Annons

Skulle behöva köpråd inför Kinaresa

Produkter
(logga in för att koppla)

Dancerboy

Aktiv medlem
Hej!

Känns nästan lite fel att fråga, då det vanligtvis är jag som är den som svarar på folks frågor angående just utrustning, men jag måste verkligen ha hjälp att bestämma mig.

Snart reser jag till Kina, och skulle vilja ha med mig bra utrustning för gatufoto och miljöbilder. Spontant känner jag för en D700 med ett 24-70 monterat samt ett 14-24 i väskan för de riktigt effektfulla stadsbilderna. Skall nog även plocka med en gammal trotjänare 70-210/4 för lite mer diskret fotande (så jag slipper trycka kameran i ansiktet på motivet).

Har ingen erfarenhet alls av gatufoto då det inte är mitt bord (fotar mycket sport, dvs. halvlånga telen med hög ljusstyrka) så jag skulle gärna vilja att någon kan berätta om jag är helt fel ute med upplägget eller om jag tänker rätt. Gärna någon som varit i Kina och vet ungefär vilken typ av bilder man vill ta och vilken utrustning som behövs. Kanske kan få lite tips om vad som måste upplevas i shanghai också? ;)

Visa respekt

Hej!

Det är väl ingen större skillnad att fota i Kina jmft med i andra länder. En sak bör du dock känna till - äldre kineser vill INTE bli fotograferade!Det har något med själen att göra elller att de finns på en plats där de inte borde finnas enligt myndigheterna. Så ditt tele skall du definititv ta med dig.

Hej!

Känns nästan lite fel att fråga, då det vanligtvis är jag som är den som svarar på folks frågor angående just utrustning, men jag måste verkligen ha hjälp att bestämma mig.

Snart reser jag till Kina, och skulle vilja ha med mig bra utrustning för gatufoto och miljöbilder. Spontant känner jag för en D700 med ett 24-70 monterat samt ett 14-24 i väskan för de riktigt effektfulla stadsbilderna. Skall nog även plocka med en gammal trotjänare 70-210/4 för lite mer diskret fotande (så jag slipper trycka kameran i ansiktet på motivet).

Har ingen erfarenhet alls av gatufoto då det inte är mitt bord (fotar mycket sport, dvs. halvlånga telen med hög ljusstyrka) så jag skulle gärna vilja att någon kan berätta om jag är helt fel ute med upplägget eller om jag tänker rätt. Gärna någon som varit i Kina och vet ungefär vilken typ av bilder man vill ta och vilken utrustning som behövs. Kanske kan få lite tips om vad som måste upplevas i shanghai också? ;)

Jag spenderade ca 2 veckor i beijing och 10 dagar i Shanghai för ca 2 år sen. Det du nämner (inkl 70-210) tycker jag är helt ok. Själv använde jag nästan bara mitt dåvarande 18-135 men det är bra med ett tele för att kunna ta lite bilder på saker (folk) utan att stå i ansiktet på dem. Hitta intressanta motiv gjorde jag ungefär var 10 sek.
Det som var lite tråkigt var att det var nästan ständigt dis (smog) i Beijing (inte lika i Shanghai).

Båda städer var galet intressanta på sitt sätt. Beijing kändes mer "Kina" och Shanghai mer "Tokyo".

Saker att ej missa i Shanghai:

- The Bund, hamnstråket med vy mot Pu-dong med alla futuristiska skyskrapor och ljusspelet varje kväll

- Bund sightseeing tunnel, en 5-min tur under kanalen till Pu-dong. En psykedelisk upplevelse som inte går att beskriva =)

- Cloud 9, baren på 89: vån i Jin Mao Tower. På väg upp MÅSTE du stanna till på 80 vån (för att byta hiss hursomhelst) för att kolla ner i atriumet som sträcker sig 30 vån ner =)

- Magna-tåget till flygplatsen. Det är värt en liten tur och retur för att få färdas i 430 km/h

- Teknik/rymd-museet hade en riktigt bra utställning (då i alla fall)

- PC mall, 5 vån FULL med elektronik av alla möjliga slag. Både genuina och kinesiska varianter

Det är det jag kommer på sålänge, saker har säkert tillkommit sen jag var där men både Beijing och Shanghai var enormt intressanta upplevelser.

Hej!

Det är väl ingen större skillnad att fota i Kina jmft med i andra länder. En sak bör du dock känna till - äldre kineser vill INTE bli fotograferade!Det har något med själen att göra elller att de finns på en plats där de inte borde finnas enligt myndigheterna. Så ditt tele skall du definititv ta med dig.

Jag måste tillägga att jag inte känner igen det där alls faktiskt. Varken i Kina eller någon annan del av Asien jag besökt har jag någon gång fått ett "nej" (jo, förresten, en kinesisk polis gav mig en hotfull utskällning), tvärtom så är alla glada och nyfikna och ställer glatt upp på bild.
Man får givetvis ha en smart "approach" =)

En sak bör du dock känna till - äldre kineser vill INTE bli fotograferade!Det har något med själen att göra elller att de finns på en plats där de inte borde finnas enligt myndigheterna. Så ditt tele skall du definititv ta med dig.

Känner inte heller igen detta. Jag reste runt på egen hand i Kina under drygt 2 månaders tid, mesta delen i Yunnanprovinsen, utan att någonsin märka något sådant. Varken i städer eller på landsbygd. Inget teleobjektiv, bara min 35/2,8 på min Olympus OM2. Det var iofs rätt längesen nu, våren 1986 närmare bestämt :) Det var tider det :)

Hej!

