Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slö PC, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlE

Aktiv medlem
Det blev en missuppfattning, jag frågade inte om ett nytt grafikkort men råkade skriva CPU istället för GPU. Jag har mailat och förtydligat att jag vill ha förslag på nytt grafikkort samt om mitt nuvarande moderkort samt nätaggregat räcker till.
Avvaktar svar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tror att dom andra som skrivit här har rätt, det är inte din CPU som är problemet det är din GPU (dvs ditt grafikkort).

Du bör dock kontrollera hur kraftigt nätaggregat du har innan du byter. GT 1030 är ett kort som brukade hamna i datorer som inte har så kraftiga nätaggregat.
Man kan ju byta och köpa något som man tycker skulle vara nog dugligt även i en ny dator, givet att man kan driva det i den gamla datorn. Sedan ser man om man tycker att det räcker och om det inte gör det får man titta på resten.
 

Falumas

Aktiv medlem
Kör du på ztenlunds strategi så är nog ett RTX4070 ingen dum idé

Annars är nog ett RTX3060 en rejäl uppgradering också från ett 1030, till nästan 1/3 av kostnaden av ett RTX4070.

Du kan väl skriva här vad inet föreslår, när dom väl föreslagit något?
 

lonian

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Dessutom kostar en i9-9900 numera som ett RTX 4070ti och det hade jag aldrig lagt på en snart 5 generationer gammal processor.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Det finns väl tre GPU som kan vara av intresse: RTX3060, RTX3060ti och RTX3070. Sedan är det väl en fråga om hur mycket man vill betala vilket av dessa tre man väljer.
 

KarlE

Aktiv medlem
Jag har inte fått svar från Inet. GTX3060 är ju billigast och kostar ca 3500 så mycket mer är jag inte villig att betala, datorn är ju knappast värd så mycket mer. Mitt nätaggregat bör klara en sån. Så nu är frågan egentligen om en RTX3060 passar till moderkortet.
Om inte så överväger jag att gå över till Mac där de flesta verkar väldigt nöjda med de ny M1 o M2 chippen
 

Micke_O

Aktiv medlem
Jag har inte fått svar från Inet. GTX3060 är ju billigast och kostar ca 3500 så mycket mer är jag inte villig att betala, datorn är ju knappast värd så mycket mer. Mitt nätaggregat bör klara en sån. Så nu är frågan egentligen om en RTX3060 passar till moderkortet.
Om inte så överväger jag att gå över till Mac där de flesta verkar väldigt nöjda med de ny M1 o M2 chippen
Ett 3060 kan du ju ta med dig till nästa dator också som någon föreslog tidigare i tråden.

Nackdelen med Apple är ju att du är klart begränsad när det gäller uppgraderingsmöjligheter av hårdvaran och den "fantastiska" designen är ju inte så snygg längre när man anslutit alla externa diskar och adaptrar som behövs för att få den användbar ;-)
 

Falumas

Aktiv medlem

Falumas

Aktiv medlem
Fast nu kanske inte TS är intresserad av gaming utan mer foto & video. Där tror jag RTX 3060 med sin 12GB kan slå ett Radeon RX 7600 med 8GB på fingrarna.
 

lonian

Aktiv medlem
nu är frågan egentligen om en RTX3060 passar till moderkortet.
Om inte så överväger jag att gå över till Mac där de flesta verkar väldigt nöjda med de ny M1 o M2 chippen
Grafikkort passar i moderkortet, det är inga konstigheter bara välj den snabba Pcie porten.
Se till att grafikkortet kopplas med strömkabeln från nätaggregatet.

Se till att låsmekanismen trycks ned innan du drar ut det gamla kortet.

 

KarlE

Aktiv medlem
Grafikkort passar i moderkortet, det är inga konstigheter bara välj den snabba Pcie porten.
Se till att grafikkortet kopplas med strömkabeln från nätaggregatet.

Se till att låsmekanismen trycks ned innan du drar ut det gamla kortet.

Tack för tipps, men från en okunnig, vad är Pcie porten?
 

zosma

Aktiv medlem
Fast nu kanske inte TS är intresserad av gaming utan mer foto & video. Där tror jag RTX 3060 med sin 12GB kan slå ett Radeon RX 7600 med 8GB på fingrarna.
Nu tänkte jag inte specifik det kortet, utan där finns listat olika grafikkort i olika tester, så jag tog bara någon av dom nyare tester. Inte om man ska ha AMD eller Nvidia kort.
 

lonian

Aktiv medlem
Tack för tipps, men från en okunnig, vad är Pcie porten?
Här är din morderkorts manual.

Där det står PCIEEX16_1 (pci express 16x) så är det första anslutningen för grafikkortet. Det går även att anslutas på PCIEX16_2 porten.

För mer detaljerad information hänvisar jag till chat GPT som skriver följande:

"En PCI Express (PCIe) port är en typ av dataanslutningspunkt på moderkortet i en dator eller annan elektronisk enhet. PCIe används för att ansluta olika typer av tilläggsenheter eller expansionskort till datorn, inklusive grafikkort, ljudkort, nätverkskort, lagringskort och annan hårdvara.

PCIe-teknologin är utformad för att möjliggöra snabb och pålitlig dataöverföring mellan moderkortet och de installerade korten. Den erbjuder flera olika "lanes" eller dataöverföringsbanor, där varje lane kan överföra data i båda riktningar samtidigt. Antalet lanes i en PCIe-port kan variera, vanligtvis märkta som x1, x4, x8 eller x16, där siffran representerar antalet lanes.

De högre lane-siffrorna (t.ex. x8 och x16) används oftast för grafikkort och andra krävande tillämpningar som kräver hög bandbredd för att hantera stora mängder data, som i spel och videoredigering. Lägre lane-konfigurationer (t.ex. x1 och x4) används för mindre krävande kort, som nätverkskort eller ljudkort."
 

Falumas

Aktiv medlem
PCIe-Porten är där ditt GT 1030 sitter nu, det plockar du ur. Läs manualen som länkades i förra inlägget hur. Oftast sitter det en skruv ovanför skärmkontakterna där kortet är fastskruvat i lådan (på snitsigare lådor finns annan låsmekanism där, sedan finns det någonstans spak, knapp eller dylikt som lossar kortet från PCIe-Porten, sedan är det bara att lyfta det rakt upp ur PCIe-Porten.
Sedan trycker du i det nya tills det knäpper till, dvs att spärren återigen håller fast kortet och ditt nya kräver att du ansluter en extra strömkabel till det från nätaggregatet vilket inte ditt GT 1030 behövde. Den kabel hänger i nätaggregatet eller levererades med din dator separat.
Försök i möjligaste mån att inte pilla på kontakterna som skall stickas ner i PCIe-porten till det nya kortet.
Starta sedan datorn och se att allt fungerar, fungerar det så skruvar du fast kortet igen (eller klämmer fast det med lådans snitsigare lösning) och stänger och skruvar ihop datorlådan igen.

För någon som kan det hela brukar det gå på 5 Minuter är det första gången planera in en halvtimme.
 

KarlE

Aktiv medlem
Nu har Inet svarat och deras rekommendation är GeForce RTX 3050 8GB som kostar 3200 kr. Anledningen är att mitt nätaggregat (500w) inte klarar ett mer avancerat .

Så är detta en vettig uppgradering an min dator?
 

Falumas

Aktiv medlem
Ett 3050 är en stor uppgradering från ett 1030. Rent beräkningsmässigt är det mer än 4 gånger snabbare än det du har och 8GB vs 2GB kommer också göra sitt till.
Jag tror att det kommer göra stor skillnad.
 
ANNONS