Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Check and Clean" förstörde D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

u314

Medlem
Hej

Min D7000 stänkte olja på sensorn i höstas, som tur är fanns det garanti. Olyckligtvis har jag sedan dess inte fått se en fungerande kamera efter Nikons Nordics hantering av kameran.

Jag lämnade inte in kameran direkt då jag behövde den och problemet syntes bara på bländare 16, 22 osv. Problemet ökade dock då damm fastande i oljan. I mellandagarna lämnade jag in min D7000 till butiken för "Check and Clean". Butiken skickade kameran till Nikon. Kameran kom tillbaka och Nikon hade bytt sensorn. Historian skulle slutat där och allt varit frid och fröjd.

När jag kom hem och provade kameran fungerade inte inbyggda blixten. Kameran lämnades in igen.
(Kameran har bara fått 6500 exp och den inbyggda blixten är minimalt använd använder i huvudsak en extern om det finns behov av blixt)

När kameran kom tillbaka andra gången hade Nikon bytt blixten. När jag tittade i sökaren såg jag att den inte har samma fokusplan som AF. Manuell fokus var helt uteslutet. Kör åter till butiken och de konstaterar att spegeln står med fel vinkel jämför med en ny D7000. Kamerans skickas till Nikon igen. (Nikon har vid varje tillfälle fått en felbeskrivning samt referens till deras egna servicenummer.)

I fredags ringde butiken då kameran kommit tillbaka från Nikon. Nu hade Nikon justerat AF ! (Felet var inte AF fel mot sensorn, det var spegeln som satt fel och därmed gav fel fokusplan i sökaren). Både jag och butiken konstaterade att kameran hade exakt samma fel som den lämnades in för. Fick köra hem utan kamera.

Även den bästa produkt kan gå sönder men om servicen inte fungerar vad spelar det då för roll och vad betyder då garanti. I detta fallet skulle kameran dock bara rengöras. Kameran är inlämnad för fjärde gången, kört mer än 30mil fram och tillbaka till butiken och står fortfarande utan min kamera.

Nu är mitt tålamod slut och tycker att Nikon (eller butiken?) kan ge mig en ny kamera och ersättning för körningen och dessutom vara kreativa och kompensera för mycket bristande hantering.

Vad tycker ni är ett rimligt slut på detta ?

Tacksam för förslag och ideer.
 

Hankki

Aktiv medlem
Jag antar att ni i sverige också har konsumentombudsman i kommunen där du bor så hör med dom vad du har för rättigheter och vad nikon har för rättigheter.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade ett fel på min fortfarande i tjänst Canon G9. Det var en svart punkt på LCDn baktill, jag åkte till Japanphoto och dom skickade den till Canon för rep och verkstaden konstaterade kallt att det finns inga döda pixlar på sensorn och skickade tillbaka den med en svart punkt på LCDn. Butiken tyckte det hela var dåligt och gav mig en ny på stående fot, jag fick visserligen ta T-banan till södermalm för att hämta den direkt i en annan butik, en liten insats för mig, jag ville ju ha en kamera asap. Hur som helst det är så jag förväntar mig att en bra hantering av reklamationsärenden skall se ut.
Det finns dock en praxis att en säljare skall få chansen att åtgärda ett och samma fel två ggr men sen skall man göra något extra för att lösa felet, läs i länken från KoV med riktlinjer, det är bara skriva ut och ta med ifall de skulle behövas....

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

Lycka till!

Hans
 

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Jag tror att du kan få ersättning för dina utlägg, alltså bilresor etc. kolla länken ovan.
Det ska du kunna få även om de fixar felet. Personligen struntar jag i det om jag får bra service men om jag råkat lika illa ut som dig så hade jag definitivt krävt ersättning.
Vet inte hur det räknas eftersom det varit "olika fel" vid tidpunkterna men i princip är det som Hans säger
att tredje gången kan du kräva att häva köpet (eller ny produkt).
 

u314

Medlem
Hej!