KÖR med öppenhet
bättre är att gå fram , säga nihao buga lite och peka på kameran , visa med gester att du undrar om du kan få ta några bilder , oftast löser det sig. Avvakta sedan en stund, ge allt lite tid så att de vänjer sig vid din närvaro.
Exempel:Hur man bryter isen på isen
Mitt ute på isen utanför Irkusk i Sibirien satt det en gammal man och fiskade, jag knallade ut med kamera och frågade på engelska/tyska om han hade fått någon fisk, mannen förstod ingenting, jag kan inte ryska,jag pekade och gestikulerade och trodde mig förså att han frågade var jag kom ifrån -swedsko svarade jag, AAAAH sa mannen Sven Tumba.
Bilder var det inget problem att ta sedan .

Jo, jag var med om att folk protesterade mot att bli fotograferade när jag var i Kina och Tibet för 4 år sedan. Det var framförallt munkar och äldre pilgrimer i Tibet som inte ville vara med och det bör du respektera, även om du förlorar en bra bild på det. Det gällde dock inte bara munkar, en gång såg jag hur en gatuförsäljare bokstavligt talat dök ner bakom sitt stånd när jag riktade kameran mot henne. Hon reste sig inte upp förrän jag hängt tillbaka kameran över axeln och med hjälp av lite gester försökt be om ursäkt.

Jag hade med mig en 20-35/2.8, 85/1.,8 och 30 rullar diafilm på min resa. Tibet var naturligtvis den stora höjdpunkten men även terrakottaarmén i Xi'an var väl värd ett besök, liksom kinesiska muren utanför Peking.

Tack så mycket för alla bra svar!

Har skummat igenom lite lätt, och skall läsa mer noggrannt ikväll när jag har tid. Hittills så känns det i alla fall som att jag kommer att behöva ta med mig mycket minne!

Är det stor risk att bli bestulen på grejerna? Var med om att en vän fick sitt 24-105mm L-objektiv bortplockat från kameran när han åkte tunnelbana i ryssland. När han klev av vagnen och skulle fotografera fanns det helt enkelt ingen glugg på! Jag kommer att bo i ett mycket skyddat område, men är det mycket väskryckningar (det är väl mest kameraryckningar jag är rädd för) och liknande ute på stan?

Tack så mycket för alla bra svar!

Har skummat igenom lite lätt, och skall läsa mer noggrannt ikväll när jag har tid. Hittills så känns det i alla fall som att jag kommer att behöva ta med mig mycket minne!

Är det stor risk att bli bestulen på grejerna? Var med om att en vän fick sitt 24-105mm L-objektiv bortplockat från kameran när han åkte tunnelbana i ryssland. När han klev av vagnen och skulle fotografera fanns det helt enkelt ingen glugg på! Jag kommer att bo i ett mycket skyddat område, men är det mycket väskryckningar (det är väl mest kameraryckningar jag är rädd för) och liknande ute på stan?

Jag kan ärligt säga att av alla ställen jag varit på är (kanske) Tokyo det enda som har kännts säkrare. Gick själv omkring sena nätter med kameran i handen i mindre centrala och upplysta kvarter i Shanghai men kände inte för en sekund osäkerhet någonstans.

Däremot skall du vara vaksam på kineser som kommer fram och mycket vänligt börjar tala engelska med dig och sakta leder in konversationen på en konsthall eller tebjudning i närheten. Dessa brukar oftast vara MYCKET dyra upplevelser.

Jag kan ärligt säga att av alla ställen jag varit på är (kanske) Tokyo det enda som har kännts säkrare. Gick själv omkring sena nätter med kameran i handen i mindre centrala och upplysta kvarter i Shanghai men kände inte för en sekund osäkerhet någonstans.

Däremot skall du vara vaksam på kineser som kommer fram och mycket vänligt börjar tala engelska med dig och sakta leder in konversationen på en konsthall eller tebjudning i närheten. Dessa brukar oftast vara MYCKET dyra upplevelser.

Jag var i Beijing i september och hade min D300 med 16-85/3.5-5.6 hängande runt halsen nästan för jämnan. Det kändes aldrig osäkert eller som man skulle bli rånad, inte ens på mindre fina ställen. Folk omkring skrattade mest när man fotograferade konstiga saker... Det var inte så mycket smog då, men fabrikerna började komma igång på allvar igen efter OS den veckan jag var där, så det blev markant mer för varje dag.

Tebjudningar / konstvisningar är nog det enda du behöver vara beredd att säga nej till.

Om du har en iPhone kan jag rekommendera de gratisordböcker som finns på AppStore. För en som inte kan kinesiska (som jag då) var de väldigt bra att ha ibland...

Kom på en grej till som jag tyckte var intressant i Beijing.
Det finns ett stort område som går under namnet 798.
Det var tidigare ett industriområde byggt av Ryssarna men numera är det fullt med modern konst. Stora gamla fabriks och lagerbyggnader som har en massa olika konst.
Jag spenderade en eftermiddag där och gick runt och även om all konst kanske inte föll mig i smaken så var ändå hela stället väl värt ett besök och det fanns en massa saker man kunde fotografera.

http://en.wikipedia.org/wiki/798_Art_Zone

ANNONS
Götaplatsens Foto