Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skiljsmässofotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

rayoflight

Aktiv medlem
Många bröllop slutar, trots all festivitas och bröllopsfotografi, med skiljsmässa. Finns det någon marknad för denna typ av fotografi? Någon som haft uppdrag? Färg eller svart-vitt?
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Bröllopsfotograf..

.. Skulle jag säga. När respektive gifter om sig blir det två nya bröllop. Så visst finns det en marknad där också.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Menar du att du det finns folk som vill ha sin dag dokumenterat när man ger domen åt sin respektive?
Är det något man vill komma ihåg?

/Stefan
 

Krisiun

Aktiv medlem
Visst, jag har haft rätt många jobb åt folk som vill dokumentera skilsmässor, bodelningar, rättstvister,... Just nu är det riktigt hett att fota gråtande barn vid långdragna vårdtvister. Svartvitt förmedlar känslor och uttryck väldigt bra tycker jag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visst, jag har haft rätt många jobb åt folk som vill dokumentera skilsmässor, bodelningar, rättstvister,... Just nu är det riktigt hett att fota gråtande barn vid långdragna vårdtvister. Svartvitt förmedlar känslor och uttryck väldigt bra tycker jag.
Håhåjaja! .... säger jag. Vem ska de visa dessa för? Barnavårdsutredarna på soc?
Det är intressant att det fortfarande finns sånt som verkligen förvånar en efter alla år.
Jag är förvånad ...men det borde man väl inte vara antar jag.
 

Astacus

Aktiv medlem
Håhåjaja! .... säger jag. Vem ska de visa dessa för? Barnavårdsutredarna på soc?
Det är intressant att det fortfarande finns sånt som verkligen förvånar en efter alla år.
Jag är förvånad ...men det borde man väl inte vara antar jag.
Misstänker att förra inlägget innehöll ett ganska stort mått av ironi ;-)
 

Christer2

Aktiv medlem
Läste förra året om en amerikansk "bröllops-agency" som bland annat sålde "totalpaket", som innefattade all planering kring bröllopet, kyrka, transporter, fotografering, festen, skötte inbjudan till bröllopet, arrangerade smekmånaden(veckan?) SAMT skillsmässoadvokater ifall brudparet beslöt att skilja sig inom tre (eller om det var fem) år efter bröllopet.

Trist inställning. (Eller mediaploj?)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Misstänker att förra inlägget innehöll ett ganska stort mått av ironi ;-)
Verkligehetn överträffar ofta dikten! Tonen i TS inlägg skvallrar väl också om att det är hyfsat seriöst menat. "Färg eller svartvitt?", och fiskande efter jobböppningar, tolkar jag som att det finns allvar i detta. TS verkar ju redo att ta upp orderblocket som jag uppfattade det.
 

rayoflight

Aktiv medlem
Skiljsmässa

Inget populärt ämne uppenbarligen. Kanske man skall ta med kameran till krogen eller puben, där många brukar checka in på "brustna hjärtans hotell" och in i alkoholdimman. Jag tror det får bli så. Hur skall jag få dem att köpa mina bilder tro? Tips?
 

Benganbus

Aktiv medlem
Många bröllop slutar, trots all festivitas och bröllopsfotografi, med skiljsmässa. Finns det någon marknad för denna typ av fotografi? Någon som haft uppdrag? Färg eller svart-vitt?
Den här funderingen gillar jag! :) :)
Även om marknaden för det här fotandet nog e ganska liten, så gillar jag i alla fall idén/tänket!
Oliktänk e ovanligt i dag! :)
Så tack och kul!
/B
 

Krisiun

Aktiv medlem
Inget populärt ämne uppenbarligen. Kanske man skall ta med kameran till krogen eller puben, där många brukar checka in på "brustna hjärtans hotell" och in i alkoholdimman. Jag tror det får bli så. Hur skall jag få dem att köpa mina bilder tro? Tips?
Jag tycker att du ger upp för lätt. Testa! Du är helt klart inne på marknader som skulle vara nästintill kliniskt befriad från konkurrens...bra business m a o! Begravningsfotograf kanske...eller kanske folk vill komma hem med fotominnen från sina proktologiska ingrepp?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inget populärt ämne uppenbarligen. Kanske man skall ta med kameran till krogen eller puben, där många brukar checka in på "brustna hjärtans hotell" och in i alkoholdimman. Jag tror det får bli så. Hur skall jag få dem att köpa mina bilder tro? Tips?
Gör som eventfotografer gjort i alla tider. Ta bilderna och ställ dig sedan vid utgången och visa sen bilderna på bakdsplayen (istället som förr framkallade bilder) som en teaser och räck sedan över visitkortet. :)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Många bröllop slutar, trots all festivitas och bröllopsfotografi, med skiljsmässa. Finns det någon marknad för denna typ av fotografi? Någon som haft uppdrag? Färg eller svart-vitt?
Intressant fundering.

Jag har aldrig varit i närheten av en skiljsmässa så jag vet inte hur de brukar gå till.
Finns det något särskilt event - en omvänd vigsel - att fotografera? Ett tillfäle där paret skriver under papper tillsammans inför präst eller rådman och vittnen? Eller tänker du dig att fotografera processen? Grälen, oenigheten, sorgen.

Jag har hört talas om folk som firar sin skiljsmässa på motsvarande sätt som en vigsel. De bjuder in vänner och andra. Då borde det också finnas utrymme för att dokumentera det hela. Men det är nog inte så vanligt.
Om man skiljs i samförstånd finns antagligen också vilja att dokumentera/befästa händelsen med exempelvis fotografier. Men man kanske inte är sugen att betala (tio-)tusentals kronor för det?

Petter ...
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Den idèn är inte ny.

Såg ett program på tv för många år sedan med ett inslag
som handlade om just en skiljsmässofotograf.

Han hade fullt med kunder som ville ha minnen från skiljsmässan.
Men det var i USA där allt verkar finnas på både gott och ont.

En bild jag minns var en bild där de båda hade på sig sina bröllopskläder,
men nu utrustade med boxhandskar i en boxningsring redo att fajtas.

I Sverige tror jag aldrig det skulle fungera, måste nog vara tokiga amerikanare för det ;-)

//Julle.
 

MattiasL

Aktiv medlem
För många som går igenom en skilsmässa kommer förr eller senare ett ögonblick då man känner sig klar med denkänslomässiga delen av separationen. Det vet jag folk som har firat med en liten ritual, som även dokumenteras. Så tanken är inte alls befängd.
 
ANNONS