Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Min Epson R1800 har 8 "färger": mattsvart, fotosvart, cyan (turkos), magenta (skärt), gult, rött, blått och glossoptimizer. När man skrivit ut ett tag så ser man att den enda förbrukningen som verkar ske drabbar de färger som ingår i CMYK - schemat (cyan, magenta, gult och fotosvart). Så min fråga är om det är nån som vet varför det överhuvudtaget finns separata behållare för röd och blå? Magenta + gult blir ju rött och cyan och magenta blir ju blått. Som väl är kan jag ju köpa CMYK-färgerna var för sig om jag vill vilket är bra.
Mina semesterbilder har gått hårt åt cyanfärgen då mycket av vattnet i Thailand är ren cyan men även magenta och svart går det åt en hel del av. Rött och blått verkar mest åka omkring som rena fripassagerarna i min skrivares skrivhuvud. Ska det vara så eller kan man ställa in utskrifterna så att de använder rött och blått i nån RGB-variant tillsamans med cyan och gult som grön tredje färg? Jag får inte ihop det här så det kanske finns nån som vet hur det förhåller sig?
Har viss erfarenhet från både djuptryck, silkscreen och offset och direktlito, men det här fattar jag inte. Har kollat denna länk annars för att få lite mer info kring färgscheman o.d.
http://searchsmb.techtarget.com/sDefinition/0,,sid44_gci211805,00.html
Mina semesterbilder har gått hårt åt cyanfärgen då mycket av vattnet i Thailand är ren cyan men även magenta och svart går det åt en hel del av. Rött och blått verkar mest åka omkring som rena fripassagerarna i min skrivares skrivhuvud. Ska det vara så eller kan man ställa in utskrifterna så att de använder rött och blått i nån RGB-variant tillsamans med cyan och gult som grön tredje färg? Jag får inte ihop det här så det kanske finns nån som vet hur det förhåller sig?
Har viss erfarenhet från både djuptryck, silkscreen och offset och direktlito, men det här fattar jag inte. Har kollat denna länk annars för att få lite mer info kring färgscheman o.d.
http://searchsmb.techtarget.com/sDefinition/0,,sid44_gci211805,00.html