Annons

Skillander på olika typer av minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

jns

Aktiv medlem
Undrar eftersom kameran jag beställt (Fuji finepix S602) kan ta både Smart Media och Compact Flash, typ I och II. Vilken typ skall man köpa då de medföljande 16MB inte lär räcka särskilt långt. Vet ej om jag vill lägga upp så mycket som till en microdrive än...

//Jens

Hej

Hur tänker du tömma kameran?

Om du tänker använda extern läsare tror jag CF ger en billigare totallösning.

JAg har dåliga erfarenheter av drivrutiner til smartmedia och externa läsare, slog ut min CF FireWireläsare då jag instalelrade en smartmedialäsare.

Roine

Har inte funderat på tömmning

Har i min enfald trott att det funkar att plugga in kameran i datorn med USB. Detta kanske inte funkar så bra i praktiken *undrande*

//Jens

Hej

Helt kalrt du kan köra kamerans USB, det brukar fungera bra men....

Du skrev att en 1GB microdirve kunde vara målet på sikt.

Med USB ver 1 tar det en bra stunda tt tömma en sådan. HAr ett antal till min EOS D60.
Då är en extern firewireläsare att föredra.

En annan aspekt är att man kan formattera ett kort om det blir problem med en extern läsare, det kameran gör vid fomattering är i regel en snabbformattering, dvs rensar bara indexspåret.

Ingen Firewire på kameran..

bara USB.

Om vi antar att Microdrive är uteslutet än så länge och jag tankar ner via USB vilken typ av kort är då bäst?

//Jens

Re: Ingen Firewire på kameran..

Alon skrev:
bara USB.

Om vi antar att Microdrive är uteslutet än så länge och jag tankar ner via USB vilken typ av kort är då bäst?

//Jens

Förlåt. Jag tyckte mig läsa att du hade S2'an. Men nu ser jag att du skrev S602.
Så går det när man läser för snabbt.

CompactFlash formatet är det enda rätta att satsa på. SmartMedia är ett format som inte utvecklas längre. Både Fuji och Olympus har bytt till ett nytt format kallat Xd.
Se minneskorten som filmer och köp hellre flera lite mindre kort än ett stort. Ett 128MB CF-kort från SanDisk kan köpas för 750kr hos NetOnNet (Frakt från 19kr). Ett bra kort som skulle passa till Fuji S602. Snabbare kort lär du inte behöva. SanDisk-kort fungerar utan problem i de flesta kameror vilket inte kan sägas om kort från alla tillverkare. Vet inte hur känsliga Fujis kameror. Prisbilden på kort varierar kraftigt och det lönar sig att jämföra priser.

Senast ändrad:
Får bli CF kort..

..bara att knalla bort till NetOnNet. Ni vet väl föresten om att de har framkallning inkl bilder av neg film för 9kr. Men det gäller nog bara i butiken.

//Jens

ANNONS
Götaplatsens Foto