Annons

Skrivarpapper

Produkter
(logga in för att koppla)
JAG BLIR SÅ TRÖTT.
Trodde att du drev med mig, men tyvärr.
En massa av mina bilder har nu "fel" profil.
Vet inte vad som kan vara fel eller hur det gått till.

Mina bilder skall ha profilen Adobe RGB inte någon Nikon RGB.
Photoshop är, så vitt jag kan se, rätt inställt:
"Adobe RGB" och "bevara inbäddade profiler".
Kameran är också inställd på Adobe RGB.

Någon som vet hur detta gått till och framför allt hur rättar jag till detta (byter profil på en massa bilder)?

Dykhjelm skrev:
JAG BLIR SÅ TRÖTT.
Trodde att du drev med mig, men tyvärr.
En massa av mina bilder har nu "fel" profil.
Vet inte vad som kan vara fel eller hur det gått till.

Mina bilder skall ha profilen Adobe RGB inte någon Nikon RGB.
Photoshop är, så vitt jag kan se, rätt inställt:
"Adobe RGB" och "bevara inbäddade profiler".
Kameran är också inställd på Adobe RGB.

Någon som vet hur detta gått till och framför allt hur rättar jag till detta (byter profil på en massa bilder)?

Nikon Adobe RGB är Nikons speciella variant av Adobe RGB. De vill inte betala den licensavgift som Adobe kräver för att de ska få använda Adobe RGB. Därför har Nikon tagit fram en egen färgrymd som de kallar Nikon Adobe RGB. Färgparametrar och vitpunkt är densamma. Den enda skillnaden som jag är sett är hur man hanterar svartpunkten. I Adobe RGB definieras den som Lab = 0, 0, 0, alltså helt svart. Hos Nikon Adobe RGB saknas denna tag som ger info om Media Black Point.

Enklaste sättet att byta är att göra ett makro som tilldelar Adobe RGB och sedan sparar bilden.

Stefan

stefohl skrev:
Nikon Adobe RGB är Nikons speciella variant av Adobe RGB. De vill inte betala den licensavgift som Adobe kräver för att de ska få använda Adobe RGB. Därför har Nikon tagit fram en egen färgrymd som de kallar Nikon Adobe RGB. Färgparametrar och vitpunkt är densamma. Den enda skillnaden som jag är sett är hur man hanterar svartpunkten. I Adobe RGB definieras den som Lab = 0, 0, 0, alltså helt svart. Hos Nikon Adobe RGB saknas denna tag som ger info om Media Black Point.

Enklaste sättet att byta är att göra ett makro som tilldelar Adobe RGB och sedan sparar bilden.

Stefan

Jag har ställt in PS CS3 för att fråga om profilerna inte matchar varandra. Detta sker inte.

Uppenbarligen så ser inte PS skillnaden mellan Nikon Adobe RGB och Adobe RGB.

Dykhjelm skrev:
Jag har ställt in PS CS3 för att fråga om profilerna inte matchar varandra. Detta sker inte.

Uppenbarligen så ser inte PS skillnaden mellan Nikon Adobe RGB och Adobe RGB.
Skillnaden är så liten så att Photoshop inte lägger märke till den, men den finns.

Stefan

Från det ena till det andra. Håller på att testa utskriftspapper och bläck och har nu gjort lite fler svartvita utskrifter på Cranes Museo Silver Rag. Har skrivit ut med MIS pigmentbläck UT2 för flertons svärta och med Epson 1290. Måste säga att jag gillar detta papper mer och mer. Har skrivit ut med lite olika inställningar av sliders i skrivarprogrammet och det fungerar utmärkt att styra bildtonen. Tycker papperet passar bäst när man ställer in för en varmare bildton. Mediainställning Photo Paper fungerar bra samt gamma 1,8 och brightness/contrast/saturation på 0. Ljushet och kontrast i gråskalan blir då jämförbart med min bildskärm. Det är en del gelatinsilverkänsla över Silver Rag. Vill minnas att segraren i FOTO:s digitala svartvita Mästartävlan i år skrivit ut på just detta papper och att juryn menade att det var digital fotografi som inte kändes digital. Kan nog instämma i det. Synd att man även måste fota digitalt i denna tävling, det diskvalificerar många som skriver ut svartvitt från inscannade negativ. Att de som gör bilderna i mörkrummet och sedan scannar/skriver ut ibland (som jag själv) inte får vara med förstår jag dock.

Har även varit i Skåne och besett en fantastisk fotoutställning av Georg Oddner på Tommarps Kungsgård vid Kvidinge (rekommenderas). Som jag kunde se var flera av de svartvita bilderna där digitala utskrifter, men inte sämre för det. Studerade man noga i ljusa partier kunde man se svaga färgstick i kornigheten på bilderna men då fick man titta noga som sagt.

Graal skrev:
Har även varit i Skåne och besett en fantastisk fotoutställning av Georg Oddner på Tommarps Kungsgård vid Kvidinge (rekommenderas). Som jag kunde se var flera av de svartvita bilderna där digitala utskrifter, men inte sämre för det. Studerade man noga i ljusa partier kunde man se svaga färgstick i kornigheten på bilderna men då fick man titta noga som sagt.
Tror att utskrifterna är gjorda av Roland på Exponera. Han arbetar med Colorburst-rippen. Hoppas du har tid att passera förbi Stockholms Konserthus någon gång, så kan du titta på svartvita utskrifter av Christer Landergrens fantastiska jazzbilder, gjorda på Innovas motsvarande papper.

Stefan

Tackar för tipset om Jazzbilderna. Ska fösöka hitta dit om jag är i Stockholm. Har en fundering på var man bäst köper Museo Silver Rag i storlekar större än 8,5x11"? Köpte en paket från InkSupply MIS men de har bara den storleken. Det måste väl gå att få tag på i Sverige i A3 eller A3+ ?

stefohl skrev:
Skillnaden är så liten så att Photoshop inte lägger märke till den, men den finns.

Stefan
Har nu hittat en förklaring till att jag får "fel" profil på mina filer.

Lekte/testade lite nya PS CS3 och Bridge.
Kollade funktionen att överföra bilder från kameran med Bridge i stället för med Nikon:s PictureProject.

Upptäckte då att profilen blir Adobe RGB med Bridge i stället för Nikon Adobe RGB.

Det är således PictureProject som "ändrar" profilen.

Jag har nu tittat och mätt din bild, Leif-Göran. Svärtan på utskriften på Archival Matte har en svärta på Lab 19,7 1,0 2,5. Den andra utskriften som du sände med, den med djupare svärta har du fått 12,7 -0,5 -0,9

Översatt till densitetsvärden har du en densitet på D 1,53 på Epson 3800 och D1,83 på din andra skrivare. D1,83 är på ett matt papper en mycket djup svärta. D1,53, däremot, är inte så vidare bra. Framförallt är det märkligt att den inte är svart, utan brunaktig, vilket du ser på att b-värdet är så högt som 2,5.

På min utskrift på en 3800 och Enhanced Matte fick jag ett Lab-värde på 16 1 1. Svärtan är alltså betydligt bättre än på din utskrift på 3800, men inte lika bra som på din dye-skrivare. Min utskrift är så gott som helt neutral, alltså utan den varma tonen.

Stefan

Jag har använt Archival matte och du har använt Enhanced Matte. Kan detta ge någon skillnad?

Det kan väl knappast vara bläcket som skiljer.
Är det då skrivaren eller profilen som skiljer?

Jag har använt profil Pro38 ARMP.

Dykhjelm skrev:
Jag har använt Archival matte och du har använt Enhanced Matte. Kan detta ge någon skillnad?

Det kan väl knappast vara bläcket som skiljer.
Är det då skrivaren eller profilen som skiljer?

Jag har använt profil Pro38 ARMP.

Det ska vara samma papper enligt Epson. Jag har naturligtvis inte använt en profil från Epson utan gjort en själv.

Sedan tycker jag inte att detta papper är ett så vidare val om du har en bild med så mycket svart i. Det blir lätt en ful struktur i ytan på detta papper. Särskilt om du lägger två papper på varandra, så blir det snabbt en nötning som ser mycket störande ut.

För en bild som ser ut som din bild skulle jag välja ett helt annat papper. Två av de papper som jag gillar just nu för utskrifter med mycket svärta är, som framgått, Innova Gloss och Crane Museo Silver Rag.

Sedan undrar jag också vad som har hänt i svärtan. Jag öppnade din bild och körde med tröskelvärde, som jag ofta gör för att se hur svärtan ser ut. Lägger du tröskeln vid 3 får den detta mönstrade utseende. Är det en jpeg direkt från kameran, eller?

Stefan

Bilagor

• gokblomster.jpg
    gokblomster.jpg
    43.3 KB · Visningar: 247
Känner mig avslöjad.
Detta är första bilden på blommor som jag tog med svart bakgrund.
Började experimentera med svart passepartout som mycket riktigt är svagt randig. Efter behandling i PS så ser jag inte randningen på bildskärmen eller på mina utskrifter.

Numera använder jag dock svart sammet.

Började detta forum med att be om tips på bra papper till min (då) nya skrivare och detta gäller fortfarande.

Testade Hahnemühle:s provpack, men gillade inte något papper.

Har fått bilden utskriven av Lars-Erik Möllerström på Permajet Delta Matte Fibre, 271g och Innova Fibaprint White gloss, 300g.

