Annons

Skit på sensorn!

Produkter
(logga in för att koppla)

mares

Medlem
hej alla glada...
Jag har ett litet problem. Det har kommit skit på sensorn på min canon 10d.Jag har läst runt lite på forumet å har kommit fram till att det är bra att andvända damsugare och suga bort dammet. Men detta funkar inte, dammet sitter kvar å vill inre försvinna!?!?!? jobbigt...
så nu undrara jag om det är någon som vet om det finns ett bra å billigt ställe att länma in den på i Göteborg?

mycket tacksam för svar :)

Det känner jag inte till, men väl ett väl fungerande sätt att rengöra sensorn!
Kolla tråden här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16406&perpage=15&pagenumber=1

Att lämna in kamera för rengörning är inte bara dyrt och besvärligt (tar tid)..det kommer att komma damm på sensorn igen oxå och då måste du lämna in den igen..det slipper du på detta sätt.

(Dammet försvinner garanterat med nämnda metod)

Senast ändrad:
Gick igår till apoteket och köpte Removax + Sköljblåsa för 14 euro (100 spänn). Removaxet skiter jag i, det kan jag donera till någon här på FS - ta kontakt så skickar jag 10 ml på posten ;-). Men sköljblåsan, den är användbar! Det är alltså en orange plast grej som fungerar som en liten blåsbälg. Håller bara kameran upp-och-ner och blåser försiktigt på sensorn - det klarar man sig rätt långt med! Fast det kan löna sig att lämna in den för putsning ett par gånger i året i alla fall, allt skit får man ju inte bort med "removax"... Här i Hfors kostar det 38 euro att putsa sensorn...

Pust... precis tillbaka från mörkrummet. Måste dessutom kila ner på stan och köpa vätskor ;-) Men här e den, bilden på "Removax", mitt (och många andra recept) på sensorpustning... Ingen patentlösning, men det hjälper väl i knepiga situationer:

Bilagor

• removax.jpg
    removax.jpg
    36.9 KB · Visningar: 726
Göteborg

hej å tack för alla svar :)..
man får väl köpa sig lite prylar så man kan göra ren den själv men just nu känner jag inte för det. Jag fick ett nummer av canon i gbg till en kanonverkstad i Mölndal å det skulle kosta ca 400kr för att få sensorn ren. Priset va väl ok, kanske lite mer en vad jag hade räknat med men det som passade sig sämst var att det skulle ta ungefär en vecka innan man fick tillbaks den. Jag bor ca 8 mil från gbg så det hade ju helt klart vart bäst om det går att göra det över dagen så man slipper åka tillbaks efter en vecka å hämta den igen. Någon såm vet något annat ställe i gbg som utför sensorrengörning??? eller norr om gbg..(bor på Tjörn)

ANNONS
Götaplatsens Foto