Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skylight- eller UV-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Skylightfilter reducerar blåtonen i dagsljus, men jag har för mig att jag läst att digitala kameror gör detta automatiskt. Stämmer det? Bör man välja UV eller skylight till en EOS 20D?

eatfrog skrev:
Spelar ingen roll.

/Henri

Tack för svaret! Menar du att kameran korrigerar blåtonen automatiskt? Spelar det i detta avseende någon roll om man ställer in vitbalansen på automatisk, dagsljus eller moln?

/Sten

På automatiken korrigerar den automatiskt.
På manuell vitbalans så korrigerar den ej.

Men ett skylightfilter är så svagt laxrosa att på dom flesta bilder syns det inte ens någon skillnad, mycket lite varmare färger bara.
Och sen kan du göra bilden lite kallare i efterhand ändå, om du vill.

Om du plåtar raw så kan du ställa in vitbalansen i efterhand helt, då har det ingen betydelse heller.

/Henri

Om du har ett modernt objemtiv (<20 år eller så) med flerskiktsantireflexbehandling behöver du inget UV-filter under normala förhållanden. Det är bara en glasbit till att putsa (på två sidor).

Om du tänker fotografera på mycket hög höjd, ute på havet i solsken eller snö i solsken kan det vara befogat med ett separat UV-filter. Annars gör de mest nytta i fotohandlarens bokföring.

Lägg pengarna på ett passande motljusskydd i stället!

eatfrog skrev:
Dock är det bra skydd, hellre en repa på ett skylightfilter än frontlinsen.

/Henri
Hur många frontlinser har du repat? Jag har hållit på i >35 år utan att lyckas (dock alltid med motljusskydd). Visst, under extrema förhållanden använder även jag UV-filter som skydd, men frågan gällde inte det, utan blåtinen.

Inga själv, men jag har en glugg som har en liten repa på frontlinsen, så nog är det möjligt. ;-)

Och nog har jag hört flera andra som lyckats repa antnigen frontlinsen eller filtret som suttit på.

/Henri

En (förmodligen dum..) följdfråga på 20D, men vad mäts egentligen genom vad? WB genom objektivet... Ljusmätningen då? Ett ND grad påverkar i auto-lägena? Mäts focus genom objektivet också?

Allt går genom objektivet, allt.
Det är det hela konceptet med spegelreflexkamera går ut på.

/Henri

Aha. Fast då innebär det också skitobjektiv=kamera spelar ingen (mindre) roll ? Anledningen att jag frågar är att jag har märkt uppenbara skillnader när jag skjuter i servo läge (AF) med olika objektiv. Vad anledningen är vet väl bara Gud eller Magnus Fröderberg :) Men nu är halva problemet löst, tack.

Objektivet har mycket stor betydelse för bilden, ja.
Man får inga bra bilder med ett skitobjektiv oavsett kamera, om det är det du frågar, nej.

Däremot har autofokusen mycket att göra med kamera och/eller objektiv, beroende lite på märke och modell.

/Henri

När mitt kamerasystem var nytt, satsade jag på att skaffa UV-filter till objektiven, ett på varje. Jag har i många år fotograferat med färgdiafilm och har också märkt att ett skylightfilter ger en lätt färgning av bilderna som inte alltid går att få bort. Förresten, den här diskussionen är väl av intresse för alla fotografer, inte bara de som använder digital Canon-utrustning, så kan inte Fotosidan flytta den till ett mera allmänt forum?

eatfrog skrev:
Objektivet har mycket stor betydelse för bilden, ja.
Man får inga bra bilder med ett skitobjektiv oavsett kamera, om det är det du frågar, nej.

Däremot har autofokusen mycket att göra med kamera och/eller objektiv, beroende lite på märke och modell.

/Henri

Nja, det är bara nästan det jag frågar.... den optiska kvaliteten, skit in, skit ut. Vad jag har dålig koll på är snarare hur dom olika parametrarna får sina värden. T.ex om en hund springer i 45 km/h, hur mäts avståndet till hunden och hur ofta? Om mätningen sker genom objektivet så är det en signal som skickas ut genom, och fås tillbaka genom glaset i objektivet?

Hans-C skrev:
Nja, det är bara nästan det jag frågar.... den optiska kvaliteten, skit in, skit ut. Vad jag har dålig koll på är snarare hur dom olika parametrarna får sina värden. T.ex om en hund springer i 45 km/h, hur mäts avståndet till hunden och hur ofta? Om mätningen sker genom objektivet så är det en signal som skickas ut genom, och fås tillbaka genom glaset i objektivet?

Nja det är inga signaler som skickas ut.

Det finns nog mycket bra dokumentation om alla tekniska aspekter på nätet, som förklara bättre än vad jag kan.
Den mäter inte avstånd, utan tänker bara på skärpa, och det gör den kontinuerligt.

/Henri

H, du behöver inte förklara nåt ingående, tack för dina svar. Jag jobbar med teknik och har foto mer som en hobby och försöker koncentrera på det icke-tekniska när det gäller foto. Men min näsa säger mig att här ligger det två ugglor begravda tillsammans med 4 hundar i mossen och jag förstår inte varför. Kameran ser oavsett objektiv var skärpan ligger? Ok, men någon mätning måste väl ske? Vad är "kameran ser"? Återigen, jag kräver inga som helst svar.

När man kör AI-Servo så spelar objektivet stor roll, dess fokusmotor måste ju hinna med! Billigt objektiv == slö fokus!

// Lz

Hans-C skrev:
H, du behöver inte förklara nåt ingående, tack för dina svar. Jag jobbar med teknik och har foto mer som en hobby och försöker koncentrera på det icke-tekniska när det gäller foto. Men min näsa säger mig att här ligger det två ugglor begravda tillsammans med 4 hundar i mossen och jag förstår inte varför. Kameran ser oavsett objektiv var skärpan ligger? Ok, men någon mätning måste väl ske? Vad är "kameran ser"? Återigen, jag kräver inga som helst svar.

Man kan se det ungefär såhär, det finns mätare som antingen säger om bilden är felfokuserad för långt bort, för nära eller om den är i fokus.
Små minimala linser och prismor, hur det nu är. Det varierar nog också mellan systemen.

Jag vet mest pentaxprylar, och här finns en rätt bra sida om hur deras autofokus-system SAFOX fungerar.
http://www.bdimitrov.de/kmp/technology/AF/index.html

/Henri

ANNONS