Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad projektor vs kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johank82

Aktiv medlem
En riktig amatörfråga, men vad är egentligen skillnaderna mellan en projektor och en analog kamera? Som jag har förstått det så avbildar båda ett objekt upp och ner så de funkar väl i princip likadant. Men skiljer det t ex något var ljusstrålarna går samman? Vad är det som gör att en projektor fungerar mer som en förstorare av en bild än en kamera?

i en projektor så har man lampan bakom objektivet och en framkallad film. Man använder alltså objektivet åt andra hållet.

Det går utmärkt att använda en kamera som projektor. Jag har provat, satte en liten lcd skärm där filmen ska vara

Den största skillnaden i strålgången förutom att ljuset kommer från olika håll är att en projektor saknar både bländare och slutare. Strömbrytaren funkar visserligen som en slags slutare men används ju inte på det viset.

Du undrar över skillnaden mellan en projektor och en analog kamera. Du kunde ha uteslutit ordet analog. Skillnaden mellan en analog och en digital kamera är i grunden rätt liten. Ett bra exempel på det påståendet är t.ex Hasselbladskameror m.fl. av äldre årgång som har utbytbara bakstycken och som istället för ett filmbakstycke kan använda ett digitalt bakstycke.

En förstoringsapparat är ju en slags projektor men har bländare och använder strömbrytaren som "slutare"
Kameraobjektiv och förstoringsobjektiv är nära släkt, så nära att de kan användas istället för varandra.

Förr använde en del sitt Leicaobjektiv i förstoringsapparaten. Om jag förstått rätt är M39 gängan som används i många förstoringsapparater samma som den tidigare Leicagängan.
Vissa förstoringsapparater gick att enkelt användas som reprokameror, jag har dock inget exempel.

Själv använder jag ett 75 mm förstoringsobjektiv tillsammans med en bälg och en digital systemkamera för att fotografera av diabilder. Fördelen är att förstoringsobjektiven är raktecknande och vanligen mycket skarpa.

ANNONS
Götaplatsens Foto