Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad EF-S vs EF

Produkter
(logga in för att koppla)

Dejo

Aktiv medlem
Hej har en liten fundering om ovan nämnda objektiv typer.
Har förstått att EF-S är direkt anpassat till 1.6x,men innebär det då alltså att EF objektiven blir för "stora" och inte kan utnyttjas fullt i en 1.6x kamera och tvärt om med FF kamera, EF-S objektivets yta blir för "liten" för sensorn ?

Kan man få be om bildexempel med 2 objektiv med EF resp -S fattning i jämförelse vi samma brännvidd ?

Tack på förhand.

Ja, det är bara en del utav mitten som används på ett EF-objektiv med en cropkamera och därför blir också kantskärpan bättre eftersom att objektiv generellt sett brukar vara skarpast i mitten. Nackdelen är att objektivets brister (skärpa) förstoras upp, även om det är i mitten -- just för att det är en crop. Skillnaden där blir störst ju större upplösning cropkamerans sensor har i förhållande till hur liten upplösning 'fullformats'-sensorn har.

Senast ändrad:
EF-s objektiv bara på avsedda kameror

Hejsan!
Ditt resonemang är korrekt. Som jag har förstått det är även EF-s objektiven byggda så att de kommer närmare sensorn än EF. I praktiken skulle detta innebära att om man använde EF-s objektiv på en fullframe eller EOS 1:a i Canonsystemet ( Nikon annat såvitt jag förstår) så skulle objektivet gå emot spegeln och skada denna. Därför tror jag att EF-s objektiven är gjorda så at de bara går att montera på de kameror som klarar dessa utan att riskera skador. Har inte testat om det går att sätta dit objektivet men man kan konstatera att det går ut cirka 2 mm mer än Ef objektiv.

Men genom att man inte behöver göra objektiv som behöver kunna täcka hela 24x36 så kan man troligen använda lite "billigare" lösningar. Som jag förstått mindre linser. Men skickar frågan vidare hur detta påverkar ljusstyrkan. Borde ju vara så att om man har mindre diameter på linsen kan mindre ljus komma in = sämre ljussstyrka. Eller kompenserar det minskade avståndet mellan främre lins och sensorn? Någon som har koll?

Men genom att man inte behöver göra objektiv som behöver kunna täcka hela 24x36 så kan man troligen använda lite "billigare" lösningar. Som jag förstått mindre linser. Men skickar frågan vidare hur detta påverkar ljusstyrkan. Borde ju vara så att om man har mindre diameter på linsen kan mindre ljus komma in = sämre ljussstyrka. Eller kompenserar det minskade avståndet mellan främre lins och sensorn? Någon som har koll?
Nja, man kan få samma ljusstyrka med objektiv anpassade för den mindre sensorn. Men eftersom sensorn har mindre ljusinsamlande yta så kommer den att träffas av mindre ljus totalt sett vid en viss objektivljusstyrka, och därför ger ett visst ISO-tal mer brus ju mindre sensorn är.

Canons EF-S optik har mycket riktigt en ring baktill, en ring som förhindrar att de alls monteras på kameror som kräver EF-optik. Det är alltså ingen risk att man monterar dem på fel kameror, för det går inte att få dem att sitta fast där. Den här "säkerhetsringen" tar stöd mot delar i kameran som inte är ömtåliga, så man förstör inte något ens med att försöka göra misstaget.

Ljusstyrkan beror främst på hur stor frontlinsen/linserna är. Även EF-optik har förhållandevis små linser inne i objektivet. Titta i en broschyr där de visar enkla sprängskisser över objektiven, så ser du detta mycket tydligt.

Om jag har fattat saken rätt så är ljusstyrkan i princip brännvidden delat med frontlinsens diameter.
Nä, men nästan. Det är brännvidden delat med bländaröppningens diameter. Eller rättare sagt; hur stor den ser ut att vara. Bländaröppningen kan vara avsevärt mindre än frontlinsen. Behovet av stor frontlins beror också på objektivets bildvinkel. Hos längre teleobjektiv stämmer det ganska bra med fronlinsens diameter.

Om jag har fattat saken rätt så är ljusstyrkan i princip brännvidden delat med frontlinsens diameter.
Det stämmer för ett enkelt objektiv med en lins, men för objektiv generellt stämmer det inte. Vilken ljusstyrka har t.ex. en extrem vidvinkel med 10 mm brännvidd och en frontlins som är 80mm? Med ljusstyrka 4 borde frontlinsens diameter vara 2,5 mm, inte 80 mm, enligt din formel.

Ljusstyrkan är brännvidden delat med bländarens uppenbara diameter (inte dess fysiska diameter) sedd genom frontlinsen.

Nja, man kan få samma ljusstyrka med objektiv anpassade för den mindre sensorn. Men eftersom sensorn har mindre ljusinsamlande yta så kommer den att träffas av mindre ljus totalt sett vid en viss objektivljusstyrka, och därför ger ett visst ISO-tal mer brus ju mindre sensorn är.

Nja det är väl snarare att större sensorer i allmänhet har större pixlar som inte sitter lika tätt som ger mindre brus? Om Canon hade släppt en 8 MP aps-c-sensor samtidigt som 5DII kan jag tänka mig att de skulle haft ungefär samma brusegenskaper.

Senast ändrad:
Det stämmer för ett enkelt objektiv med en lins, men för objektiv generellt stämmer det inte. Vilken ljusstyrka har t.ex. en extrem vidvinkel med 10 mm brännvidd och en frontlins som är 80mm? Med ljusstyrka 4 borde frontlinsens diameter vara 2,5 mm, inte 80 mm, enligt din formel.

Ljusstyrkan är brännvidden delat med bländarens uppenbara diameter (inte dess fysiska diameter) sedd genom frontlinsen.

Nä det såklart, jag tänkte inte hela vägen :)

Nja det är väl snarare att större sensorer i allmänhet har större pixlar som inte sitter lika tätt som ger mindre brus? Om Canon hade släppt en 8 MP aps-c-sensor samtidigt som 5DII kan jag tänka mig att de skulle haft ungefär samma brusegenskaper.
Samma brus per pixel ja, och därmed mer brus sett till bilden som helhet eftersom pixlarna är färre. Det är fortfarande sensorytan som är avgörande för förhållandet mellan brus och upplösning vid en given bildvisningsstorlek.

Samma brus per pixel ja, och därmed mer brus sett till bilden som helhet eftersom pixlarna är färre. Det är fortfarande sensorytan som är avgörande för förhållandet mellan brus och upplösning vid en given bildvisningsstorlek.

Ja just det, helt rätt. Det där med en viss given bildstorlek är ju ganska relevant :)

ANNONS
Götaplatsens Foto