Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skillnad på vinkelsökare?
- Trådstartare RG
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Vad menar du, egentligen? Skillnad i pris och funktion framgår ju av sidorna du länkar till. Vill de veta hur bra man ser i dem, eller?
apersson850
Aktiv medlem
Tittar du lite noggrannare ser du att det inte går att ställa förstoringen på den.
RG
Avslutat medlemskap
Vilka?apersson850 skrev:
Tittar du lite noggrannare ser du att det inte går att ställa förstoringen på den.
apersson850
Aktiv medlem
Läs ditt eget inlägg ovanför mitt svar, så ser du nog vilken jag syftade på.
RG
Avslutat medlemskap
Ok tog ett tag innan poletten föll ner.apersson850 skrev:
Läs ditt eget inlägg ovanför mitt svar, så ser du nog vilken jag syftade på.
Blir det typ som om man skulle zooma i sökaren med förstoring?
apersson850
Aktiv medlem
Ja.
Ungefär. Inte typ.
Ungefär. Inte typ.
RG
Avslutat medlemskap
Så man ser bara mitten i sökaren?apersson850 skrev:
Ja.
Ungefär. Inte typ.
Flahultarn
Aktiv medlem
Har Canons original och med facit i hand skulle jag ha valt en annan.
Förstoringen på Canons är ju antingen x1,25 eller x2,5. Jag skulle föredragit att ha en med x 1 och gånger 2,5 så man sett samma utsnitt av bilden som i sökaren. Det blir lite svårt att veta vad man får med i bild med 1,25 x nämligen.
Förstoringen på Canons är ju antingen x1,25 eller x2,5. Jag skulle föredragit att ha en med x 1 och gånger 2,5 så man sett samma utsnitt av bilden som i sökaren. Det blir lite svårt att veta vad man får med i bild med 1,25 x nämligen.
Pupillen
Aktiv medlem
Det där med att du inte får ”samma utsnitt av bilden som i sökaren” låter mycket anmärkningsvärt, så det är nog något missförstånd någonstans (i ditt ordval eller i min tolkning). En rimlig förklaring är att du har glasögon och därför helt enkelt inte kan se hela sökarbilden av den orsaken.Flahultarn skrev:
För Robins skull är det dock bäst att saken reds ut, det finns nämligen inga som helst tekniska skäl för att Canons dyra vinkelsökarkikare inte ska klara en så enkel sak som att förstora sökarbilden ”ynkliga” 1,25X. I all synnerhet som sökarförstoringen på moderna kameror är så låg redan från början skulle det vare ett underbetyg utan desslikes om den inte klarade det (med reservation för sedvanlig styvmoderlig behandling av glasögonbärare).
Själva det grundläggande syftet med att ha två förstoringsgrader är just att man ska kunna använda den högre förstoringen för noggrann manuell skärpeinställning och sedan snabbt kunna växla till den lägre förstoringsgraden för att få överblick över HELA sökarbilden.
Tänk också på att det finns billigare alternativ. Photax har t.ex. en för 795 kr. Om den har rättvänd bild framgår inte så jag antar att den blir spegelvänd, men det är mest en vanesak
RG
Avslutat medlemskap
länk?Olle skrev:
Varför inte Seagull från Photax, för mindre än halva priset?
Olle
Olle
Aktiv medlem
http://www.photax.se/indx/indxfotografering.htm
Klicka på Kameratillbehör och sen Vinkelsökare.
Priset hittar du i deras prislista.
Olle
Klicka på Kameratillbehör och sen Vinkelsökare.
Priset hittar du i deras prislista.
Olle
mrelbe
Avslutat medlemskap
Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta.Flahultarn skrev:
Jag har en 1D Mark III och använder glasögon. Med Canons vinkelsökare ser jag gott och väl hela sökarbilden samt all exponeringsinformation - både nertill och till höger om den. Trots förstoringen på 1.25; vinkelsökaren från Canon är fantastiskt bra, tycker jag.
Flahultarn
Aktiv medlem
Nej jag gjorde helt enkelt antagandet, utan att fundera så mycket på det, att det var en del av bilden man såg i 1,25x. Undersökte det häromdagen och kunde som några mycket riktigt konstaterat se hela bilden förstorad. Ingen är gladare än jag...