Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skillnaden mellan Ixus och Powershot
- Trådstartare fluffan
- Start datum
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Storleken förstås, men sen har de olika serier inom respektive, så det går inte att svara dig utan att skriva enormt mkt. Men tresiffrig IXUS är bättre än tvåsiffrig, medan tvåsiffrig powershot är bättre än tresiffrig, enkelt va! Är inte så enkelt, men lite
Enicar
Aktiv medlem
Det finns en Powershot som heter A2000IS som enligt Cyberphoto ska vara rätt bra ( Dom säger toppklass)
Den ixus 870 du frågat om har lite mer vidvinkel som JAG tycker är bra, särskilt inomhus.
Men ta dig en funderare på om du själv tyckte du fick med tillräckligt mycket på bild med din A95.
Ixus 970 har lite mer telezoom än 870 ( men inte mer än A200IS)
Antagligen kommer du att tycka att alla dessa kameror känns snabbare än din gamla kamera.
Försök känna på de olika modellerna lite. Är det t ex hyffsat lätt att göra några manuella justeringar?
Den ixus 870 du frågat om har lite mer vidvinkel som JAG tycker är bra, särskilt inomhus.
Men ta dig en funderare på om du själv tyckte du fick med tillräckligt mycket på bild med din A95.
Ixus 970 har lite mer telezoom än 870 ( men inte mer än A200IS)
Antagligen kommer du att tycka att alla dessa kameror känns snabbare än din gamla kamera.
Försök känna på de olika modellerna lite. Är det t ex hyffsat lätt att göra några manuella justeringar?
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
hehe, hör att jag inte hänger med i svängarna där längre.
Enicar
Aktiv medlem
hehe, hör att jag inte hänger med i svängarna där längre.
Nä vem f..n gör det
Jag tror att alla kameramodeller är till för att fövirra oss.
Till slut köper man nåt, vad som helst, för man klarar inte att jämföra och finns det då t ex många Canonkameror mitt framför ögonen så blir det väl någon Canon och då är tillverkaren nöjd.
AFJ
Aktiv medlem
Jag har erfarenhet av både Ixus och Powershot modeller. De har båda sina fördelar.
Jag skulle säga att Ixus modellerna är bättre för den som vill ha en riktigt smidig kamera att ta med sig i fickan. Byggkvalitén är super, känns oförstörbara. Blixtprestanda är bra, bildkvalitén bra - en perfekt partykamera.
Powershot A är lite större, lite plastigare byggda. Trevligare att fotografera med för den som vill hålla på med egna inställningar då de oftast har helt manuella lägen. Blixtprestanda är oftast lite sämre då de drivs av vanliga AA batterier. Prismässigt tycker jag det känns som om dessa kameror oftast är något billigare än en Ixus med motsvarande prestanda. Powershot brukar också alltid ha en optisk sökare medans vissa Ixus modeller saknar detta (dock inte alla).
Slutligen notera att det kan skilja ganska mycket på vilka brännvidder kamerorna har. En del har väldigt mycket tele, andra vidvinkel, några både och. Det kan ha stor betydelse om du har tänkt dig en viss typ av fotografering.
Mvh
Anders
Jag skulle säga att Ixus modellerna är bättre för den som vill ha en riktigt smidig kamera att ta med sig i fickan. Byggkvalitén är super, känns oförstörbara. Blixtprestanda är bra, bildkvalitén bra - en perfekt partykamera.
Powershot A är lite större, lite plastigare byggda. Trevligare att fotografera med för den som vill hålla på med egna inställningar då de oftast har helt manuella lägen. Blixtprestanda är oftast lite sämre då de drivs av vanliga AA batterier. Prismässigt tycker jag det känns som om dessa kameror oftast är något billigare än en Ixus med motsvarande prestanda. Powershot brukar också alltid ha en optisk sökare medans vissa Ixus modeller saknar detta (dock inte alla).
Slutligen notera att det kan skilja ganska mycket på vilka brännvidder kamerorna har. En del har väldigt mycket tele, andra vidvinkel, några både och. Det kan ha stor betydelse om du har tänkt dig en viss typ av fotografering.
Mvh
Anders
Senast ändrad:
zanoii
Aktiv medlem
Ixus 970 IS är en bra kamera med många roliga effekter och funktioner, men en liten varning: hjulet på baksidan som används bland annat för att välja motivprogram är riktigt kasst.
Har inte testat Powershot A2000, men däremot A1000 som är helt okej. Annars finns ju även SX110 som är en bra allroundkamera som ger lite möjligheter att leka med skärpedjup osv, vilket inte Ixus gör i samma utsträckning (endast vid närbilder).
