Annons

Skrivare A3/A3+

Produkter
(logga in för att koppla)

Exthree

Medlem
Hej!
Jag ska nu köpa mig en fotoskrivare för mina pengar jag fick i studentpresent och har ca 6500 kr att röra mig med. Skrivaren ska klara A3/A3+ utskrifter i bra kvalitet.
Jag är inte allt för insatt i "fotoskrivar-världen", men som jag har förstått det så är det epson som håller högst kvalitet? Har kikat lite på R1900 och undrar vad ni anser om den, några personliga erfarenheter? Är det en bra skrivare för pengarna? Hur är driftskostnaderna, dvs bläck åtgången? Har pratat med en närliggande butik som kunde ta hem den för 5895 kr, vilket känns rimligt.
Har ni några andra förslag på skrivare?

Mvh Evelyn

Skickar en länk till "Photo-i"

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/printers/Pigs/page_1.html

Där har man testat och gemfört A3-skrivare från Epson, hp, Canon. Skilnaden i´utskriftskvalitet är mindre än man tror.
Likaså är skilnaden i bläckkostnad inte så stor men större än bildkvaliteten (OBS priserna är i England).

Ett litet tipps att tänka på om du sköper en skrivare med pigmenterat bläck (dom som är i testet). Var noga med att skriva ofta annars torkar bläcket och täpper till skrivhuvudena.

hp säger sig ha en lösning för det. Genom att ett dagligt schema som ska hålla rent och förhindra torkning. Det sköter sig självt och inget du behöver tänka på.

Vilken skrivare du än väljer så kommer du bli nöjd med bildkvaliten.

Ps. Jag skulle köpa med hjärtat

Inga problem med igensatta huvud på Epson.
Startade min Epson pro 3800 igår, efter nästan 6 månader utan att användas, utan problem.

Dykhjelm skrev:
Startade min Epson pro 3800 igår, efter nästan 6 månader utan att användas, utan problem.

Intressant att gamla "problem" har fått en lösning.
Epson gör fantastiska skrivar och har alltid gort så. Det enda jag varit tveksam till är just det jag nämnde (torkade färger).
Men har din skrivare varit avstängd i sex månader utan att torka, så kan jag nog glömma det problemet.

Tack för din erfarenhet.

Jag har haft flera Epson skrivare: Photo 750, 1290, Photo 900, R1800, D68? och nu Pro 3800.
Visst har det hänt att skrivarna har haft igensatta munstycken, men aldrig värre än att det gått att rensa med programvaran.
Har aldrig bytt ut en skrivare p g a problem med utskrifter eller trasig skrivare.
Mina byten har berott på att jag ville ha längre hållbarhet på utskrifterna och/eller större utskrifter.
Kvaliteten på skrivarna eller utskrifterna har det aldrig varit problem med, med undantag då för livslängden.

Dykhjelm skrev:
Mmm, inte printat på 6 månader... är det inte bättre du säljer skrivaren, så printar jag åt dig för en väl tilltagen summa? ;-)

Skämt åsido, jag har haft ett par tre fall på ett och ett halvt år med Epson 3800 då jag fått rengöra munstyckena. Bla stod printern i tre veckor en gång. Men helt klart är att de senare Epsonmodellerna är mycket bättre än förr.

Glöm inte att ta ut och agitera bläckpatronerna när de stått länge. Färgpigmentet sjunker till botten efter hand. Ta ut dem två och två och vänd dem försiktigt 90 grader fram och tillbaka under en halv till en minut.

Jag behöver hjälp!

Tja!

Har köpt en kamera (en EOS 350d) läste till min bestörtning att man haft problem med dessa, men det har jag lyckligtvis klarat mig ifrån =D...

Grejen är den, att jag börjat bli lite trött på att hamsra bilder på datorn/i kameran, så jag tänkte att det börjar bli dags för en skrivare.

Nu har jag läst lite här på forumen och tänkte att jag låter någon annan avgöra vilken skrivare som passar för mig.

Jag har ju då som sagt en EOS 350d, den i sin tur har ju 8,0mp (något under när man tittar på bilderna i datorn)...

Frågan är alltså vilken skrivare jag behöver? det skulle ju vara onödigt att slänga ut en massa pengar på en skrivare som kameran ändå inte utnyttjar till fullo.

eller är det inte så att skriaren kostar tackvare upplösningen utan att det är andra saker man tittar på?

Vill kunna skriva ut i A3 är det enda kravet...

Sen angående det här problemet med "kloggade" skrivare så skulle jag nog skriva ut ytterst lite med stort Y. Någon utskrift i månaden kanske?

Ska jag strunta i skrivare och framkalla A3 på foto affären eller finns det en skrivare för mig?

PS. Jag anser att kostnaden av bläck spelar en stor roll då jag vet att det tas ut hutlösa summor för patronerna så om man ska välja ett specifikt märke för att få ner bläckkostnaden så är ju det en faktor. DS.

Tack på förhand!

MVH Max Mildh

alfin skrev:
Mmm, inte printat på 6 månader... är det inte bättre du säljer skrivaren, så printar jag åt dig för en väl tilltagen summa? ;-)

Skämt åsido, jag har haft ett par tre fall på ett och ett halvt år med Epson 3800 då jag fått rengöra munstyckena. Bla stod printern i tre veckor en gång. Men helt klart är att de senare Epsonmodellerna är mycket bättre än förr.

Glöm inte att ta ut och agitera bläckpatronerna när de stått länge. Färgpigmentet sjunker till botten efter hand. Ta ut dem två och två och vänd dem försiktigt 90 grader fram och tillbaka under en halv till en minut.
HMM. Tack för tipset med att skaka patronerna. Skall testa.
Att min skrivare stått stilla några månader beror på att jag har lånat en skanner och skannat om nästan 2000 bilder och det har gått före printandet av bilder.
Men i höst skall jag vara med på minst 2 utställningar så nu har printandet tagit fart igen.

Tack för alla svar! Bestämde mig för att spara ihop pengar och köpa mig en bättre skrivare senare, ev. epson r3800. Blev istället en liten multi-skrivare så länge! HP Photosmart C5180.
Är dock lite besviken på den då den inte fungerar riktigt som jag vill! Den skriver ut bra bilder direkt från minneskortet, det fungerar hur bra som helst. Däremot vill den inte skriva ut bilderna jag har på datorn! Antingen händer ingenting eller så skriver den endast några mm på fotopappret.. Någon som vet vad jag gör för fel? Har testat alla inställningar jag kunnat hitta, men det blir alltid samma resultat...
Dessutom drar färgerna mot grönt, var kan jag ändra detta?

Mvh Evelyn

ANNONS
Götaplatsens Foto