Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skillnader Metz
- Trådstartare Jorek
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Det är egentligen samma blixt med samma prestanda. Men CL-versionen är en nyare verison med modernare elektronik. Möjligen är den snabbare på uppladdning.
Köper du en CL kommer du i alla fall få en ganska ny blixt.
Metz 45 finns också som (om jag kommer ihåg rätt):
45 CT-1 (ej TTL)
45 CL-1 (som ovan)
45 CT-2 (för nätanslutning)
45 CT-3 (TTL SCA 300)
45 CT-4 (TTL SCA 300 och med liten extra miniblixt)
45 CL-4 (som ovan)
45 CT-5 (TTL SCA 500 och med liten extra miniblixt)
Det finns också en särskild 45-blixt för ministudion som jag tror är en nät-variant av 45 CT-1.
Jag tycker att Metz 45 CT-/CL-4 är den mest intressanta blixten till både TTL-fotografering och till fotografering utan TTL. Den har till skillnad mot CT-/CL-1 fler arbetsbländare (automatiklägen med egen sensor i blixten) och fler manuella effektsteg.
Tyvärr funkar inte TTL-funktionen med digitalkameror.
Köper du en CL kommer du i alla fall få en ganska ny blixt.
Metz 45 finns också som (om jag kommer ihåg rätt):
45 CT-1 (ej TTL)
45 CL-1 (som ovan)
45 CT-2 (för nätanslutning)
45 CT-3 (TTL SCA 300)
45 CT-4 (TTL SCA 300 och med liten extra miniblixt)
45 CL-4 (som ovan)
45 CT-5 (TTL SCA 500 och med liten extra miniblixt)
Det finns också en särskild 45-blixt för ministudion som jag tror är en nät-variant av 45 CT-1.
Jag tycker att Metz 45 CT-/CL-4 är den mest intressanta blixten till både TTL-fotografering och till fotografering utan TTL. Den har till skillnad mot CT-/CL-1 fler arbetsbländare (automatiklägen med egen sensor i blixten) och fler manuella effektsteg.
Tyvärr funkar inte TTL-funktionen med digitalkameror.
Jorek
Aktiv medlem
Tack!
Jag har själv genom "kartrek" på nätet kommit fram till att 45 CL 4 skulle vara ett bra alternativ, bla med den lilla extrablixten (undvika hitlermustacher och svarta ringar under ögonen på folk) och möjligheten att väjla olika bländare. Dessutom ett rejält ledtal. Återstår bara att hitta ett bra exemplar till rätt pris. En ny kostar bortåt 4000 och det är lite saftigt när man har foto som hobby och inte får några inkomster från det. Dessutom måste man ju prioritera, jag vill ha ett bra stativ också...
Är det någon som vet hur batteripacken i den laddbara versionen brukar stoppa, törs man köpa en beg sådan? Går det att lägga i vanliga batterier när den är slut?
Jag har själv genom "kartrek" på nätet kommit fram till att 45 CL 4 skulle vara ett bra alternativ, bla med den lilla extrablixten (undvika hitlermustacher och svarta ringar under ögonen på folk) och möjligheten att väjla olika bländare. Dessutom ett rejält ledtal. Återstår bara att hitta ett bra exemplar till rätt pris. En ny kostar bortåt 4000 och det är lite saftigt när man har foto som hobby och inte får några inkomster från det. Dessutom måste man ju prioritera, jag vill ha ett bra stativ också...
Är det någon som vet hur batteripacken i den laddbara versionen brukar stoppa, törs man köpa en beg sådan? Går det att lägga i vanliga batterier när den är slut?
froderberg
Aktiv medlem
Metz 45
r inte så heta idag även om de är populära blend snowboardfotografer så du ska inte behöva betala så mycket för ett begagnat exemplar. Max 1500 för en CL och ner mot 500 för äldre välanvända.
Min pappas gamla laddbara är helt döda, men de är från tidigt 80-tal. Mest tjong får man med externa batterier som Quantum, men det kan du komplettera med senare.
Min pappas gamla laddbara är helt döda, men de är från tidigt 80-tal. Mest tjong får man med externa batterier som Quantum, men det kan du komplettera med senare.
Osquar
Aktiv medlem
Jag har sedan 1990 använt en Metz 45 CT4 med stor glädje. Den har funkat kanon med Nikon FA, F-301 och F5. Har dessutom använt den s.k teletillsatsen, vilken nästan fördubblar (x1,9) ljusets räckvidd. Fått flera mycket lyckade telebilder på 25-30 meters håll i mycket dunkla regnskogar.
Till blixten har jag under åren samlat på mig 3 st ackar (varav en har dött). Till dessa har jag en kassett för "vanliga" batterier. Denna kombination har funkat bra för mig.
Ackarna är som sagt av äldre generation, varför dom för mig räcker under 1-2 dagars plåtande. Därför är det en fördel att ha en extra acke alt. kassett med "vanliga" batterier. Då har man kontinuerligt tillgång på kräm under dagen. Laddningen av en acke tar 5 timmar.
Har ännu ej testat blixten ihop med D2H:an, men det är väl som någon annan påpekade att TTL:n inte fungerar här. Men i övrigt; Kanon-nöjd!!
