Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivarpapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Archival Matte och Enhanced Matte ska vara samma papper. Dock finns två profiler, men vad jag kan se är det samma profil. Brukar av någon anledning heta olika i Europa och USA. Papperet har bytt namn till Epson Premium Presentation Paper Matte. Heavyweight papperet har jag ingen erfarenhet av.

Köp image print då slipper du bruna utskrifter om du inte själv vill ha det.
Samt du får profiler till så gott som varje papper du kan tänka dig.
Du kan gå in o kolla dels profiler o programmet på
www.colorbytesoftware.com

Jag kan bara hålla med Ove. Sitter just nu med en utskrift från Epson 4800 + ImagePrint-rippen och Archival Matte. Svart!
Ja, så svart nu ett matt nu papper kan bli, men framför allt inte brunt.

Dock verkar jag ha en livlig fantasi för det finns ett antal papper som jag kan tänka mig att prova som det inte finns profiler till:) Men det är inget stort problem då de fixar profiler åt dig.

Image Print?

Intressant tips tycker jag. Tittade på deras hemsida. Väldigt amerikansk, produkten tar bort alla problem och är lätt att använda.
Ni som provat, hur är det i praktiken? Hur mickligt att installera? Att använda? Går datorn (jag har Mac) i spinn pga buggar i programmet?

Re: Image Print?

Måns H skrev:
Intressant tips tycker jag. Tittade på deras hemsida. Väldigt amerikansk, produkten tar bort alla problem och är lätt att använda.
Ni som provat, hur är det i praktiken? Hur mickligt att installera? Att använda? Går datorn (jag har Mac) i spinn pga buggar i programmet?

Enklaste sättet att svara är väl att du laddar ner deras demo och några profiler och testar programmet. Mac-versionen tillåter dig att printa bilder, men det står demo över bildytan. Men det är en tillräckligt stor del som inte är täckt med demo-text för att du ska kunna utvärdera programmet.

Stefan
som printat med Imageprint i 5 år

Hur strulig att installera?

Jag brukar få problem med att ladda ner o installera program där man förutsätts vara datorentusiast, tar typ veckor på deltid ett par timmar då och då.

Om grejorna är proffsiga, kommer på CD, och det finns riktig och detaljerad bruksanvisning steg för steg har jag inga problem. Men vartenda steg måste var dokumenterat, jag känner inte på mig att man förståss sk göra si och så om det inte står.

På en skala 1-5 (5 mest användarvänlig), hur är programmet?

Är väldigt enkelt att installera du får en cd skiva o det är bara att följa den.Skillnad mot andra program är att du får en dongel(typ Nyckel) som du sätter i ett usb uttag.
Imageprint fungerar väldigt bra inga buggar(jag kör Mac)Vill du ksn jag skicka över några bilder som är printade med ip.
Det som jag tycker suger är att om du ska uppgardera
o din version är äldre än 1 år så får du 35% rabatt på nypriset.
Eftersom ip kostade 13500 + moms till min skrivare 7800 så är det mycket mer pengar än att till exempel uppgradera photoshop.Har du tex program från alien skin så kostar det max 50 dollar om du vill uppgardera programmen.
Men ip är problemfritt o du får väldigt snygga utskrifter men jag tycker dom tar i lite väl mycket i prissättningen.

Tack för info!

Låter bra -iallafall tillräckligt bra för att testa! Jag har en HP 130 och till den vill dom ha 895 dollar för programmet. Plus moms antar jag, men den är avdragsgill för mig. Jag kollar närmare.

Jag har nu fått nya profiler av StefOhl och Permajet.
När jag var i Gbg för någon vecka sedan besökte jag Scandinavian Photo för att handla lite Matt papper.
När jag var på väg ut från affären, så fick jag syn på fyndbordet och där låg ett antal Permajetkartonger i A3.
Hittade 2 kartonger med Delta Matt fibre, då priset var 195:-/st (ordinarie pris är 595 + frakt) tog jag bägge.
Beställde då en profil från Permajet, som kom idag (utan kostnad).

Den profil som stefohl gjorde åt mig var för Matte heavyweight och min pro 3800.
Epson har ingen profil för detta papper av någon underlig anledning, utan bara för Archival Matte.
Men Archival Matte blir flammigt i svarta ytor och inget jag vill använda för mina bilder med mycket svarta fält.
Matte heavyweight gav ingen flammighet i svarta fält, men då profil saknades (använde profilen för Archival matte), fick utskrifterna en brun ton i det svarta fältet.
Stefan:s profil tar helt klart bort den bruna komponenten i mina utskrifter, men tyvärr så blir dom inte svartare, utan verkar t o m vara lite ljusare. Det kan faktiskt vara så att den bruna tonen gör att utskrifterna verkar vara mörkare, men troligen inte svartare.

Permajets nya profil verkar vara något lite mörkare än den standardprofil som dom har på sin hemsida. Det finns således en liten skillnad på deras standardprofil och den profil som dom gjort för min skrivare.
Permajets utskrifter verkar också vara mörkare än utskrifterna på Matte heavyweight med stefohs profil. Detta kan bero på att det finns en brun ton i Permajets utskrifter, men också på att detta är ett bättre papper som är nästan 4 ggr så dyrt som Matte heavyweight.

Men stefohl:s profil var faktiskt 3 stycken: en för dagsljus, en för lampljus och en för lysrör.
Har gjort en enkel test genom att ta en utskrift för dagsljus och en för lampljus och titta på dom utomhus. Då blir dagsljusutskriften mörkast, men i lampljus så blir lampljusutskriften mörkast.
Så skulle alla profiler som används för utställningsbilder, vara beskaffade.

Skillnaderna i svärta mellan dessa utskrifter är små och om man inte lägger bilderna bredvid varandra så skulle man nog inte reagera.
Men lägger man dom bredvid utskrifter från R800 och inte minst bredvid utskrifter från Stylus Photo 900, då upplever man verkliga skillnader.

Så jag kan bara konstatera att Epson:s matta svarta K3-bläck inte är svart, iallafall inte enligt min åsikt.

Tack alla som har hjälpt mig med utskrifter, synpunkter och tips på papper.

Skall nu ge mig på att testa resten av pappren i Permajets testpack. Det är ju faktiskt intressant att få egna profiler till deras papper.

Dykhjelm skrev:
Så jag kan bara konstatera att Epson:s matta svarta K3-bläck inte är svart, iallafall inte enligt min åsikt.

K3-bläcket är inte svart, helt korrekt. Det är brunt och det krävs att man blandar in framförallt cyan men också en viss mängd magenta för att den ska bli svart. Det går att få en neutral svärta, däremot. Alla djupa färger bygger på kombinationer av svart och färgat pigment.

Hur djup svärtan blir varierar dock framförallt beroende på olika papper. Jag har fått en svärta på de bästa papperstyperna på D2,2. Det är lika svart som jag kunde få fram på ett riktigt bra barytpapper som sedan selentonades. Pigmentbläck ställer utan tvekan mycket större krav på de papper som används för att man ska få en djup svärta, men det går att få fram den med rätt papper.

Stefan

stefohl skrev:
Pigmentbläck ställer utan tvekan mycket större krav på de papper som används för att man ska få en djup svärta, men det går att få fram den med rätt papper.

Stefan

Då gäller det att hitta rätt papper.

Glömde att nämna att jag också testade ett Ilford-papper: Smooth Fine Art Paper, men inte bättre vad avser svärta, annars ganska trevligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto