Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skumplast

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hur gör ni för att förvara era kameraprylar?

Själv har jag köpt ett ikeaskåp med stora lådor som håller dammet borta.
Jag har dock lekt med tanken om man skulle klä in lådorna med skumplast och såga ut bitar för att anpassa varje kamera/objektiv/blixt så de inte kan rulla runt i lådan och snyggt sitta på sin plats.

Men vart får man tag på det materialet, någon som vet?

Hur gör ni för att förvara era kameraprylar?

Själv har jag köpt ett ikeaskåp med stora lådor som håller dammet borta.
Jag har dock lekt med tanken om man skulle klä in lådorna med skumplast och såga ut bitar för att anpassa varje kamera/objektiv/blixt så de inte kan rulla runt i lådan och snyggt sitta på sin plats.

Men vart får man tag på det materialet, någon som vet?

Köp ett billigt liggunderlägg. Räcker till många lådor.

Vissa skumplaster åldras dåligt. Dvs de blir smetiga och klibbiga eller pulveriseras. Kan vara bra att välja material som inte gasar och orsakar beläggningar på linser och annat. Bara en tanke.

Vissa skumplaster åldras dåligt. Dvs de blir smetiga och klibbiga eller pulveriseras. Kan vara bra att välja material som inte gasar och orsakar beläggningar på linser och annat. Bara en tanke.

Mycket bra att du tar upp det.
Då är bara frågan om vilken sort man bör välja.
Man kanske skulle lägga något tyg runt om skumplasten ? Men en gas borde ju gå rakt genom tyget.

Eller finns det något bättre material än skumplast ni hade valt att klä in innanför en låda med?

Objektivväskor?

Mycket bra att du tar upp det.
Då är bara frågan om vilken sort man bör välja.
Man kanske skulle lägga något tyg runt om skumplasten ? Men en gas borde ju gå rakt genom tyget.

Eller finns det något bättre material än skumplast ni hade valt att klä in innanför en låda med?

Jo, det är kanske inte ett exakt svar på din fråga, men objektivväskor har den fördelen att dina objektiv alltid är skyddade oavsett om de ligger i en låda, på en hylla, i en vanlig rygga eller i en resväska. De är alltid resklara och borde vara tillverkade av säkra material om de kommer från seriösa tillverkare.

Jo, det är kanske inte ett exakt svar på din fråga, men objektivväskor har den fördelen att dina objektiv alltid är skyddade oavsett om de ligger i en låda, på en hylla, i en vanlig rygga eller i en resväska. De är alltid resklara och borde vara tillverkade av säkra material om de kommer från seriösa tillverkare.

Har tyvärr inte objektivväskor till alla mina objektiv, blixtar, kameror, filters, osv.

Jag bifogar en bild så ser ni hur det ser ut just nu.

Bilagor

• 00.jpg
    00.jpg
    44.9 KB · Visningar: 168
Jag har det mesta liggandes i min Lowepro-ryggsäck, det jag använder/har med mig dagligen har jag i en axelväska och stå står en och annan glugg i en hylla då jag tycker det är snyggt at ha framme :)

Så jag föredrar att ha det i mina respektive väskor då de ligger säkert, alltid är redo att tas med och är stänga med dragkedjor etc så dammet stängs ute!

Mvh

På jobbet ser det ut så här. Väldigt enkelt att hålla ordning på prylarna utan att repa något. Efter att jag skar ut hålen så blåste jag rent noga med tryckluft, så att inga skumsmulor skulle finnas kvar. Det har fungerat ypperligt i snart 10 år.
Visserligen ser det trevligare ut med tyg utanpå skumgummit men då måste man se till att det är ett tyg som inte dammar!

Bilagor

• DSC01558.JPG
    DSC01558.JPG
    84 KB · Visningar: 674
Jag har samma önskan att få tag I skumplast.
Panduro Hobby hade I sitt osrtiment, men hann plocka bort det innan jag blev färdig och köpa.
Dem hade dessutom det tunnare plastmaterialet som finns I tex mus mattor.

Hittade denna länken http://ehandel.nevotex.se/ fast jag vill inte ha vitt material.

Jag jobbar på ett företag som tillverkar produkter av skumplast främst till bilindustrin. Själv kan jag inget om materialen men om någon skickar en provbit eller vet vad materialet heter så kan jag fråga säljarna om det går att få tag på.

Länken funkade inte.
En sak att tänka på om man köper en madrass är att en del är i flera skikt som är vågade så att det bildas luftkanaler mellan skikten.

ANNONS
Götaplatsens Foto