Jag har nu fått nya profiler av StefOhl och Permajet.
När jag var i Gbg för någon vecka sedan besökte jag Scandinavian Photo för att handla lite Matt papper.
När jag var på väg ut från affären, så fick jag syn på fyndbordet och där låg ett antal Permajetkartonger i A3.
Hittade 2 kartonger med Delta Matt fibre, då priset var 195:-/st (ordinarie pris är 595 + frakt) tog jag bägge.
Beställde då en profil från Permajet, som kom idag (utan kostnad).
Den profil som stefohl gjorde åt mig var för Matte heavyweight och min pro 3800.
Epson har ingen profil för detta papper av någon underlig anledning, utan bara för Archival Matte.
Men Archival Matte blir flammigt i svarta ytor och inget jag vill använda för mina bilder med mycket svarta fält.
Matte heavyweight gav ingen flammighet i svarta fält, men då profil saknades (använde profilen för Archival matte), fick utskrifterna en brun ton i det svarta fältet.
Stefan:s profil tar helt klart bort den bruna komponenten i mina utskrifter, men tyvärr så blir dom inte svartare, utan verkar t o m vara lite ljusare. Det kan faktiskt vara så att den bruna tonen gör att utskrifterna verkar vara mörkare, men troligen inte svartare.
Permajets nya profil verkar vara något lite mörkare än den standardprofil som dom har på sin hemsida. Det finns således en liten skillnad på deras standardprofil och den profil som dom gjort för min skrivare.
Permajets utskrifter verkar också vara mörkare än utskrifterna på Matte heavyweight med stefohs profil. Detta kan bero på att det finns en brun ton i Permajets utskrifter, men också på att detta är ett bättre papper som är nästan 4 ggr så dyrt som Matte heavyweight.
Men stefohl:s profil var faktiskt 3 stycken: en för dagsljus, en för lampljus och en för lysrör.
Har gjort en enkel test genom att ta en utskrift för dagsljus och en för lampljus och titta på dom utomhus. Då blir dagsljusutskriften mörkast, men i lampljus så blir lampljusutskriften mörkast.
Så skulle alla profiler som används för utställningsbilder, vara beskaffade.
Skillnaderna i svärta mellan dessa utskrifter är små och om man inte lägger bilderna bredvid varandra så skulle man nog inte reagera.
Men lägger man dom bredvid utskrifter från R800 och inte minst bredvid utskrifter från Stylus Photo 900, då upplever man verkliga skillnader.
Så jag kan bara konstatera att Epson:s matta svarta K3-bläck inte är svart, iallafall inte enligt min åsikt.
Tack alla som har hjälpt mig med utskrifter, synpunkter och tips på papper.
Skall nu ge mig på att testa resten av pappren i Permajets testpack. Det är ju faktiskt intressant att få egna profiler till deras papper.