Annons

Skyport trubbel

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria F

Aktiv medlem
Har just testat min Skyport tillsammans med min Sigma EF DG 500 Super. Efter mycket trixande med olika inställningar så får jag blixten att lösa ut med hjälp av sändaren. Tyvärr löser den inte ut varenda gång (oavsett om jag använder testknappen eller kamerans avtryckare). Vad kan vara galet? Är det förarfel eller glapp?

Blixten är inställd på manuellt.
I kameran har jag ställt in commander läge.
På både sändare och mottagare har jag kanalerna i defaultläge (om jag fattat rätt så ska det vara kanal 1).
I kamerans inställningar har jag också angett kanal 1 (även om jag tror att det inte spelar så stor roll).
Angiven grupp är 1, både på mottagare och sändare.
Sändaren är inställd på "All" (vilket tydligen ska trigga alla blixtar i en grupp).

Hjälp mig snälla någon! Jag är en sann "instruktionsboksfreak", men i kameravärlden hjälper det föga. Min erfarenhet är att de flesta manualer är skitdåliga.

Vilket avstånd har du provat? Är det något i vägen?

Detta borde inte vara några problem för skyports utan är väl mest relevant för eBay slaves men iaf.

Är inte så insatt i hur sändare/mottagare är byggda men min magkänsla säger att när något fungerar sporadiskt så glappar det.

Kanske inte var till så mkt hjälp men det får väl bli en puff om inte annat.

Sitter sändaren ordentligt i kameran?
Ta loss den och sätt i den igen, skjut fram den hela vägen, kan vara lite trögt ibland...

Gör motsvarande med mottagare-blixt!

Mina Skyport funkar super utom ibland då jag har bråttom och slarvar med monteringen av sändaren på kameran :)

/Janne

www.fjh.nu/brollop

Tack för era svar.

Janne - Jag önskar att det vore så enkelt men jag kollade åtskilliga gånger att allt "satt på plats ordentligt". Blir dock lite fundersam när du säger att sändaren brukar vara lite trög att få i. Jag tycker inte alls att min är det. Skulle gärna ha en låsningsfunktion (som på blixten).

Gustav - Jag provade hemma i köket. Avståndet var med andra ord rätt nära och inget var ivägen.

Jag ska testa lite mer idag. Får se om jag får till det, men det känns som att något kan vara galet.

/Maria

PS. Någon som kan svara på varför sladden mellan blixtkontakten med PC synk (heter det så?) och mottagaren är 5 meter? Verkade onödigt långt ...

Maria F skrev:

PS. Någon som kan svara på varför sladden mellan blixtkontakten med PC synk (heter det så?) och mottagaren är 5 meter? Verkade onödigt långt ...

Här har du med stor trolighet boven i dramat!!
Syncsladdar är ökända i studiofotokretsar.

Köp en billig "Kinasändare" istället för att plöja ner onödiga pengar på Skyport. Till Kinasändaren får du en kabelbit på 15cm med kontakter och adapter som passar de flesta blixtar. Priset för kinasändaren understiger priset för en 5 meters synckabel som ingen vill ha.

Kolla här till exempel!

Skyport är bara till RX Blixtar där man kan kommunicera i båda riktningar. Till envägskommunikation är Skyport owerkill.

Tack för svar. Det verkar som att problemet är löst. Tyvärr, ska man nog säga ... Det visade sig att grejorna fungerar smärtfritt med en bekants kamera och hennes ena externa hot-shoe blixt. De fungerar även smärtfritt med min kamera och hennes hot-shoe blixt ... Tillsammans med hennes andra hot-shoe blixt fungerar det inte alls. Med min ibland.
Det verkar alltså som att jag har problem med min blixt (jag tyckte att den var lite konstig sist jag använde den, men ...). Det blir alltså ett j-vligt dyrt problem.

Max, jag har sett att du om och om igen rekommenderar de billiga kinasändarna. Jag har redan testat en sådan. Det är därför jag numera har en Skyport ... Tack i alla fall för tips. Jag handlar gärna billigt om det funkar.

/Maria

Jag bet i det sura äpplet och beställde en Nikon SB-800 som jag, till min stora glädje, fick hem idag. Den känns verkligen som att den spelar i en helt annan division än Sigma blixten. Kul.

Vad som var mindre kul var bara att när jag äntligen fick chans att testa den tillsammans med Skyporten så uppstår fortfarande samma problem. Blir man galen eller? Faktum kvarstår att exakt samma Skyport och sladd på min kompis kamera med Canonblixt funkar utmärkt.

Vad att göra? Hjälp mig någon.

Ingen?

Här kommer en sammanfattning igen.

Fel på skyporten?
Knappast eftersom den funkar med en kompis kamera och blixt + min kamera och hennes blixt.
Om jag kopplar synkkabel mellan blixt och kamera (utan skyport) så funkar inte heller blixten.

Fel på kameran?
Knappast eftersom jag då inte borde kunna lösa ut kompisens blixt.

Fel på blixten?
Känns som största möjligheten eftersom den inte funkar om jag kopplar synkkabel direkt mellan blixt och kamera. Trist bara då den är ny och funkar bra på själva kameran.

Har jag fel på mina inställningar?
Manuellt på blixten?
Commanderläge i kameran?
Sändare & mottagare har samma gruppinställningar.

/Maria

börja med att testa om blixten löser ut, enklast så testar du det genom att ansluta synckabeln till blixten och kortsluta den med tex. en nyckel, lägg nyckeln rakt över så den får kontakt med ytorna som är delade av svart plast.

jag fotar inte med nikon, men commander mode är väl för att använda den inbyggda blixten för att styra andra trådlöst ?

Problemet är löst. Tack alla som försökt att hjälpa till. Det var helt enkelt ett förarfel från min sida.

ANNONS
Götaplatsens Foto