Annons

skilln på adobe rgb(1998) och sRGB?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bägge två är färgrymder, dvs beskriver vilka färger som kan nås (finns) i de enheter som de avser.

RGB, den sk additiva färgskalan avser färger som blandas av färgerna rött, grönt och blått. Beroende vilke röd, grön och blå färg man använder, och beroende på andra faktorer, kan man hitta blandfärgerna olika bra.

Adobe RGB 1998 är dock en fiktiv färgrymd som inte kan ses någonstans. Det är en arbetsfärgrymd som används bland annat i PS.

sRGB är en liten färgrymd som bland annat beskriver vilka färger som kan visas på skärmar. Den är alltså begränsad, vilket märks speciellt i det gula registret, som är mycket begränsat ur mättnadssynpunkt.

Både RGB-färgrymder, liksom CMYK-färgrymder är enhetsberoende, dvs de ser olika ut, och är olika stora beroende på vilken enhet de visas på. Den enda enhetsoberoende färgrymden som finns, så vitt jag vet ialla fall, är CIELab, som också används som den globala färgrymd kring vilket alla icc-profiler "snurrar".

För en fotograf är det viktigt att veta hur färgrymderna fungerar och framför allt hur man går från den ena till den andra med så små förluster som möjligt. De flesta låter diverse maskiner, kameror, datorer och skrivare, sköta detta "automatiskt" vilket orsakar att många bilder anses som "förlorade" och misslyckade i onödan. En felaktig hantering utarmar färger i bilden.

I storlek är CIELab störst eftersom den beskriver vad ögat kan se. ProPhoto är en stor förgrymd, Adobe RGB 1998 hyggligt stor, medan sRGB är ganska liten. CMYK-färgrymderna varierar mycket beroende på utenhet, där tryckpressarna ligger en bra bit efter dagens moderna skrivare vilka ibland ligger i närheten av Adobe RGB.

Det är dock inte bara storleken som har betydelse (hoppsan, där bytte vi visst ämne), jag menar på färgrymden, eftersom de också kan ha "armar" och sträcka sig ut över vissa färger på ett sätt som en större rynd inte klarar och då innebär det att den färgymden ändå kan visa en viss färg som den stärre inte kan.

Dett går att kolla i PS.


Bifogar en länk till bilder på någon RGB-space. Inte de bästa jag sett men det ger ett lite hum kanske.
http://www.couleur.org/index.php?page=rgbcube
 
Min tumregel, rätt eller fel (?), är

Kamerainställning: om jag skjuter RAW använder jag Adobe 1998 (större), om jag skjuter jpeg använder jag sRGB om jag vill ha Fuji Velvia-lika gröna färger på landskap etc, annars Adobe 1998.

mvh

Joakim
 
Jag förstår hur du tänker, Joakim, och om du avser att använda jpeg-bilderna på webben så är sRGB den rätta färgrymden, annars troligen inte.

Glöm heller inte bort att din kamerafärgrymd med all säkerhet är större än Adobe RGB 1998, så bäst blir det om även den konverteringen gör manuellt.
 
Tack Roland för din kommentar. Jag tror jag ska hålla mig uteslutande till Adobe. På sistone har jag tagit några sRGD-bilder där röda objekt får en härligt lysande röd färg, dock något onaturlig färg och dessutom är objektet inte skarpt i kanterna. Det är nog bättre jag drar upp saturation i Photoshop i efterhand istället, om jag nu vill ha mer rött.

mvh

Joakim
 
ANNONS
Götaplatsens Foto