Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skruva isär Canon 5D, har en "bug" i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

woofes

Aktiv medlem
Har på något sätt lyckats få in en insekt i sökaren på min 5D. Den ligger där stendöd med benen i vädret. Fattar inte hur den kom in. Det går inte att skaka bort den så den inte syns heller.

Någon som vet hur man enkelt kan skruva isär kameran för att få ut den ur sökaren? Har testat att lossa de två runt sökaren samt några undertill som verkade misstänkta att hålla baksidan av kameran. Men det ville inte släppa helt. Måste man ta bort programvalratten också?

Tacksam för alla tips!

/Andreas

Prova plocka ut mattskivan först innan du öppnar huset och riskerar att ha sönder någonting. Mattskivan är ju den glasplatta som ligger platt ovanför spegeln inne i huset när du plockar av objektivet.

OBS!!!
Du får inte röra mattskivan med fingrarna eller skrapa den mot något.

Om du tar av objektivet så ser du i överkannte ungefär mitt på en liten spärr som håller upp mattskiva. An vänd en pincett för att försiktigt lossa spärren då "ramlar" hållaren och mattskivan ner.
Om amn köper en mattskiva från Canon så får man med ett speciellt verktyg för detta.
När hållaren lossat och skivan fällts ner så kan du ta ut skivan med pncetten. Skivan har ett litet "handtag" i form av e pigg som du kan ta tag i. Håll ordning på upp och ner sida så att du kan sätta tillbaka den rättvänd igen...

Nu borde den lilla insekten kunna rilla ur. Om inte så blås frsiktigt med en gummiblåsa.

Stoppa inte in nån putsduk eller fingrar och inge duk eller fingrar på mattskivan heller.

--
Sätt sedan tillbaka mattskivan i hållaren med pincetten och lyft upp det hela med pincetten så att den låses i sitt läge.

KLart.

Hej! och tack för svaren!

Jag hade redan testat att släppa på mattskivan, men det lille krabaten verkar ligga mellan två glasskivor precis i början på sökaren där man tittar in. Gick inte att komma åt honom genom att lossa mattskivan :(

/Andreas

skicka mig din mailadress så får du sprängskissen av mig...

MVH Jan

Ett stort tack för sprängskissen!

Tog mig tid idag att skruva isär kameran, 28 skruvar senare var den isär och man kunde lossa prismat. Där innanför låg den lille rackaren! När man skruvat isär en sådan här kameran förstår man verkligen varför den kostar som den gör! Man har lyckats trycka in en otrolig mängd elektronik överallt i minsta lilla utrymme. Föresten väger enbart prismat 90g i en EOS 5D för den som tycker det är intressant att veta ;)

Här finns lite bilder från operationen..
http://www.andreas-sandberg.se/images/temp/5D/

/Andreas

Ett stort tack för sprängskissen!

Tog mig tid idag att skruva isär kameran, 28 skruvar senare var den isär och man kunde lossa prismat. Där innanför låg den lille rackaren! När man skruvat isär en sådan här kameran förstår man verkligen varför den kostar som den gör! Man har lyckats trycka in en otrolig mängd elektronik överallt i minsta lilla utrymme. Föresten väger enbart prismat 90g i en EOS 5D för den som tycker det är intressant att veta ;)

Här finns lite bilder från operationen..
http://www.andreas-sandberg.se/images/temp/5D/

/Andreas

Min första tanke är, hur fan kom insekten in?

jag är imponerad äver att du vågade ta isär den, jag gillar att plocka isär saker, men hade nog inte tagit isär någon av mina kameror frivilligt..trevliga bilder förresten

jag är imponerad äver att du vågade ta isär den, jag gillar att plocka isär saker, men hade nog inte tagit isär någon av mina kameror frivilligt..trevliga bilder förresten

kände att jag behövde ha isär och få ut krabaten, hade jag lämnat in den till canon hade det kostat pengar och tid. Kände att det inte borde vara helt omöjligt att göra själv, det hade dock varit smått omöjligt utan sprängskissen! Den visade att det satt skruvar under grummigreppen tex...

är fortfarande fascinerad över vilken ingenjörskonst som ligger bakom ett sådant här bygge!... jobbar själv som elektronikkonstruktör :D

Kan vara den som ansvarade för autofokusen som nu har lämnat in. Kanske du bara kan fokusera manuellt nu :)

Tack att du lade upp lite fina bilder så man vet hur ens kamera ser ut inuti. Det verkar vara välfyllt.

/Gunnar

ANNONS
Götaplatsens Foto