Annons

Skrivare för A2, papper m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lednam

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en HP Designjet 90 för att kunna skriva ut förstoringar upp till A2. Är det någon som har erfarenhet av HP skrivare i denna serie?

Har tänkt använda Hahnenmühles papper, ser på den tyska webbplatsen att det finns ett stort urval av icc-profiler. Frågan blir då, hur bra är dessa? Vad kostar det att beställa egna skräddarsydda?

Var köper man Hahnenmühle papper i Sverige? Har för mig att något inlägg om att det är förmånligt att köpa från England.

A2-skrivare

Inget svar men åter en vädjan om det är någon som har erfarenheter av HP:s designjet 90 särskilt i jämförelse med dyrare Epson 4800???
/Gert

Har både Designjet 120 och 30 samt Deskjet 1220 för mina utskrifter upp till A1 storlek, dessa skrivare har fungerat utmärkt och ger väldigt bra kvalitet, är dessutom hyfsat billiga i drift vad gäller bläckutgång.

Lednam skrev:
Funderar på att köpa en HP Designjet 90 för att kunna skriva ut förstoringar upp till A2. Är det någon som har erfarenhet av HP skrivare i denna serie?

Har tänkt använda Hahnenmühles papper, ser på den tyska webbplatsen att det finns ett stort urval av icc-profiler. Frågan blir då, hur bra är dessa? Vad kostar det att beställa egna skräddarsydda?

Var köper man Hahnenmühle papper i Sverige? Har för mig att något inlägg om att det är förmånligt att köpa från England.

Jag har inte provat Designjet 90, däremot Designjet 30, men dessa skrivare använder samma bläck. En stor nackdel med dessa skrivare är att hållbarheten på bilder gjorda på annat papper än HP:s egna är ganska begränsad. Jag skrev ut en bild på Ilford-papper, som brukar fungera utmärkt för denna typ av bläck. Efter en månad i rumsljus var bilden tydligt blekt. Samma bild på HP-papper har inte blekts.
Så jag tror inte på kombinationen HP och Hahnemühle.
Jag har provat Hahnemhühles profiler för Epson-skrivare och de är OK. Kanske inte helt perfekta, men skapliga. För en bra profil betalar du cirka 500 kr och uppåt.
Det finns flera som tar in Hahnemühles papper till Sverige, så i princip bör du kunna köpa den i vilken fotohandel som helst.

Stefan

Re: A2-skrivare

vmbild skrev:
Inget svar men åter en vädjan om det är någon som har erfarenheter av HP:s designjet 90 särskilt i jämförelse med dyrare Epson 4800???
/Gert

Epson 4800 är en rätt fantastisk skrivare, särskilt om du vill skriva ut svartvita bilder. Fungerar på ett brett urval av papper, från blankaste blanka till matta papper. Små problem med metameri och bronzing, som många har beklagat sig över med äldre generationers skrivare. Fantastiskt bra hållbarhet.

Den enda nackdelen är att man måste pumpa ur svart bläck om man ska byta från mattsvart till fotosvart bläck. Hur kan Epson göra en så dum konstruktion?

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto