Annons

skydd utrustning...

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Tänkte höra med er vad skall man använda sig av för att skydda studioblixtar och övrig utrustning mot elfel?

Koppla upp mina blixtar i en butik i fredags och bang! så var det roliga slut... Hela butiken slocknade! Väntade på att dom skulle fixa proppen och fortsatte att koppla upp allt, och när dom väl fick igång elen så small det igen och då gick DC:n till min nya laptop sönder!!!

Jag packade ner allt igen och drog därifrån... Väl hemma så fick jag det konstaterat att en blixt var sönder samt Dc:n.

Vad kan ha orsakat allt? Hur skall man skydda sig mot liknande i fortsättningen?

Tänkte höra med er vad skall man använda sig av för att skydda studioblixtar och övrig utrustning mot elfel?

Koppla upp mina blixtar i en butik i fredags och bang! så var det roliga slut... Hela butiken slocknade! Väntade på att dom skulle fixa proppen och fortsatte att koppla upp allt, och när dom väl fick igång elen så small det igen och då gick DC:n till min nya laptop sönder!!!

Jag packade ner allt igen och drog därifrån... Väl hemma så fick jag det konstaterat att en blixt var sönder samt Dc:n.

Vad kan ha orsakat allt? Hur skall man skydda sig mot liknande i fortsättningen?

Jag skulle tro att de du var hos hade snedbelastat elnät.
Lite beroende på vad det var för butik du var i så kan det vara en tänkbar orsak, ex.vis om de har mycket datorer och alla eller de flesta av dem ligger på samma fas. Det kan uppkomma en hel del mysko fel med snedbelastningar.

Bästa sättet att skydda sig.... Ja, det vette sjutton.
Är det snedbelastat måste en elektriker dit och mäta och eventuellt flytta om grupper i elcentralen för att rätta till felet.

hmm...

Tänkte ifall det skulle finnas någon slags apparat som man kopplar i mellan min utrustning och elnätet...

vilken fungerar...

med Elinchrome Fx400? Var på väg att köpa en sån tidigare men dom tycks Inte fungera som strömkälla iallafall med Elin...

Jo, fast om du inte behöver använda full effekt på blixten brukar de hålla för många blixtar.
Jag har en Elinchrome Ranger blixt som jag funkar alla tiders.

ANNONS
Götaplatsens Foto