Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på eizo ce eller cg

Produkter
(logga in för att koppla)

hbg-bild

Aktiv medlem
Är där någon praktisk skillnad på eizo´s ce resp cg skärmar ?
Sitter som ensam framför skärmen, behöver alltså
inte se från olika vinkel !
Vad mera skiljer ?
Är Eizo ce 240 W bra ersättning till en ctr 21 tum ?

hbg-bild skrev:
Är där någon praktisk skillnad på eizo´s ce resp cg skärmar ?
Sitter som ensam framför skärmen, behöver alltså
inte se från olika vinkel !
Vad mera skiljer ?
Är Eizo ce 240 W bra ersättning till en ctr 21 tum ?

Hej!

Det finns en rad små skillnader och en stor och uppenbar: CE-skärmarna bygger på pva-paneler, fantastiskt bra sådana. CG-skärmarna har ips-paneler, extremt fina sådana.

Så vitt jag känner till är CE-skärmarna de första seriösa tft-grafikskärmarna någonsin som inte byggts kring ips-paneler. En nackdel med pva-paneler är att de får ett visst kontrastfall när du inte ser exakt rakt på dem. Sitter man själv framför en skärm är det här ett ganska litet problem och ett man kan kan lära sig leva med. Men skall ni sitta flera runt en skärm och diskutera små nyansskillnader mellan bilder ... Då är en ips-panel bättre.

Sedan finns det mer subtila skillnader, vad jag förstår från vad till exempel Stefan Ohlsson skrivit om dem så är sannolikt CG-skärmarna lite jämnare. Ojämnheter hos en tft-skärm handlar både om att själva ljusstyrkan varierar över ytan, men också och delvis som en sidoeffekt av den varierande ljusstyrkan så får du även små variationer i gammavärde och färgtemperatur över ytan. Sådana variationer verkar lite större hos CE-skärmarna än hos CG-skärmarna.

Det är inte osannolikt att CG-skärmarnas ips-paneler har en något större färgrymd, men min gissning är att den skillnaden i så fall är ganska liten.

Så CE-skärmarna är helt enkelt lite sämre då? Nja, riktigt så enkelt är det inte. De har några egenskaper där de är extremt bra: ljusstyrkan, kontrasten och svarstiden. Nu har CG-skärmarna förmodligen mer än tillräcklig kontrast för fotografiskt arbete, den extra ljusstyrkan spelar liten roll om man kan kontrollera omgivningsljuset och svarstider har ingen betydelse för stillbildsarbete ... Men skall man utöver stillbilder också arbeta med film- eller videoproduktion så blir plötsligt de här egenskaperna väldigt trevliga.

Sist men inte minst kan vi kika på vad Eizo själva säger om de här två typerna av skärmar.
Om CE-skärmarna: "Perfekt skärm för designers och layoutarbete"
Om CG-skärmarna: "För professionellt bruk inom grafisk design, pre-press och bildredigering

Både CE- och CG-modellerna är mycket kompetenta ersättare för de bästa proffs-crt-skärmarna, men på lite, lite olika sätt.

Martin,

Hur får du reda på vilken skärmtyp som de olika EIZO-skärmarna bygger på?

/Erik

eon skrev:
Martin,

Hur får du reda på vilken skärmtyp som de olika EIZO-skärmarna bygger på?

/Erik

Hej!

Funderar man över paneltyper i allmänhet kan man kika på den här sidan
http://www.flatpanels.dk/skaerme.php
Enligt de skärmtillverkare jag pratat med så stämmer uppgifterna på den sidan nästan alltid även om den kan missa lite i detaljer ibland (i synnerhet att vissa skärmar ibland haft flera generationer av likartade paneler).

I just fallet med CE- och CG-skärmarna så känner jag helt enkelt ganska väl till dem.

Allmänt sett är skärmtillverkarna bedrövligt dåliga på att uppge paneltyp i specifikationerna. Ofta står det bara totalt självklara saker som "LCD/TFT" vid paneltyp -- trevligt att de talar om det :) Jag misstänker att det ofta har ses som "för teknisk" information för kunderna. Ett av få undantag är Samsung som i alla fall har den goda smaken att uppge paneltyp på sin svenska webbplats.

Över huvud taget är de tekniska specarna som används för bildskärmar på många sätt ganska intetsägande.

Jag ställde denna frågan tidigare när jag skulle köpa en ny skärm och fick svar av stefan ohlsson att CE är en liten vidareutveckling av de billigare konsumentskärmarna flexscan. Är du ute efter perfekt färghantering så är det CG som gäller.

Mvh /Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto