Annons

Skillnad på vinkelsökare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad menar du, egentligen? Skillnad i pris och funktion framgår ju av sidorna du länkar till. Vill de veta hur bra man ser i dem, eller?

apersson850 skrev:
Läs ditt eget inlägg ovanför mitt svar, så ser du nog vilken jag syftade på.
Ok tog ett tag innan poletten föll ner.

Blir det typ som om man skulle zooma i sökaren med förstoring?

Ja, du ser bara mitten. Bildytan blir alltså inte större när du väljer 2.5x förstoring.
Tänk även på att du förstorar bilden av mattskivan, inte bilden som projeceras på mattskivan. Därför ser du säkerligen inte bländare och slutartid mm i sökaren vid 2.5x

Har Canons original och med facit i hand skulle jag ha valt en annan.

Förstoringen på Canons är ju antingen x1,25 eller x2,5. Jag skulle föredragit att ha en med x 1 och gånger 2,5 så man sett samma utsnitt av bilden som i sökaren. Det blir lite svårt att veta vad man får med i bild med 1,25 x nämligen.

Flahultarn skrev:

Förstoringen på Canons är ju antingen x1,25 eller x2,5. Jag skulle föredragit att ha en med x 1 och gånger 2,5 så man sett samma utsnitt av bilden som i sökaren. Det blir lite svårt att veta vad man får med i bild med 1,25 x nämligen.
Det där med att du inte får ”samma utsnitt av bilden som i sökaren” låter mycket anmärkningsvärt, så det är nog något missförstånd någonstans (i ditt ordval eller i min tolkning). En rimlig förklaring är att du har glasögon och därför helt enkelt inte kan se hela sökarbilden av den orsaken.

För Robins skull är det dock bäst att saken reds ut, det finns nämligen inga som helst tekniska skäl för att Canons dyra vinkelsökarkikare inte ska klara en så enkel sak som att förstora sökarbilden ”ynkliga” 1,25X. I all synnerhet som sökarförstoringen på moderna kameror är så låg redan från början skulle det vare ett underbetyg utan desslikes om den inte klarade det (med reservation för sedvanlig styvmoderlig behandling av glasögonbärare).

Själva det grundläggande syftet med att ha två förstoringsgrader är just att man ska kunna använda den högre förstoringen för noggrann manuell skärpeinställning och sedan snabbt kunna växla till den lägre förstoringsgraden för att få överblick över HELA sökarbilden.

Tänk också på att det finns billigare alternativ. Photax har t.ex. en för 795 kr. Om den har rättvänd bild framgår inte så jag antar att den blir spegelvänd, men det är mest en vanesak

Flahultarn skrev:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta.

Jag har en 1D Mark III och använder glasögon. Med Canons vinkelsökare ser jag gott och väl hela sökarbilden samt all exponeringsinformation - både nertill och till höger om den. Trots förstoringen på 1.25; vinkelsökaren från Canon är fantastiskt bra, tycker jag.

Nej jag gjorde helt enkelt antagandet, utan att fundera så mycket på det, att det var en del av bilden man såg i 1,25x. Undersökte det häromdagen och kunde som några mycket riktigt konstaterat se hela bilden förstorad. Ingen är gladare än jag...

Ja, det har du faktiskt rätt i: det är inte självklart hur man ska tolka "x1.25" om man inte sett det själv.

Då är vi alla glada - så bra! Och ni andra som funderar på vinkelsökare behöver bara fundera på om man ska lägga "x1" eller "x2" pengar :)

ANNONS
Götaplatsens Foto