Annons

Skillnad mellan filter? UV, pol & Skylight

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hejsan,

Skall till fjällen inom kort och tänkte passa på att fota med min nya *ist DS. :) Idag har jag ett skylightfilter, men undrar om jag skall köpa på mig något ytterligare filter för snö+sol fotografering? Och för snö+skugg fotografering?

Samtidigt så undrar jag vad skillnaden mellan de 3 filtrena är egentligen?

/Karin

PS Vad tycker just DU är "bra att ha" vid fotografering av landskap, berg, snö etc? DS

Skylightfilter är ganska onödiga eftersom man lätt kan lägga på ett digiatlt filter i datorn efteråt.

Det är främst tre sorters filter amn kan ha behov av.

Ett polfilter om du ska fotografera sådant som ger reflexer typ vatten, våt is osv.

Ett gråfilter som hjälper dig att använda större bländare när det är riktigt ljust som det ofta kan bli i fjällen när det är fint och soligt väder.

Ett UV 0 filter som sitter på när du inte har något annat filter på lika mycket för färgmättnaden vid utomhusfotografering som för linsskyddet man får på köpet..

Använd Skylight eller UV filter för att skydda optiken och minska UV.

Gråfilter hade jag inte valt.

Då tycker jag att polfiltret som ökar färgmättnaden är ett bättre val. Polfiltret gör Daniels gråfilterjobb också, såvida du inte vill ha väldigt långa tider.

Däremot tonat gråfilter men det är ngt helt annat.

Prova att fota genom skidglasögonen :)

Erik Schalin skrev:
Använd Skylight eller UV filter för att skydda optiken och minska UV.

Gråfilter hade jag inte valt.

Då tycker jag att polfiltret som ökar färgmättnaden är ett bättre val. Polfiltret gör Daniels gråfilterjobb också, såvida du inte vill ha väldigt långa tider.

Däremot tonat gråfilter men det är ngt helt annat.

Prova att fota genom skidglasögonen :)

Vad är det för skillnad på tonat gråfilter och gråfilter?

ett gråfilter har filtergängor.

Ett tonat gråfilter har en fyrkantig form och är tonat gradvis från ingen toningseffekt i botten till 1-2 steg mörkare i toppen.
Filtret skjuts upp/ner i en speciell hållare och gör att en ljus himmel kan mörkas.

Eller upp & ner om du vill mörka snön.

Erik Schalin skrev:
ett gråfilter har filtergängor.

Ett tonat gråfilter har en fyrkantig form och är tonat gradvis från ingen toningseffekt i botten till 1-2 steg mörkare i toppen.
Filtret skjuts upp/ner i en speciell hållare och gör att en ljus himmel kan mörkas.

Eller upp & ner om du vill mörka snön.

OK, då var det ett gråfilter jag menade.

Ett polfilter tycker inte jag kan ersätta ett gråfilter eftersom "filterfunktionen" på polfilteret varierar beroende på från vilken vinkel ljuset kommer.
Ett gråfilter gör allt något mörkare oavsett ljuskälla och vinkel till denna.
Men visst kan ett polfilter fungera hjälpligt även som gråfilter om man inte har ett gråfilter...

Ett UV 0 (ofärgat) eller ett skylight 1A (svagt gulrosa)för att skydda objektivet mot stänk och för att kunna torka av det under fältmässiga förhållanden. Det finns även skylight 1 B, de är lite svagt magenta och har starkare effekt, men kan ge lite stick i vissa fall. Alla tre har filterfaktor 0, dvs påverkar inte exponeringen alls.

Ett polariserande filter (cir pol) är trevligt, men bör inte användas ihop med korta brännvidder eftersom himlen då blir ojämnt blå. Men vrid måttligt på det, för mycket och för litet skämmer allt. Påverkar exponeringen rejält.

Ett rejält motljusskydd är en självklarhet även om det kanske känns lite stort ibland. Det skyddar mot både det ena och det andra.

Har du inte använt avtonat gråfilter tidigare så kanske det inte är det första du ska börja med, används oftast med stativ för att bli lite mera lättjobbat och för att få lite bättre kontroll över effekten.

ANNONS