Annons

Skillnad mellan makro och 35 mm-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Berg

Aktiv medlem
Hej!

Undrar vad det är för skillnad mellan Nikon makro 60mm f/2.8G ED AF-S Micro och Nikon AF-S DX 35/1.8G?

Vad lämpar sig makro objektivet till och 35mm?

//Berg!

Macro innebär att att närgränsen är väldigt bra. Du kan alltså fota en liten myra betydligt lättare med ett macro-objekitv än vad du kan med t ex den här 35an.
Längre brännvidder passar även bättre för porträtt t ex, eller om man bara står lite för långt ifrån nåt och ändå vill fota "nära".

35an är lite mera allround, ett så kallat "normal"-objektiv som man kan använda till lite vad som helst. Sen är den också ljusstarkare. Det skiljer lite drygt ett "stop" mellan 1.8 och 2.8, vilket innebär att du kan fota på t ex 1/100s slutartid på 1.8 medans du behöver 1/40s slutartid på 2.8an för att få samma exponering.

Om det nu är så att du väljer mellan dessa två så skulle iaf jag satsa på 35an. Det är ett (motsvarande) sånt som nästan jämt sitter på min kamera iaf!

Hej!

Undrar vad det är för skillnad mellan Nikon makro 60mm f/2.8G ED AF-S Micro och Nikon AF-S DX 35/1.8G?

Vad lämpar sig makro objektivet till och 35mm?

//Berg!

Nikon makro 60mm f/2.8G ED AF-S Micro är ett objektiv speciellt gjort för närbildsfoto, men det går även att använda till "normal" fotografering. Det som skiljer makroobjektiven från "vanliga" är att de är konstruerade för att ge en optimal skärpa på korta avstånd. Går även att använda som en porträttoptik.

Det andra objektivet är ett fast objektiv som har en bildvinkel som ligger runt 42-45 grader. Dessa objektiv brukar ofta (i alla fall förr) ses som normalobjektiv. Ljusstarkt och mångsidigt samt i de flesta fall ganska kompakt. Bra att använda vid svag belysning. Den stora ljusstyrkan är även användbar för att minska skärpedjupet så att bakgrunden inte blir så skarp och framträdande.

Säkerligen finns det många som har helt andra åsikter i frågan, men detta är som jag ser det.

ANNONS
Götaplatsens Foto