Annons

Skriva ut bild max storlek, och var?

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hejsan!
Har en bild som jag tagit den är i storleken 2048X1360 JPG format och tagen med min 300D.

Jag vill gärna skriva ut den och ha på väggen men vart kan man få stora utskrivter som är större än A4? och kostnad ca? Och den viktigaste frågan hur stor utskrift är möjligt med den upplösningen jag valt?

//Mvh Peter

Bilagor

• volvo.jpg
    volvo.jpg
    30.8 KB · Visningar: 428
colormailer.se har rea hela juli, bara o skicka in nu! mina förstoringar kommer imorrn, weee.

det beror ju på upplösningen på utskriften såklart.

2048x1360 i 300 DPI blir 17x11 cm. i 260 DPI (som colormailer kan skriva ut i som mest) får du bara 20x13 cm. I stort format, som man ska kolla på avstånd (1-2 m), så räcker det gott med mycket mindre upplösning. i 75 DPI så får du ca 70x46 cm. Visst kan du få större (hos andra och betala 500-xxxx kr) men då i ännu lägre upplösning.

Hej

Med den storlek som du har pa bilden, 2048 X 1360, sa skulle jag inte gora nagra stora forstoringar. Jag tycker att du direkt ska glomma 50-75 for det blir alldeles for dalig kvalitet om du nu inte har valdigt laga krav. Med 75 dpi ser det val bra ut om det ar morkt i rummet, du har tagit av dig kontaktlinserna, och star 10 meter bort.....

Jag skulle borja med att utnyttja maximal bildkvalitet som din kamera klarar (och se till att anvanda stativ och kora pa iso 50), sedan efterarbeta en hel del i PS, och darefter eventuellt interpolera. Aven om man gor detta ar en bra bild inte latt att fa till i storleken 50-75.

Lycka till

H

Ta bilden med maximalt antal pixlar du kan.

Jag pratade med Crimson i stockholm angående förstoringar. Enligt vad de sa så interpolerar de upp bättre med sina maskiner än vad du/jag kan i datorn. De kunde "nästan" garantera en bild upp till 70x100 om du lämnar in en 6mp bild på 400DPI. Jag ska testa detta inom kort.

/Patrik

Bilden kan förstoras hur mycket som helst. Jag tycker man ska glömma det där med DPI. Det är vad tryckverket anväder när den skapar bilden på pappret.

Jag har sett stora teveskärmar som folk tittar på. En teveskärm har i prinscip ungefär 640x480 pixlar vilket är 0,3 Mpixel. Sådana skärmar har jag sett sittandes på idrotsarenor och det går att få behållning av dem med. Det handlar om betraktningsavståndet.

Ögat har fortfarande bara en viss upplösning.

Om en bild ska göras fyra gånger så stor så görs i princip varje pixel fyra gånger större, d v s fotolabbet använder fyra av sina pixlar till att printa en pixel.

Omvänt så om en bild ska skrivas ut med färre pixlar än vad bilden innehåller så förminskar labbet bilden, genom att kasta pixlar.

Jag tänker mig DPI som det samma som en kontaktkopia. Från en 6 Mpix kamera och et fotolabb som skriver med 10 pix/mm (254/tum) så blir en sådan bild 30x20 cm. Din kontaktkopia blir 20x13 cm. De borde kunna skrivas ut på en yta av ca 40x26 cm , d v s förstorad fyra gånger. Bilden kommmer att bli lika bra med ett trckverk som skriver 15 pix/mm som ett med 10 pix/mm. Ytan är den samma.

Tack gubbar! Jag va mest sugen på o testa o se hur det ska bli så tror jag beställer en kopia från colormailer o ser hur de blir få se om man inte kan dra till med en bild i max upplösning oxå.. 200:- kan man väl leva med :)

tack ska ni ha ialf!

quackpack skrev:
Tack gubbar! Jag va mest sugen på o testa o se hur det ska bli så tror jag beställer en kopia från colormailer o ser hur de blir få se om man inte kan dra till med en bild i max upplösning oxå.. 200:- kan man väl leva med :)

tack ska ni ha ialf!

Vill man snåla så kan man ta en representativ delmängd av bilden och lägga den på en 10x15 med lite olika förstoringsgrader så ser du hur långt pixlarna räcker. Sen sätter du småbilderna på väggen och tittar på dem på det avstånd det är tänkt. Kan vara smart och skriva en liten text på varje bild så man vet vad det är för variant man tittar på. Allt som ett tips.

Lycka till!

Det är klart att du kan skriva ut bilden i större format om du tar den med maximal upplösning. Om jag inte minns fel kan man maximal få 3072 X 2048 med EOS 300. Den upplösning som du använt är ju långt sämre än detta och det får du ju tänka på när du gör en förstoring.

Har du mycket låga krav kan du göra bilden hur stor som helst men med en 2048 X 1360 skulle jag aldrig komma på tanken att göra 50 X 70 för resultatet skulle bli alldeles för dåligt. Men jag har kanske högre krav än andra?

H

ANNONS
Götaplatsens Foto