Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skillnad på Eos 1, 1n, 1nhs, 1nrs?
- Trådstartare Speedy
- Start datum
ohls
Aktiv medlem
Speedy skrev:
Funderar på ett lite robustare analogt hus. Behöver egentligen inte vara så himla snabb som dessa modeller tycks vara, men jag lockas lite av stridsvagnskänslan.
Frågan är vad som är den största skillnaden mellan dessa modeller och om min 420ex skulle funka med någon?
/Tobbe
Skillnaden kan du hitta här
http://www.photozone.de/2Equipment/canoncamera.htm
och ja din 420ex blixt kommer fungera men du kommer inte att kuna köra e-ttl
Jeppe
Aktiv medlem
Eller så kan du kolla in Canonöversikten ..
Skillnaden mellan 1N-modellerna är att:
RS: Fast spegel, 10 bps
HS: Samma som en 1N + Booster PB-E1, fast levererades med boostern och kunde då inte användas utan den om man inte införskaffade ett batterilock
1N (med eller utan booster) är att föredra (enlig mig)
HS: Samma som en 1N + Booster PB-E1, fast levererades med boostern och kunde då inte användas utan den om man inte införskaffade ett batterilock
NiklasK
Aktiv medlem
Vad skall du använda den till?
För min del är EOS 1n RS det självklara valet.. Jag kan följa en sekvens i sökaren under exponeringen, detta sparar både film och tid ... Jag kan se om blixten "tar" någorlunda rätt eftersom jag ser det i sökare.. Jag kan ta bilder på fri hand med kortare tider, intalar jag mig själv iaf..
Det beror som sagt på vad du är ute efter! Vad fotograferar du?
För min del är EOS 1n RS det självklara valet.. Jag kan följa en sekvens i sökaren under exponeringen, detta sparar både film och tid ... Jag kan se om blixten "tar" någorlunda rätt eftersom jag ser det i sökare.. Jag kan ta bilder på fri hand med kortare tider, intalar jag mig själv iaf..
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
NiklasK skrev:
Jag kan ta bilder på fri hand med kortare tider, intalar jag mig själv iaf..
Det är snarare tvärt om med tanke på att den fasta spegeln i EOS 1N RS stjäl 2/3 EV.
Speedy
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Eller så kan du kolla in Canonöversikten ..
Canonöversikten har jag av nån konstig anledning missat helt.
Verkar luta åt 1N. Tät, robust och snabb för ungefär samma pengar som en ny 30:a.
Speedy
Aktiv medlem
NiklasK skrev:
Vad skall du använda den till?
Tänkte använda den till det mesta egentligen. Naturfoto, nattliga bilrejs och en hel del crossåka.
Känns tryggt på nåt sätt att ha ett hus som står emot damm och fukt. Speciellt till samma pengar som en ny 30:a anbringar.
Fast spegel har ju sina fördelar men jag tror mig kunna leva med en fladdrande spegel och då är det ju lite dumt med tanke på ljuset den stjäl.
froderberg
Aktiv medlem
Dessutom finns Eos 1n DP - Det är en Eos1n med batterigrepp BP-E1 som både rymmer ett 2CR5-batteri och 4st AA-batterier. Kameran i sig är precis som en vanlig Eos 1n.
NiklasK
Aktiv medlem
Speedy skrev:
Fast spegel har ju sina fördelar men jag tror mig kunna leva med en fladdrande spegel och då är det ju lite dumt med tanke på ljuset den stjäl.
Visst, fotar du mycket natur, bilrace så behöver man kanske största möjliga bländare..