Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slö PC, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlE

Aktiv medlem
Hej
Min PC som är 4-5 år gammal börjar bli slö när jag jobbar med LR. När jag försöker använda LR nya AI brusborttagning så funkar det inte alls. Jag fotar uteslutande RAW med en SONY A7r4 så filerna är ju ca 60 MBit stora.
Datorn är från I-Net och har följande bestyckning:

ASUS PRIME Z390-P
Kingston A1000 480GB M.2 NVMe
Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB
Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB
ASUS GeForce GT 1030 2GB LP Fläktlös
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL16

Är det någon del jag bör/kan byta ut för att få fart å datorn eller är det en MAC M2 som gäller....

Tacksam för all hjälp

 

Micke_O

Aktiv medlem
Till min förvåning verkar det gå åt mycket grafikminne för NR. Förvånansvärt mycket - särskilt eftersom GPUn knappt får sträcka på benen öht. Här kör jag NR i Lightroom CC (högsta platån på vänstra halvan) på en 20MP -bild.

1693034087662.png
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nope - det var exakt 0% belastning på CUDA när jag provade nu. Provade även Compute_0 och Compute_1 men 0 även där. Tror inte LR använder GPUn särskilt hårt. Däremot VRAM uppenbarligen.
Den använder absolut GPUn så in i. Jag har direkt erfarenhet av detta. Ju snabbare GPU desto snabbare AI denoise.
Har du aktiverat GPU i LR och har du ett grafikkort som är supportad av Adobe?
 

Micke_O

Aktiv medlem
Den använder absolut GPUn så in i. Jag har direkt erfarenhet av detta. Ju snabbare GPU desto snabbare AI denoise.
Har du aktiverat GPU i LR och har du ett grafikkort som är supportad av Adobe?
Förvisso stod den på "custom" men allt var ibockat (tror dom hade något problem tidigare och därför har jag någon gång ändrat från auto):
1693137274739.png

Alltså den använder ju GPUn, men inte särskilt mycket. Det syns ju i "3D" -grafen i mitt tidigare inlägg.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Förvisso stod den på "custom" men allt var ibockat (tror dom hade något problem tidigare och därför har jag någon gång ändrat från auto):
Visa bilaga 171350

Alltså den använder ju GPUn, men inte särskilt mycket. Det syns ju i "3D" -grafen i mitt tidigare inlägg.
jag gick alltså från 20min med1050GTX och GPU gick på knäna till 20s med 3070RTX och den jobbar inte så hårt.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
En väldigt specifik funktion som man måste välja manuellt. Det framstår inte som indikativt för hur LR generellt använder grafikkortet.
Nu var det specifikt AI denoise TS valde nämna i inlägget. Och jo, LR flyter så ruskigt snabbt med nyare GPU när man kör med masker och särskilt AI masker och lagningsverktyg. Riktigt snabbt medan gamla grafikkortet var snuskigt slött.
 
  • Gilla
Reaktioner: O H

KarlE

Aktiv medlem
Tack för alla svar.
jag frågade Inet vilken CPU jag skulle byta till, dom har ju all info om min dator sen gammalt och det var Ingen uppmuntrande läsning.

Vad avser att byta just CPU finns det ingen processor som hade gett dig mycket högre prestanda som också använder samma socket och därmed moderkort som den du använder nu. Den enda riktiga uppgraderingen hade varit en i9 9900K eller liknande.

Du hade nog kunnat få ut lite bättre prestanda specifikt i Lightroom om du uppgraderar mängden RAM-minne i ditt system alternativt skaffar ett lite bättre grafikkort. Båda de komponenterna är "Plug and Play" i avseende att de är hyffsat enkla att byta ut/lägga till fler av.

Det jag hade rekommenderat för att få ut så god prestanda som möjligt är dock en uppgradering av moderkort, CPU, RAM och processorkylare. En sådan uppgradering kan komma att kosta hyffsat mycket men om du vill få ut märkvärdigt bättre prestanda ur din dator avseende Lightroom är det vad jag tror hade varit bäst.

Om du vill ha hjälp att hitta de komponenter som hade passat dig bäst får du gärna kontakta oss igen så hjälper vi dig.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tror att dom andra som skrivit här har rätt, det är inte din CPU som är problemet det är din GPU (dvs ditt grafikkort).

Du bör dock kontrollera hur kraftigt nätaggregat du har innan du byter. GT 1030 är ett kort som brukade hamna i datorer som inte har så kraftiga nätaggregat.
 

lonian

Aktiv medlem
Någon i9 9900k finns inte. Vi är nu i 13e generationen processorer så 13900k är nog vad du tänkte på. Men i9 processorerna är de som är kraftfullast, drar ström och behöver mycket kylning vilket låter overkill för lightroom.

Byter du moderbord, processor, kylare och ram så har du i princip en ny dator. Testa först med ett nytt grafikkort och är du inte nöjd så kan du pröva nästa steg.

Vad gäller att lägga till mer RAM så har jag personligen och en kompis stött på problem. Det bästa är att byta ut hela ram kittet, om du exempelvis ska ha 64gb ram så köp 2st 32gb. Lägger du bara till ytterligare ram moduler, även om de är samma så måste man in i bios, nollställa och se till att alla har rätt inställningar annars blir det blåruta när man startar windows.
 
Senast ändrad:
ANNONS