Butiken tyckte det hela var dåligt och gav mig en ny på stående fot, jag fick visserligen ta T-banan till södermalm för att hämta den direkt i en annan butik, en liten insats för mig, jag ville ju ha en kamera asap. Hur som helst det är så jag förväntar mig att en bra hantering av reklamationsärenden skall se ut.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/
Tack för länken, mycket intressant läsning. Trevligt att höra att butiken hjälpte dig så smidigt.

Tack även "Bosse Biceps". Hade kameran fungerat efter första vändan hade jag inte heller funderat på ersättning, ville bara ha kameran åtgärdad. Alla extra onödiga körningar pga av Nikons hantering är dock en annan sak. Jag har själv tvättat objektiven som blev nedstänkta av olja på bakre linsen från kamerahuset. Enligt länken skulle man även kunnat få viss ersättning för detta men är ändå glad att jag inte lämnade in dem för rengöring tillsammans med kamerahuset. Jag tror att jag fått rätt på objektiven, ser Ok ut med en kamera med färre pixlar (D70)

Jag hoppas på en bra lösning i vecka med butiken och eller Nikon.
 

afe

Aktiv medlem
Att du får en ny kamera av Nikon, t.ex. en D7100.

(Såvida du inte vill häva köpet helt, vilket du ska få göra i din situation enligt konsumentköplagen).
Missade du att TS ska få en ny kamera? Det är knappast troligt att de skulle ersätta en kamera som fortfarande finns på marknaden med en som ännu inte finns ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Tanken var väl att han borde få lite kompensation för allt besvär som Nikon har åsamkat honom.
 

u314

Medlem
Tanken var väl att han borde få lite kompensation för allt besvär som Nikon har åsamkat honom.
Det var det jag trodde att Nikon skulle göra, någon kompensation för alla onödiga körningar och tid för allt stul (tex med ett extra batteri). Det hade då signalerat till mig att de själva anser att denna hantering ligger långt utanför den normala hanteringen för en rengöring (som dessutom är betald vid kameraköpet) och/eller garanti ärende.

En ny kamera återställer min förstörda kamera och det är jag glad för, men inte mitt förtroende för Nikon service. Händelsen har redan ändrat mina planer. Jag kommer inte köpa de bättre zoom objektiven (24-70 samt en vidvinkel-zoom) som jag har tänkt (har också avbokat en beställning). Objektiven skulle först användas på D7000 för att om ett till två år uppgradera kameran till en FX modell.

Nu kör jag vidare på det jag har men lägger undan pengana, har redan varit och tittat på lite Canon saker. Det är inte längre säkert att övergången till fullformat blir med Nikon. (Min saker från F80 och D70 tiden behöver ändå snart uppdateras så då börjat jag nästan på ruta noll)

Jag har ännu inte fått min kamera så sista ordet är inte sagt än. Nikon kanske överraskar positivt nästa gång jag skall till butiken.
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Grattis till en ny kamera men den kanske har samma fel.

JAg fick min D7000 utbytt mot ny i dec. Men den nya hade samma focusfel som den första.

Så jag har lämnat in min D7000 4 gånger. Jag har precis som dig börjat fundera på C men blir jobbigt att byta alla grejer.

Hoppas den nya kommer snart o fungerar.
Eftersom jag var in till nikon i solna fick jag lånekamera en gång. Det är bra. De är alltid trevliga att prata med o tillmötesgående.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fortfarande ingen ände på dessa fokuseringsfel i sikte? Borde inte tillverkarna snart hålla sig för goda för att leverera kameror med fel som dessa. Man har kunnat åka till månen i många år nu men med fokuseringsfelen har det inte skett några snabba förbättringar. Kanske en D7100 ändå kunde vara att föredra för den har väl i alla fall AF sensorer på huvudsensorn som moderna kameror nu. Det kan ju vara värtatt pröva. Jag är inne på Pers väg. Försök dra dig ur D7000 och försök få en D7100 istället. Det är du värd efter det gatloppet. Tillverkarna ska inte kunna få lasta över allt ansvar för slutkontroll på kunderna på detta sätt. Vägra vara gratis slutkontroll åt tillverkarna när det gäller dessa eländig fokusproblem.
 

