Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit på lins?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Hej,

Jag har precis köpt ett begagnat Canon 300 F4 L objektiv och har tagit ett antal foton och är riktigt nöjd. Dock finns det ett litet streck på varje foto- se bifogad bild. Strecket sitter alltid på samma ställe på alla bilder.

Detta streck kan inte vara skit på framlins eller på filtret eftersom dessa har jag rengjort noggrant. Ser inte om det är något på bakre linsen men det är möjligt att det ligger något där.

Är det någon som känner igen ett fel som detta? Kan det vara något internt som måste in på service eller är det mest sannolikt att det är skit på baklinsen som jag inte ser?

Mvh
Bengt

Bilagor

• linsfelet - vråk.jpg
    linsfelet - vråk.jpg
    14.6 KB · Visningar: 761
Inte för att jag vet ett jota om sånt här, men det ser nästan ut som en torkfläck. Kanske har det runnit en droppe kondensvatten på något glaselement.

EDIT:
Du lyckades möjligtvis inte få inte någe skräp på sensorn när du skulle testa det?

Nopes, det är bara på bilder med detta objektiv som det blir "skit på linsen". Torkfläck... kanske kan vara en sådan. Hur blir man av med en sån?

Mvh
Bengt

Det ser ut att det sitter på sensorn (sensorfiltret) och inte på objektivet.
Jag ser att bilden är tagen med bländare 8.
Försök att ta ett par bilder med minsta bländaröppningen, 1:22 mot himmeln. Jag tror att fläcken kommer att synas tydligare med 22 bländare.
I så fall skall sensorn rengöras, men min bedömning är att det går inte med enkel blåsning. Det skall göras med "våta" metoden eller lämnas in för rengöring.
Jag upprepar: det är en ren gissning.
/Fred

Ooops, jag ser att bara med det objektivet, men det skulle inte skada att ta en bild med bländare 22, ändå.
/fred

Vet inte vad du använt för att rengöra, men det finns små fina rengöringsdukar som även innehåller lite rengöringsvätska. De brukar jag använda för linsrengöring, finns hos alla fotohandlare. Har jag bara lite damm blåser jag bort det med en blåsbälg, eventuellt putsar jag med en "torrduk" avsedd för optikrengöring (HAMA). Funkar bra.

Prova det. Jag tycker att det ser ut som att hela himlen är lite fläckig, eller? Kan ju vara rester från en rengöring.

Jag ser att det är en massa småskrufs inne på baklinsen. Tror att det kan vara värt att någon får titta på det med lite mer erfarenhet. Någon i Stockholm som har erfarenhet av bra objektivservice? Kameradoktorn?

Tack för tipsen!

Mvh
Bengt

med bländare 22 ser den klart tydligare ut. Alltså risk för skit på sensorn?? Någon som rengjort en sådan hos reperatör? Vad brukar det kosta?

Mvh
Bengt

Bilagor

• linsfel img_1488 (small) (wince).jpg
    linsfel img_1488 (small) (wince).jpg
    4.7 KB · Visningar: 613
Jag har bara gjort det själv på min 20D. Brukar använda en blåsbälg. Köpte en på apoteket som är avsedd för att spola öronen, den funkar kanonbra till sensorrengöring och kostar inte mycket.

Ta av objektivet, sätt kameran i sensorrengöringsläge så att slutaren öppnar. Därefter håll öppningen neråt och blås några gånger med bälgen på sensorn. Var bara försiktig så att du inte vidrör sensorn med bälgen. Därefter stäng av kameran och på med skyddslock/objektiv.

Har du möjlighet så ha kameran på stativ under rengöringen, det både underlättar och är säkrare.

Jag är dock lite förundrad över att det bara framträder med ett objektiv. Det borde ju tyda på att smutsen finns på/i objektivet. Har du kollat med bländare 22 på de andra objektiven?

Om stråt eller luddet eller vad det nu är sitter i kameran (och det ser det ut att göra eftersom det är så skarpt), skulle jag gissa att det sitter fast i slutaren och kan vara svårt att blåsa bort. Ludd av den där storleken brukar inte hålla sig kvar på samma ställe utan att sitta fast i något :/

Testa som sagt att blåsa ordentligt med en bälg, och kolla om du eventuellt kan se luddet. Det går säkert att få bort med mekanisk rengöring (någon av de olika spatlarna/penslarna som går att köpa). Själv skulle jag nog låta en verkstad göra det om jag inte blev av med kameran allt för länge.

Jag råkade också ut för en liten tråd på bilderna för ett antal åt sedan på min analoga kamera. Det såg ut precis likadant som på dina. Jag hittade tråden! Den satt vid slutarkanten, mycket, mycket nära filmplanet, alltså inte alls i optiken. På bilderna var tråden i ovankant men vid slutaren satt den i nedankant.Bilden hamnar upp-och-ner i kameran - något att tänka på när man letar efter skräpet.

helt sant.

Det sitter en liten tråd strax innanför objektivfattningen. Det går tyvärr inte att blåsa bort men ser ut att gå att plocka bort med en pincett eller likanade om man är fast på handen. Någon som testat att utföra en sådan operation eller är det något man bör lämna åt sin autoriserade Canon serviceman/kvinna?

BAW

Bengus skrev:
helt sant.

Det sitter en liten tråd strax innanför objektivfattningen. Det går tyvärr inte att blåsa bort men ser ut att gå att plocka bort med en pincett eller likanade om man är fast på handen. Någon som testat att utföra en sådan operation eller är det något man bör lämna åt sin autoriserade Canon serviceman/kvinna?

BAW

Skulle aldrig använda något vasst/hårt inne i kameran. Köp någon form av rengöringskit. Figurerar frekvent inom forumen på fotosidan eller om du känner dig osäker lämna in kameran.

Om man har dessa rengöringsdukar för sensor så går det utmärkt att använda metanol (obs HPCL kvalite eller bättre) alltså en med mycket hög renhet.

/Johnny

Johnny76 skrev:
Skulle aldrig använda något vasst/hårt inne i kameran. Köp någon form av rengöringskit. Figurerar frekvent inom forumen på fotosidan eller om du känner dig osäker lämna in kameran.

Om man har dessa rengöringsdukar för sensor så går det utmärkt att använda metanol (obs HPCL kvalite eller bättre) alltså en med mycket hög renhet.

/Johnny

Stråt satt vid en av plast"knopparna" där spegeln stannar så jag var aldrig riktigt inärheten av känsliga ytor. Tog en pincett och plockade bort strået (som sannolikt gått igenom Canons slutkontroll). Åter kommer med resultat om det ställt till något.

BAW

Så skönt om det löser sig med så enkla medel. Alltid tråkigt att behöva lämna iväg utrustningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto