u314
Medlem
Hej
Min D7000 stänkte olja på sensorn i höstas, som tur är fanns det garanti. Olyckligtvis har jag sedan dess inte fått se en fungerande kamera efter Nikons Nordics hantering av kameran.
Jag lämnade inte in kameran direkt då jag behövde den och problemet syntes bara på bländare 16, 22 osv. Problemet ökade dock då damm fastande i oljan. I mellandagarna lämnade jag in min D7000 till butiken för "Check and Clean". Butiken skickade kameran till Nikon. Kameran kom tillbaka och Nikon hade bytt sensorn. Historian skulle slutat där och allt varit frid och fröjd.
När jag kom hem och provade kameran fungerade inte inbyggda blixten. Kameran lämnades in igen.
(Kameran har bara fått 6500 exp och den inbyggda blixten är minimalt använd använder i huvudsak en extern om det finns behov av blixt)
När kameran kom tillbaka andra gången hade Nikon bytt blixten. När jag tittade i sökaren såg jag att den inte har samma fokusplan som AF. Manuell fokus var helt uteslutet. Kör åter till butiken och de konstaterar att spegeln står med fel vinkel jämför med en ny D7000. Kamerans skickas till Nikon igen. (Nikon har vid varje tillfälle fått en felbeskrivning samt referens till deras egna servicenummer.)
I fredags ringde butiken då kameran kommit tillbaka från Nikon. Nu hade Nikon justerat AF ! (Felet var inte AF fel mot sensorn, det var spegeln som satt fel och därmed gav fel fokusplan i sökaren). Både jag och butiken konstaterade att kameran hade exakt samma fel som den lämnades in för. Fick köra hem utan kamera.
Även den bästa produkt kan gå sönder men om servicen inte fungerar vad spelar det då för roll och vad betyder då garanti. I detta fallet skulle kameran dock bara rengöras. Kameran är inlämnad för fjärde gången, kört mer än 30mil fram och tillbaka till butiken och står fortfarande utan min kamera.
Nu är mitt tålamod slut och tycker att Nikon (eller butiken?) kan ge mig en ny kamera och ersättning för körningen och dessutom vara kreativa och kompensera för mycket bristande hantering.
Vad tycker ni är ett rimligt slut på detta ?
Tacksam för förslag och ideer.
Min D7000 stänkte olja på sensorn i höstas, som tur är fanns det garanti. Olyckligtvis har jag sedan dess inte fått se en fungerande kamera efter Nikons Nordics hantering av kameran.
Jag lämnade inte in kameran direkt då jag behövde den och problemet syntes bara på bländare 16, 22 osv. Problemet ökade dock då damm fastande i oljan. I mellandagarna lämnade jag in min D7000 till butiken för "Check and Clean". Butiken skickade kameran till Nikon. Kameran kom tillbaka och Nikon hade bytt sensorn. Historian skulle slutat där och allt varit frid och fröjd.
När jag kom hem och provade kameran fungerade inte inbyggda blixten. Kameran lämnades in igen.
(Kameran har bara fått 6500 exp och den inbyggda blixten är minimalt använd använder i huvudsak en extern om det finns behov av blixt)
När kameran kom tillbaka andra gången hade Nikon bytt blixten. När jag tittade i sökaren såg jag att den inte har samma fokusplan som AF. Manuell fokus var helt uteslutet. Kör åter till butiken och de konstaterar att spegeln står med fel vinkel jämför med en ny D7000. Kamerans skickas till Nikon igen. (Nikon har vid varje tillfälle fått en felbeskrivning samt referens till deras egna servicenummer.)
I fredags ringde butiken då kameran kommit tillbaka från Nikon. Nu hade Nikon justerat AF ! (Felet var inte AF fel mot sensorn, det var spegeln som satt fel och därmed gav fel fokusplan i sökaren). Både jag och butiken konstaterade att kameran hade exakt samma fel som den lämnades in för. Fick köra hem utan kamera.
Även den bästa produkt kan gå sönder men om servicen inte fungerar vad spelar det då för roll och vad betyder då garanti. I detta fallet skulle kameran dock bara rengöras. Kameran är inlämnad för fjärde gången, kört mer än 30mil fram och tillbaka till butiken och står fortfarande utan min kamera.
Nu är mitt tålamod slut och tycker att Nikon (eller butiken?) kan ge mig en ny kamera och ersättning för körningen och dessutom vara kreativa och kompensera för mycket bristande hantering.
Vad tycker ni är ett rimligt slut på detta ?
Tacksam för förslag och ideer.