PMD

Aktiv medlem
Fortfarande ingen ände på dessa fokuseringsfel i sikte? Borde inte tillverkarna snart hålla sig för goda för att leverera kameror med fel som dessa. Man har kunnat åka till månen i många år nu men med fokuseringsfelen har det inte skett några snabba förbättringar.
Det var rätt många år sen man kunde åka till månen. Numera kan ingen det. :)

Som vanligt är jag intresserad av statistik, dvs hur vanliga är de här fokusfelen. Det är förstås jättesvårt (för att inte säga omöjligt) att få reda på, eftersom kameratillverkarna knappast talar om det, men att det skrivs mycket om det i diverse forum är inte samma sak som att det är ett omfattande problem. Därmed inte sagt att Nikon har hanterat det aktuella ärendet speciellt bra.

Att ha nolltolerans för fel vid tillverkningen är dock olönsamt, så det kommer vi aldrig att få uppleva.

Kanske en D7100 ändå kunde vara att föredra för den har väl i alla fall AF sensorer på huvudsensorn som moderna kameror nu.
Har den? Det har jag missat i så fall. Var har du sett det?
 

Johannes G

Aktiv medlem
Jag hade smuts på sensorn på min D5000, skickade in den på check and clean. När jag fick tillbaks den var det värre än innan. Jag skickade in den en gång till, när jag fick tillbaks den var det fortfarande smuts på sensorn, så jag skickade in den igen. Och då bytte dom sensorn. Efter det har det inte varit problem med smuts på sensorn. Jag mejlade Nikon och frågade om jag inte kunde få ersättning för besväret, jodå de skickade ett batteri... till en Nikon D5100. Så jag skickade tillbaks batteriet och fick det rätta. Alla gångerna för utom första fick jag en adresslapp att sätta på paketet, så de betalade frakten.

Där kunde historien slutat, om inte det hade varit smuts på mattskivan, jag lämnade in den på check and clean på en fotomässa på Scandinavianphoto i Mölndal (de gjorde det gratis i butiken) när jag lämnade in kameran nämnde jag att det var smuts på mattskivan. När jag fick tillbaks kameran sa killen att han inte hade rätt verktyg med sig, men när jag kollade i sökaren när jag kom hem så var det mer smuts där. Jag har inte orkat göra något åt det senare problemet då det inte påverkar bilden. Men lite dåligt av dem kan man ju säga.

En annan sak som inte har med Nikon att göra: Jag köpte en Zoom H1 på Scandinavianphoto och ganska snart upptäckte jag ett skräp på displayen (under plasten). Jag skickade in den till Scandinavianphoto och de skickade iväg den för reparation. Efter ca 3 veckor hade jag inte hört något om den, så jag kontaktade dem och frågade vad som hände. Jag fick ett meddelande tillbaks att han skulle höra med verkstan. Dessvärre fick han inget svar på en vecka, så då skickade Scandinavianphoto mig en helt ny. Bra service, men det handlade ju också om en billigare grej, vet inte hur dom skulle göra i ditt fall.
 

u314

Medlem
Grattis till en ny kamera men den kanske har samma fel.

