Annons

Skillnad på dyra Polariseringsfilter och billiga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nov

Medlem
Hej,

Undrar vad som är skillnaden på billiga och dem dyra polariseringsfilter?
Kollar man tex på Scandinavianphoto så finns det ett för 649kr och ett för 1268 kr (på rea just nu) (67mm)
Läser deras beskrivning men dem gör väl typ samma? eller?
 

acke

Avslutat medlemskap
Några saker som eventuellt kan skilja mellan billiga och dyra pol-filter:
- Antireflexbehandling (motljusegenskaper)
- Material i gängan. Mässing är dyrare och kärvar sällan.
- Reptålighet
- Färgstick
- Antal exponeringssteg som filtret stjäl
- Tålighet mot smuts och vatten. Jag upplever att vissa filterfabrikat är enklare att putsa rena.
- Optisk kvalité.
- Styrkan i polariseringseffekten.

Men om det är så att du aldrig har använt polfilter förut, då skulle jag inte tveka att börja med en billigare variant för att testa. Både billiga och dyra filter gör jobbet.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: Nov

Nov

Medlem
Några saker som eventuellt kan skilja mellan billiga och dyra pol-filter:
- Antireflexbehandling (motljusegenskaper)
- Material i gängan. Mässing är dyrare och kärvar sällan.
- Reptålighet
- Färgstick
- Antal exponeringssteg som filtret stjäl
- Tålighet mot smuts och vatten. Jag upplever att vissa filterfabrikat är enklare att putsa rena.
- Optisk kvalité.
- Styrkan i polariseringseffekten.

Men om det är så att du aldrig har använt polfilter förut, då skulle jag inte tveka att börja med en billigare variant för att testa. Både billiga och dyra filter gör jobbet.
Intressant, så mycket som kan skilja. Aaa har aldrig använt pol-filter förut. Okej, då kanske jag ska börja med en billigare nu för att testa och eventuellt uppgradera lite längre fram.
 

Ventures

Aktiv medlem
Köp begagnat så får du kvalitet till budgetpris. Men det är tveksamt om gemene man ser skillnad på billigt eller dyrt på bilderna. Slim-varianterna är att föredra om man använder vidvinkelobjektiv. Annars får man mörka hörn (vinjettering). Ett POL som fastnat är svårare att få loss eftersom det snurrar. Mässing kan vara bättre om objektivet har metallgänga (många objektiv är av plast idag).
Antireflex skiljer. Lägg två filter av olika pris bredvid varandra så syns skillnaden tydligt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Intressant, så mycket som kan skilja. Aaa har aldrig använt pol-filter förut. Okej, då kanske jag ska börja med en billigare nu för att testa och eventuellt uppgradera lite längre fram.
Att köpa billigt är att köpa dyrt, d v s om du köper billigt så får du köpa mer än en gång, men om du köper kvalité med en gång, så sparar du på ett extra inköp vilket ofta innebär en besparing, även om det initialt är kostsammare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej,

Undrar vad som är skillnaden på billiga och dem dyra polariseringsfilter?
Kollar man tex på Scandinavianphoto så finns det ett för 649kr och ett för 1268 kr (på rea just nu) (67mm)
Läser deras beskrivning men dem gör väl typ samma? eller?
kan du inte låna ett för att prova?
 

acke

Avslutat medlemskap
Att köpa billigt är att köpa dyrt, d v s om du köper billigt så får du köpa mer än en gång, men om du köper kvalité med en gång, så sparar du på ett extra inköp vilket ofta innebär en besparing, även om det initialt är kostsammare.
Det beror lite på var man befinner sig i sin fotografiska utveckling och vilka ekonomiska förutsättningar man har.

Jag menar, få skulle rekommendera en nybörjare att köpa en exklusiv hasselbladare som första kamera. Av samma anledning behöver en nybörjare inte nödvändigtvis köpa det allra dyraste polarisationsfiltret. Har man begränsad budget så kan man klara sig långt med billigare prylar. Eller begagnade.

Att låna ett filter och prova, som Erik S föreslår, är förstås en bra idé.
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Det beror lite på var man befinner sig i sin fotografiska utveckling och vilka ekonomiska förutsättningar man har.

Jag menar, få skulle rekommendera en nybörjare att köpa en exklusiv hasselbladare som första kamera. Av samma anledning behöver en nybörjare inte nödvändigtvis köpa det allra dyraste polarisationsfiltret. Har man begränsad budget så kan man klara sig långt med billigare prylar. Eller begagnade.

Att låna ett filter och prova, som Erik S föreslår, är förstås en bra idé.
Sant, men TS skriver ju själv att han avser köpa ett billigt initialt för att sedan uppgradera till ett bättre. Bättre då att köpa ett högkvalitativt med en gång, det var det jag avsåg.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Är nog inte generellt så men köpte själv ett billigt och just det lämnade färgstick.

Den bollen träffade definitivt inte mål. Passerade inte ens kortsidan.

Det blev därmed ännu dyrare än att ha köpt det dyrare från början
 

acke

Avslutat medlemskap
Är nog inte generellt så men köpte själv ett billigt och just det lämnade färgstick.

Den bollen träffade definitivt inte mål. Passerade inte ens kortsidan.

Det blev därmed ännu dyrare än att ha köpt det dyrare från början
Nja, köper man ett filter via en internetbutik så har man ju lagstadgat 14 dagars ångerrätt. Man har också rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten. Två veckor, det räcker gott för att testa om filtret ger ett störande färgstick. Är man inte nöjd så skickar man tillbaka filtret.
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Om jag åter stått i valet mellan mina polfilter B+W för 1500 eller Marumi för 300 skulle jag gått efter Marumi. Jag använder inte polfilter på vidvinkel p.g.a. den ojämna himmel det leder till och jag fotar inte mot solen med polfilter och får därmed mindre risk för reflektioner.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Nja, köper man ett filter via en internetbutik så har man ju lagstadgat 14 dagars ångerrätt. Man har också rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten. Två veckor, det räcker gott för att testa om filtret ger ett störande färgstick. Är man inte nöjd så skickar man tillbaka filtret.
Till bilden hör att jag köpte det via ebay. Frakten tillbaka kostar den också.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om jag åter stått i valet mellan mina polfilter B+W för 1500 eller Marumi för 300 skulle jag gått efter Marumi. Jag använder inte polfilter på vidvinkel p.g.a. den ojämna himmel det leder till och jag fotar inte mot solen med polfilter och får därmed mindre risk för reflektioner.
Hoya är annars ett säkert kort till en något humanare prislapp om man inte vill satsa på ett B&W. Här ett test av polfilter, förvisso från 2009, men det kan kanske ändå ge någon vägledning !?
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Det står Hoya eller B+W på mina filter. Jag har nog inte betalat mer än halva priset för något eftersom alla varit begagnade, men i fint skick.
Det värsta är ju om man råkar få tag på en kopia och tror att man har ett premiumfilter utan att märka något. 😀
 
ANNONS