Har inte testat Powershot A2000, men däremot A1000 som är helt okej. Annars finns ju även SX110 som är en bra allroundkamera som ger lite möjligheter att leka med skärpedjup osv, vilket inte Ixus gör i samma utsträckning (endast vid närbilder).
apersson850
Aktiv medlem
Om nu någon funderar på att handla i fjärran länder kan jag meddela att i USA är det ingen skillnad alls, för där heter de Powershot allihop. Varumärket Ixus finns inte där.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Det finns en lyxvariant som nu säljs ut. Det är Powershot G9. Den var tidigare Canons bästa kompaktkamera med en mängd finesser för den som vill lära sig fotografera och inte bara ta kort. Närmare en dSLR kommer du inte i kompaktklassen.
Den säljs nu ut för cirka 3500 kronor efter att för något år sedan kostat nästan 5000 kr.
Detta är kameran som de med stora kameror gärna väljer om de behöver en liten kamera med bra bildkvalitet. Den tar dessutom väldigt bra video i 1024 upplösning.
Vet att det är över din budget men det är en djäkla bra kamera om du har ambitionen att senare ta steget vidare mot en dSLR. Ta en titt.
Den säljs nu ut för cirka 3500 kronor efter att för något år sedan kostat nästan 5000 kr.
Detta är kameran som de med stora kameror gärna väljer om de behöver en liten kamera med bra bildkvalitet. Den tar dessutom väldigt bra video i 1024 upplösning.
Vet att det är över din budget men det är en djäkla bra kamera om du har ambitionen att senare ta steget vidare mot en dSLR. Ta en titt.
apersson850
Aktiv medlem
Att den säljs ut beror förstås på att det nu finns en G10.
AFJ
Aktiv medlem
tack för alla svar, ännu mer förvirrad nu, det är så svårt att välja modell, jag skall ju egentligen bara ha den för att fotografera min son och annat i vardagen , funderar på att skaffa något annat typ 450 D senare i framtiden när det finns mer tid till att fotografera
Varför vänta? Om du kan få ihop pengarna - köp en systemkamera redan idag. Skillnade i pris mellan de billigaste systemkamerorna och en bra Ixus är inte så stor. Skillnaden i fotografiskt nöje är dock enorm - inte minst vid inomhusbilder på barn. Du förlorar förstås filmfunktion men vinner så mycket annat.
Mvh
Anders
Flash Gordon
Aktiv medlem
Självklart. Annars hade den inte varit så billig just nu. Skillnaderna i bildkvalitet verkar däremot inte särskilt stor. Precis som med många av de nya kamerorna som man kritiskt jämför mot äldre. Just nu verkar framstegen inom kvalitet vara marginella och mest vara inom hög Iso och detta genom bättre brusreducering.Att den säljs ut beror förstås på att det nu finns en G10.
apersson850
Aktiv medlem
Finessen med en liten Ixus är enbart att den är lättare att ha i handväskan eller fickan, beroende på vilket man föredrar där.
I alla andra avseenden är den så mycket underlägsen en "riktig" kamera att den varierar mellan "dålig" och "oduglig".
Därför har jag heller ingen. En kamera som är mer gjord för att bära med sig än att fotografera med har jag nämligen redan, i mobiltelefonen. Jämfört med 40D svävar den mellan "oduglig" och "fullständigt oanvändbar", men under vissa omständigheter går det att ta bilder som det går bra att se vad de föreställer. En Ixus är naturligtvis mycket bättre än mobilens kamera.
G10 har fler pixlar än G9, men det verkar vara som med 40D och 50D. Inte alltid man kan se skillnaden, alltså.
Däremot har man mer vidvinkel och lite annorlunda hantering på G10. Tele kan man ju få till genom att beskära, speciellt när det finns fler pixlar att karva på, men mer vidvinkel går inte att beskära sig till.
G10 är bättre att hålla i också.
I alla andra avseenden är den så mycket underlägsen en "riktig" kamera att den varierar mellan "dålig" och "oduglig".
Därför har jag heller ingen. En kamera som är mer gjord för att bära med sig än att fotografera med har jag nämligen redan, i mobiltelefonen. Jämfört med 40D svävar den mellan "oduglig" och "fullständigt oanvändbar", men under vissa omständigheter går det att ta bilder som det går bra att se vad de föreställer. En Ixus är naturligtvis mycket bättre än mobilens kamera.
G10 har fler pixlar än G9, men det verkar vara som med 40D och 50D. Inte alltid man kan se skillnaden, alltså.
Däremot har man mer vidvinkel och lite annorlunda hantering på G10. Tele kan man ju få till genom att beskära, speciellt när det finns fler pixlar att karva på, men mer vidvinkel går inte att beskära sig till.
G10 är bättre att hålla i också.
AFJ
Aktiv medlem
Finessen med en liten Ixus är enbart att den är lättare att ha i handväskan eller fickan, beroende på vilket man föredrar där.
Nu tycker jag du överdriver. Visst är skillnaden till en DSLR stor men skillnaden mellan de bästa Ixus modellerna och t ex Poswershot G-modellerna tycker jag inte är enorm. Viss skiljer det i inställningsmöjligheter men vad gäller bildkvalité är skillnaden inte lika påtaglig. Det finns ju Ixus modeller som har 1/1,7" sensor, det är väl samma (åtminstone storlek) som G10.
Mvh
Anders