Oscar
Till blixten har jag under åren samlat på mig 3 st ackar (varav en har dött). Till dessa har jag en kassett för "vanliga" batterier. Denna kombination har funkat bra för mig.
Ackarna är som sagt av äldre generation, varför dom för mig räcker under 1-2 dagars plåtande. Därför är det en fördel att ha en extra acke alt. kassett med "vanliga" batterier. Då har man kontinuerligt tillgång på kräm under dagen. Laddningen av en acke tar 5 timmar.
Har ännu ej testat blixten ihop med D2H:an, men det är väl som någon annan påpekade att TTL:n inte fungerar här. Men i övrigt; Kanon-nöjd!!
Oscar
Jorek
Aktiv medlem
Rotar fram den här tråden igen, har nämligen inte kommit till skott och köpt någon blirre än. Dessutom börjar priset tydligen komma neråt 3000 så då börjar det bli intressant med en ny, garanti och finesser...
Så då undrar jag, hur fungerar den inbyggda automatiken? Måste man kompensera för t ex takstuds, eller klarar den av det själv? Någon TTL-utrustad kamera äger jag inte, så blixten måste helst kunna klara sig själv.
Så då undrar jag, hur fungerar den inbyggda automatiken? Måste man kompensera för t ex takstuds, eller klarar den av det själv? Någon TTL-utrustad kamera äger jag inte, så blixten måste helst kunna klara sig själv.
froderberg
Aktiv medlem
markus skrev:
Jag funderar på att köpa en CT-5 men undrar vad SCA 300 respektive 500 betyder?
SCA 500 är ett äldre system som inte är så kompatibelt. Svårt att hitta tillbehör.
SCA-300 är väldigt vanligt och kompatibelt med efterföljaren SCA 3000.
Därför är CT-4 att föredra. Dessutom har CT-4 fler manuella lägen om jag kommer ihåg rätt.
jorgen.hubner
Aktiv medlem
Hej Jörgen, Nu vet Du kanske själv, men blixten vill veta om det sitter laddbara ackar eller alkaline batterier i magasinet. Magasinen har om jag inte minns fel anslutningarna till blixten placerade på olika ställen så att blixten får rätt spänning.
Nu har Du nya ackar, till min blixt så var ackarna slut och jag tog isär dessa och köpte NiMH med lödöron på Elfa och bytte ut de gamla, lite pilligt med funkar alldeles utmärkt.
Du blir säkert nöjd med blixten, den har 6 olika halvautomatiska bländarprogram, samt bra möjligheter att ställa styrkan på blixten manuellt.
Stor och klumpig, men mycket kraftfull, ledtalet (45) är angivet vid 100 ISO och 35 mm, istället för vid minsta zoomområde ofta 85 eller 100 mm på de kompakta konkurrenterna. Blixten jag använder har GN 56 vid 85 mm och endast GN 44 vid 50 mm.
Montaget på skena är annars rätt så trevligt, ett annars tungt och helt otympligt paket blir hyfsat greppvänligt.
/Jörgen
:edit rättade stavfel.
Nu har Du nya ackar, till min blixt så var ackarna slut och jag tog isär dessa och köpte NiMH med lödöron på Elfa och bytte ut de gamla, lite pilligt med funkar alldeles utmärkt.
Du blir säkert nöjd med blixten, den har 6 olika halvautomatiska bländarprogram, samt bra möjligheter att ställa styrkan på blixten manuellt.
Stor och klumpig, men mycket kraftfull, ledtalet (45) är angivet vid 100 ISO och 35 mm, istället för vid minsta zoomområde ofta 85 eller 100 mm på de kompakta konkurrenterna. Blixten jag använder har GN 56 vid 85 mm och endast GN 44 vid 50 mm.
Montaget på skena är annars rätt så trevligt, ett annars tungt och helt otympligt paket blir hyfsat greppvänligt.
/Jörgen
:edit rättade stavfel.
Senast ändrad:
J. S-g.
Aktiv medlem
Kör själv denna blixt på dess autoläge tillsammans med min helmanuella bladare på fester och andra tillställningar ibland. Funkar utmärkt. Autoläget är bra. Den sägs kunna funka även med dia, men jag använder själv neg när jag använder blixt. Med Distagon 50 mm lyser den dock inte ut hela formatet. Det krävs då en vidvinkeladapter att sätta på blixthuvudet, som jag saknar. Någon som kanske vet var man kan få tag i en sådan? Annars har jag bara gott att säga om blixten. Visst är den klumpig och man kan inte vara så anonym med detta monster hängande runt halsen (särskilt inte hopkopplad med en bladare) men det har sin tjusning det också.
froderberg
Aktiv medlem
500 spänn låter bra. Jag tror att problemen främst är att hitta rätt prytlar. Det finns en expert i GBG som kan allt om Metz. Han servar Metz och har nån koppling till Hasselblad. Ska kolla upp det. Sorry att jag är så oprecis.
Har du kollat på Metz hemsida? I mina gamla Metx-kataloger finns systemen beskrivna. Men de broschyrerna ligger längst ned i en låda längst in i förrådet.
Har du kollat på Metz hemsida? I mina gamla Metx-kataloger finns systemen beskrivna. Men de broschyrerna ligger längst ned i en låda längst in i förrådet.