Annons

Skumt nätverksproblem - hjälp tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
När jag startar upp min dator har jag numera ingen internetåtkomst. Håller jag muspekaren över nätverksikonen får jag upp två nätverk:
"Nätverk - Internetåtkomst saknas"
samt
"Oidentifierat nätverk - Internetåtkomst saknas"

Problemen löses om jag väljer att öppna Nätverks- och delningscenter, klickar på Ändra inställningar för nätverkskort, högerklickar på Anslutning till lokalt nätverk och tar Egenskaper. Om jag där kryssar ur TCP/IPv4 och väljer OK och sedan tar upp egenskaperna igen och kryssar i TCP/IPv4, som det var från början och väljer OK igen. Då funkar allt sen. Då finns bara "Nätverk - internetåtkomst" på nätverksikonen. På nåt sätt verkar det alltså finnas dubbla nätverk som stör varandra när jag startar upp datorn? Nån enstaka gång kan det funka direkt vid uppstart.

Detta började nån vecka efter att jag installerat W7 på datorn. I samband med ominstallationen fick jag inte min trådlösa nätverksadapter (nån billig D-Link) att funka utan gick tillbaka till att köra kabel till modemet.

Några idéer?

Kortet i datorn verkar heta Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.20)
 
Senast ändrad:

tommypeters

Aktiv medlem
Det verkar som om datorn försöker koppla upp sig både via trådlöst och kabel, har du avinstallerat drivrutinerna för D-Link?
 

Peterus

Aktiv medlem
Testa även att ändra kryptering. Har varit med om att vissa nätverkskort inte gillar när man kör WPA TKIP alt. AES när routern kör blandat. Testa att använda samma inställningar på alla enheter inkl routern.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Du kan ju alltid inaktivera den trådlösa anslutningen

Nätverk och delningscenter
Ändra inställningar för nätverkskort
Högerklick på ikonen "trådlöst nätverk" välj alternativet "inaktivera"


Petter ...
 

erro.se

Aktiv medlem
Har du ens fått någon IP-adress? Öppna ett kommandofönster (klicka på Startsymbolen nere till vänster och skriv "cmd" i fönstret). I den svarta kommandorutan skriver du sen "ipconfig". Skippa "-fnuttarna i båda fallen.

Vad ser du då? Har du någon IP-adress? Kopiera det som visas och klistra in i ditt svar.
 
ANNONS