet. Sensorerna är större än de rutor som finns i sökaren. Med felvald slutartid menar jag att bilderna får skakningsoskärpa, vilket jag märker av. Samtidigt är bilderna delförstirade med 1,6 ggr utifrån det man är van vid när det gäller tumregler för slutartider. Om 1/brännvidd ger kortaste slutartid ska slutartiden kortas med ytterligare25-50% ungefär för att hjälpa upp effekten av den fiktiva brännviddsföägningen som är ett utsnitt/delförstoring av en bild.

Sedan har jag känslan av att mina två exemplar av kameran lägger skärpan något framför den punkt jag siktar på. Detta kan bero på att jag vajar bakåt strax efter jag har låst fokuseringe. Jag har gjort några tester av detta med låst uppställning och då ligger skärpan ungefär där den ska. En annan fundering jag har är att jag ibland har för stor bländaröppning på för kort avstånd och därmed får ett otillräckligt skärpedjup.

Den lins jag tycker fokuserar bäst är en Sigma 70-200/2,8.

20D har ett nyare system

Personligen så upplever jag AF på 20D som "säkrare" än min gamla 300D.

--jalle

Arleklint skrev:

Jag har en 10D. Tror den har likadant AF-system som 300D och jag har inga problem med den. Det finns inte en chans att jag manuellt ställer in fokus lika exakt som AF eftersom sökaren är relativt liten och grumlig samt saknar fokushjälpmedel (snittbild/mikroprismor), och jag är skarpsynt...

Ett par tips som kan ge skärpan en fair chans:

- Var extremt noga med var AF-rektangeln är när ni fokuserar. Minsta avvikelse (eller om motivet flyttas innan exponering) spolierar skärpan direkt.
- Bra objektiv kostar inte skjortan utan anledning, men det finns några få undantag. Köp ex. ett 50/1.8 på stubinen. Kostar bara 1200:- och ger knivskarpa bilder rätt använt.
- Det sitter ett lågpassfilter framför sensorn i nästan alla DSLR kameror. Det gör bilden en liten aning oskarp om man förstorar till 100% i datorn.
Lägg oskarp mask radie 0.3 och 200% så "dödar" man den effekten.
Ofta förminskar man bilderna. Lägg då oskarp mask radie 0.3, 70% så blir bilden skarpare för betraktning på bildskärm.

Generellt så gäller att man lär sig ordentligt hur prylarna fungerar. Det kräver lite intresse, engagemang och tålamod men betalar sig med bilder som är både skarpa och välexponerande.

Har iof inte haft min 300 så länge, 7 veckor, men problem med autofokusen har jag inte märkt något av, ens med kitgluggen. Men skärpan på kitgluggen är väl inget vidare, då är min 28-135 betydligt skarpare. Har inte tagit så mycket blixtbilder än, men på dagen år autofokusen snabbare än på min EOS 30. Tips, tja, har du prövat med olika fokuseringspunkter?

ANNONS
Götaplatsens Foto