Det första pappret (permajet) verkar vara trevligt och ge bra resultat, om än lite grått i stället för svart och kanske lite brunt också.
Det andra pappret (Innova) tycker jag bara är något bättre än Epson:s Semiglossy och på Innova pappret tycker jag att det finns en brun komponent i det svarta.
Lars-Erik har också använt Epson pro 3800.

Men jag är inte bra på detta med papper och olika färger, men försöker att lära mig.

Målsättningen är att hitta ett bra matt och ett halvmatt papper till anständiga priser och sedan hålla mig till dom.
Och uppenbarligen så behövs det nya profiler för att få svartare svart från min pro3800. Frågan är bara hur svart går det att få?

Dykhjelm skrev:
Känner mig avslöjad.
Detta är första bilden på blommor som jag tog med svart bakgrund.
Började experimentera med svart passepartout som mycket riktigt är svagt randig. Efter behandling i PS så ser jag inte randningen på bildskärmen eller på mina utskrifter.

Jag trodde det var ett fel i din kamera, så det var väl bra att det var en passepartout.

Målsättningen är att hitta ett bra matt och ett halvmatt papper till anständiga priser och sedan hålla mig till dom.
Och uppenbarligen så behövs det nya profiler för att få svartare svart från min pro3800. Frågan är bara hur svart går det att få?

Det roliga med skrivare är ju att man kan använda en rad olika papper för olika resultat. På kemisidan finns det väl bara blanka och halvblanka, men vid utskrifter kan man variera mellan en rad olika papperskaraktärer som vare och en ger sitt uttryck.

Men visst går det att standardisera på ett eller ett par papper som man har till vardagen. Hur svart som det går att få beror på profilen, på bläcket, på mediainställningen och på pappret. Så det är många parametrar som ska stämma för att man ska få ut max ur ett papper.

Stefan

stefohl skrev:

Hur svart som det går att få beror på profilen, på bläcket, på mediainställningen och på pappret. Så det är många parametrar som ska stämma för att man ska få ut max ur ett papper.

Stefan

Då kommer självfallet min nästa fråga: Hur mycket svartare kan du få på ex v ett matt (permajet)papper med en bättre profil och K3-bläck, jämfört med den utskrift som jag skickade till dig?

Dykhjelm skrev:
Då kommer självfallet min nästa fråga: Hur mycket svartare kan du få på ex v ett matt (permajet)papper med en bättre profil och K3-bläck, jämfört med den utskrift som jag skickade till dig?

Borde kunna bli en svärta på 16-17. Alltså mitt emellan dina två prover. Framförallt ska det bli en neutral svärta.

Stefan

stefohl skrev:
Borde kunna bli en svärta på 16-17. Alltså mitt emellan dina två prover. Framförallt ska det bli en neutral svärta.

Stefan
Grejar du det så blir jag nog mer nöjd med min pro3800.

Hur gör vi nu? Skall jag bestämma mig för ett papper och sedan printa ut en färgkarta.
Disketten som jag fick förra gången ligger i Göteborg eller är det nya färgkartor som gäller?

Frustrationen med Epson pro 3800 kvarstår.
Försöker att hitta ett matt billigt papper till mina "svarta" bilder.
Har tittat på Permajets Delta Matt fibre. Detta papper ger ett bra intryck men det svarta är inte svart utan grått. Pappret är också 4 ggr dyrare än Epsons matta papper. Är det 4 ggr bättre, tveksamt.

Har också testat Epson:s matta papper, Matte heavyweight och Archival Matte.
Det senare pappret rekommenderas till Epson pro3800, pappret finns med som ett val i utskriftshanteringen. Men av någon anledning så finns inte Matte heayvweight med.

Jag har testat att skriva ut min "svarta" bild med dessa papper och har då funnit följande:
Det rekommenderade pappret Archival Matte ger en tråkig "flammighet" i det svarta fältet.

Medan Matte heavyweight ger en jämn svärta, men med en brun ton i svärtan som Stefan påpekade. Det är kanske inte så konstigt då det saknas profil för detta papper till pro 3800.
Jag tycker att även Archival Matte har en svag brun ton i svärtan.

Är det någon som vet skillnaderna mellan Epson:s
matta papper: Archival Matte, Enhanced Matte och Matte heavyweight och varför rekommenderar Epson användande av ett papper som ger en flammig yta när dom har ett liknande papper som fungerar bättre?

Vill bara påpeka att med normala färgutskrifter ser jag inte dessa problem.

OK Stefan upp till bevis: Jag vill ha en profil till min pro 3800 med Epson:s Matter Paper Heavyweight. Vill ha bort den bruna tonen och ökad svärta.

ANNONS
Götaplatsens Foto