JAg fick min D7000 utbytt mot ny i dec. Men den nya hade samma focusfel som den första.
Tack. Lite oroväckande att en kameramodell som har producerat under mer än två år kommer ut felaktiga från produktionen.
 

u314

Medlem
Fortfarande ingen ände på dessa fokuseringsfel i sikte? Borde inte tillverkarna snart hålla sig för goda för att leverera kameror med fel som dessa. Man har kunnat åka till månen i många år nu men med fokuseringsfelen har det inte skett några snabba förbättringar. Kanske en D7100 ändå kunde vara att föredra för den har väl i alla fall AF sensorer på huvudsensorn som moderna kameror nu. Det kan ju vara värtatt pröva. Jag är inne på Pers väg. Försök dra dig ur D7000 och försök få en D7100 istället. Det är du värd efter det gatloppet. Tillverkarna ska inte kunna få lasta över allt ansvar för slutkontroll på kunderna på detta sätt. Vägra vara gratis slutkontroll åt tillverkarna när det gäller dessa eländig fokusproblem.
Problemen runt AF eller skärpa är inte roligt. Trodde först det var fel på kameran och sedan problem med hur jag hantera kameran. Jag uppfattar följande angående "AF problem".
1) Kameran har många fler pixlar än min förra (d70) dvs när man zoomar in mer i bilden så ser man skak-oskärpa tydligare.
2) Kameragreppet är inte bra, svårt att hålla kameran riktigt stadigt. (Kameran nedankant slutar mitt i handen)
3) Det blir en del vibrationen inne i kameran som i vissa fall gör bilden suddigare. Q-läge eller spegel upp gör i vissa fall stor skillnad. (Beror på på slutartid)
4) Ibland verkar AF få spratt och fokuserar på något helt annat utan att det är skärpa på något i fotot.

Jag köpte ett batterigrepp nästan direkt efter kameraköpet (i en annan butik) då jag trodde felet var "jag". Kameragreppet förbättrade mot både 1 & 2 men även 3. (Gissar att man förändrar resonans frekvensen i kameran) Sätter man kameran på ett stativ kan man utesluta 1 & 2, då ser man effekten av 3. Problem med 3 gör att det är svårt att ställa in finjusteringen av AF för objektiven om man inte kör med spegel upp först.. En bekant som använder D200, D7000 och D800E har bara "fokus" problem med D7000 vilket jag tolkar som problemet med 3 & 4 är större än 1 & 2 även där.

Personligen tror jag att kameran har för hög upplösning för sin mekaniska konstruktion.

När kameran kom tillbaka första gången hade Nikon bytt sensorn. Jag blev extra glad och hoppades då på att det kanske ändå var ett fel i kameran. En ny "sensor upphängning" kanske kunde råda bot vibrationer i kameran men han aldrig testa då kameran lämnades in igen.

"AF problem" och oljestänk har gjort mig orolig för D7000. Har därför frågat butiken om de kan tänkta sig behålla min nya D7000 som skall komma och sedan köpa en D7100 när den kommer. Frågeställningen är under bearbetning dvs hur mycket jag skall betala i mellanskillnad då priset på D7000 har sjunkigt sedan D7100 annonserades (butiken tar inte hänsyn till vad jag har betalt för kameran).

Kollar man på nätet är prisskillnaden mellan en D7000 och D7100 ca 2500-4000kr . Skall jag sedan köpa ett nytt batterigrepp för att få rätt "höjd" på kameran för att passa handen är det ytterligare 2500kr. Antag att jag kan sälja mitt gamla batterigrepp för 800kr då innebär "uppgraderingen" ändå 4200-5700kr. Uppgraderingen innebär också att man får ett tidigt producerat exemplar med eventuella barnsjukdomar och inkörningsproblem i produktionslinan.

Utlägg på 4200-5700 känns inte som någon kompensation. För de summor kan jag faktiskt behålla D7000 med batterigrepp OCH köpa en enklare Canon kamera och utvärdera hur den är innan jag lägger pengar på dyrare objektiv inför byte till fullformat om 1-2 år. (En EOS 60D med ett objektiv <7000kr, EOS650 med objektiv <5500 kr)

Ni som har en D7000 vad hade ni velat betala för att "uppgradera" till en D7100 ?
 
ANNONS