Annons

Skrivare, färger, färgförbrukning och färgscheman

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Min Epson R1800 har 8 "färger": mattsvart, fotosvart, cyan (turkos), magenta (skärt), gult, rött, blått och glossoptimizer. När man skrivit ut ett tag så ser man att den enda förbrukningen som verkar ske drabbar de färger som ingår i CMYK - schemat (cyan, magenta, gult och fotosvart). Så min fråga är om det är nån som vet varför det överhuvudtaget finns separata behållare för röd och blå? Magenta + gult blir ju rött och cyan och magenta blir ju blått. Som väl är kan jag ju köpa CMYK-färgerna var för sig om jag vill vilket är bra.

Mina semesterbilder har gått hårt åt cyanfärgen då mycket av vattnet i Thailand är ren cyan men även magenta och svart går det åt en hel del av. Rött och blått verkar mest åka omkring som rena fripassagerarna i min skrivares skrivhuvud. Ska det vara så eller kan man ställa in utskrifterna så att de använder rött och blått i nån RGB-variant tillsamans med cyan och gult som grön tredje färg? Jag får inte ihop det här så det kanske finns nån som vet hur det förhåller sig?

Har viss erfarenhet från både djuptryck, silkscreen och offset och direktlito, men det här fattar jag inte. Har kollat denna länk annars för att få lite mer info kring färgscheman o.d.

http://searchsmb.techtarget.com/sDefinition/0,,sid44_gci211805,00.html

Sten-Åke Sändh skrev:
Min Epson R1800 har 8 "färger": mattsvart, fotosvart, cyan (turkos), magenta (skärt), gult, rött, blått och glossoptimizer. När man skrivit ut ett tag så ser man att den enda förbrukningen som verkar ske drabbar de färger som ingår i CMYK - schemat (cyan, magenta, gult och fotosvart). Så min fråga är om det är nån som vet varför det överhuvudtaget finns separata behållare för röd och blå? Magenta + gult blir ju rött och cyan och magenta blir ju blått. Som väl är kan jag ju köpa CMYK-färgerna var för sig om jag vill vilket är bra.

Mina semesterbilder har gått hårt åt cyanfärgen då mycket av vattnet i Thailand är ren cyan men även magenta och svart går det åt en hel del av. Rött och blått verkar mest åka omkring som rena fripassagerarna i min skrivares skrivhuvud. Ska det vara så eller kan man ställa in utskrifterna så att de använder rött och blått i nån RGB-variant tillsamans med cyan och gult som grön tredje färg? Jag får inte ihop det här så det kanske finns nån som vet hur det förhåller sig?

Har viss erfarenhet från både djuptryck, silkscreen och offset och direktlito, men det här fattar jag inte. Har kollat denna länk annars för att få lite mer info kring färgscheman o.d.

http://searchsmb.techtarget.com/sDefinition/0,,sid44_gci211805,00.html

Jag har kollat själv med EPSON i Sverige som hävdar att färgåtgången avspeglas strikt i hur de motiv man skrivit ut ser ut. Är det mycket himmel så går det mycket blått och är det mycket turkost vatten exv. så går det mycket cyan. Det finns inga speciella inställningar för att styra skrivaren enligt exv. RGB-färgschemat, så det är väl bara att gilla läget antar jag. Men jag tycker fortfarande att det är lite märkligt, för det har varit mycket himmel också på mina bilder men det går ingen blåfärg för det. I övrigt är jag oerhört nöjd med min Stylus R1800.

Såg en ett par bra reviews av Epson Stylus R1800 och i dessa kan man läsa sig till en hel del om färghanteringen i denna skrivare. Det går att välja Adobe RGB som färgschema också, vilket kan förklara förekomsten av separata färgbehållare för röd och blå samt att dessa inte används vid användning av Epson Vivid som förmodligen baseras på CMYK-schemat.

Support personen jag stötte på hos Epson hade dock ingen aning om detta. Men ibland träffar man bara inte på rätt folk.

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson R1800/page_1.htm

likadant med Canon

Jag kör canons i9950 som också har 8 patroner.
Det är photomagenta, photocyan som går åt mest och därefter är det väldigt mycket beroende på vad det är för bild - nattbild, vatten, himmel etc.
Jämfört med de mindre skrivarna från Canon som har 6 patroner har den här kompletterat med en grön och en röd patron för att fylla ut nyanserna.

När jag bytt photomagentan två gånger hade inte den gröna eller röda patronen minskat någonting. Jag börjar under hur exakta beräkningarna är för bläckåtkomsten för helt plötsligt är både rött och grönt halvvägs förbrukade.

Det verkar gå rätt segt i början för min skrivare och fort när stapeln väl har börjat röra på sig för att sedan avta något i slutet då den sista bläckslurken i patronen verkar räcka väldigt länge.

I början skrev jag ut med medföljande programvara men har gått över till att skriva ut ifrån CS2 för att jag mest tar i RAW. I fönstret för utskrift låter jag photoshop välja färger efter adobe1998 profilen. Det borde väl bli det bästa eftersom kameran också är inställd på att registrera färgerna med enbedded adobe profilen.

/Petri

/Petri

Re: likadant med Canon

ThePOM skrev:
Jag kör canons i9950 som också har 8 patroner.
Det är photomagenta, photocyan som går åt mest och därefter är det väldigt mycket beroende på vad det är för bild - nattbild, vatten, himmel etc.
Jämfört med de mindre skrivarna från Canon som har 6 patroner har den här kompletterat med en grön och en röd patron för att fylla ut nyanserna.

När jag bytt photomagentan två gånger hade inte den gröna eller röda patronen minskat någonting. Jag börjar under hur exakta beräkningarna är för bläckåtkomsten för helt plötsligt är både rött och grönt halvvägs förbrukade.

Det verkar gå rätt segt i början för min skrivare och fort när stapeln väl har börjat röra på sig för att sedan avta något i slutet då den sista bläckslurken i patronen verkar räcka väldigt länge.

I början skrev jag ut med medföljande programvara men har gått över till att skriva ut ifrån CS2 för att jag mest tar i RAW. I fönstret för utskrift låter jag photoshop välja färger efter adobe1998 profilen. Det borde väl bli det bästa eftersom kameran också är inställd på att registrera färgerna med enbedded adobe profilen.

/Petri

/Petri

Tack för ditt svar! Det här stämmer väldigt väl med hur min skrivare fungerat. Jag har också testat att spara ut mina JPEG i Adobe RGB istället och skriva ut med Adobe RGB i printern, man kan ju välja att göra detta trots att supportkillen tydligen inte hade koll på detta. Lite pinsamt för Epson tycker jag. Är man supportperson som jobbar hela dagarna med skrivarfrågor, så tycker jag att det är lite konstigt att man inte har koll på sånt.

Även jag har faktiskt sett att det börjat röra på sig lite i mina röda och blå färgbehållare till sist men det är definitivt min cyan som tagit slut först och magentan är nästan tom den med. Vet inte om man ska tillskriva förbrukningen av blått och rött till användningen av RGB schemat den sista tiden. Att cyanen går åt i alla lägen kan då förklaras av att den går åt för att skapa grönt i RGB-schemat ihop med gult (som trots det förbrukas i avsevärt lägre takt än cyan och magenta.

ANNONS
Götaplatsens Foto