Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

slag i ansiktet, E6 framk,

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hallojs!

Sitter hær før ovanlighetens skull vid en pc i Lofoten. Jag traskade med x antal rullar till den nærmaste fotohandlaren som jag gjort massor av dealar med tidigare. Væl hos honom får jag høra att han blivit slagen i konk, trist!

Jag tar så mina filmer och går till den andra shopen hær stan och lægger upp påsen på disken och berættar mitt ærende. Expediten som står lutande med båda hænderna på disken kikar på mig med højda øgonbryn och frågar om jag egentligen vet VAd det kostar per film? Nej frågar jag och tillægger att jag tidigare betalat ca 50nok/film.

Expediten skrattar lætt och sæger att priset nu ær 170 nok/film utan ram.

Jag dør, iaf næstan.

Påsen med film føljde med mig ut ifrån butiken, såklart.
;;

Enligt expediten så skickar de inte længre dias till ngt Norskt labb utan måste idag skicka alla filmer till labb i Sverige. Detta låter ju helt otroligt konstigt tycker jag!

Frusterad kikar jag nu ænnu mer på dessa dslr,,, tom værderar jag canonhusen med 1,6x søkare, huffhuff jag som trivs så bra med mitt analoga levene;/

Varfør denna tråd, jo jag blir bara så ledsen och nedstæmd. Att filmer och kringprylar blir dyrare i sådana tider vi lever i ær inte konstigt alls men dessa skillnader i pris??!!!

Reaktioner?

Mvh Niclas,

Jag tycker det är jättetråkigt att man snart inte längre kan plåta analogt. Priserna stiger och väntetiderna ökar. Håller själv på att sparar till DSLR för budgeten håller inte för mkt fotandne och det känns som det tar längre och längre tid att få tillbaks sin dia.

Tja, är man herre på täppan kan man ju alltid ta ut höga priser.
Men visst skulle du väl själv kunna köpa fotopåsar från Sverige och skicka in filmer i? Själv kör jag med Proffskopia, och framkallning hos dem kostade 79 SEK senast via påsar från Scandinavian Photo. Klart billigare.
Hoppas bara inte tullregler eller andra regler sätter stopp för detta.

Bedrövligt är uttrycket!

I våras när jag kilade in till lokala fotobutiken med min första diarulle på några år så fick jag också en chock. Två och en halv veckas leveranstid. Förr gjorde Fuji framkallning på två dar inklusive postgången.

Diorna är fina, men allt runt omkring är så jobbigt nu för tiden.

/Erik

PS
Det tråkiga är väl att du behöver en 1D MkII för att ditt 500/4 inte ska bli för långt. Eller så får du komplettera med ett 200/2,8. :)
DS

Jomänvischt! Ända sedan 1976 har jag använt diafilm i mina kameror och tittat på bilderna i projektor. Sedan ett par år tillbaka har jag börjat scanna mina bilder. Nu i år har jag använt diafilm i kameran, men att behöva vänta i just 2-3 veckor tyckte jag var för länge, så nu har jag gått över till negativ färgfilm, känslighet 400 ISO, och sedan scannat bilderna i min filmscanner. I Västerås har jag hittat en fotoaffär som kan framkalla mina negativa färgfilmer för en överkomlig slant, utan kopior. Så länge jag har den möjligheten, lär jag fortsätta använda film till mina bilder, även om den här metoden att scanna negativen efteråt kräver en massa efterarbete med korrigering av färger och framför allt retuschering.

Lämnar mina dia här i stan när jag inte orkar vänta 2 dagar för att få dem från Proffskopia.

RP Fotolab, 2 timmar, 48 kronor omonterat (det dubbla monterat). Snabbt, billigt och bra.

Billigare framkallning

Man kan ju framkalla i alla fall färgneg. själv också. Gjorde det under många år själv innan digitaleran kom. Använde Tetenals kemi Colortec presskit C-41 och soppade med dosa i temererat vattenbad. Har för mig att priset var ca 30 kr/filmrulle om man utnyttjade kemin fullt ut. (12 rullar under en sexveckorsperiod). Finns en diasoppa också från Tetenal, men har inte testat den.

Jag har kört tetenals E6 (3-bads varianten) och den är faktiskt inte så temperaturkänslig som det verkar tjoas om här och där när det gäller färgframkallning. Jag har framkallat fyra gånger med den. Första gången hade jag en mätsond bestående av en utomhustermometer från Clas Ohlson och hade ett bad på 42 grader som jag höll dosan i emellanåt (arbetstemperaturen är 38 grader). Detta förfarande verkade dock ha en för långsam tidskonstant med plastdosan och termometern jag använd vilket gjorde det svårt att hålla en jämn temperatur. Jag pendlade någonstans mellan 37.8 och 38.7 grader. Tillåtna temperaturer enligt instruktionerna var 38 +/- 0.3 grader första badet och 38 +/-0.5 grader för de nästföljande. Trots att jag överskred dessa temperaturer fick jag inga färgstick i bilderna.

Framkallningarna därefter struntade jag i mätsonden inuti dosan och körde med ett vattenbad som jag höll mellan 37.8 och 38.3 grader. Det var inte så svårt mha en balja, sköljsifon och en någorlunda stabil termostatblandare. Även denna gång klarade jag mig utmärkt utan färgstick. Det är också viktigt att förvärma dosan till rätt temperaturområde om man vill kontrollera temperaturen så bra som möjligt.

Större temperaturvariationer än +/-0.3 grader skulle jag inte heller vilja ha för svartvit framkallning, det är lite svårare att hålla den nogranheten (även om den inte verkar behövas strikt) vid 38 grader än 20 förståss. Vad som lär vara viktigare för färgstick dock är att dosor är rena, att man sköljer mellan varje bad och att ingen bakåtkontaminering av kemin sker. Tätslutande behållare för kemin då även ångor från färgframkallaren kan förstöra förstaframkallaren, enligt instruktion. Enligt ett instruktionsdokument från jobo så skall fujis filmer (förutom Astia) ha 16% längre bad i första framkallare med tetenals 3-bads E6 kit, vilket jag kört med på velvia 100 med gott resultat.

Kittet kostar runt 450:- för en liter från photax och ska då räcka till 12-rullar om man framkallar minst två rullar åt gången i en paterson dosa. Jag har dock kört bladfilm i en cibachrometrumma istället.

E6 är lättare än man tror

Notera att filmen kan se ut att ha ett matt blåstick medan den är våt men det försvinner när den torkar så bli inte rädd.

Edit: kemin håller också rätt bra, betydligt längre än vad som annonseras i instruktionerna om man ser till att de inte kontamineras. En kille i klubben har kört samma kit i 8 månader (fotar inte så mycket dia) och det fungerar fortfarande klanderfritt.

Senast ändrad:
Tack før era reaktioner, skønt att jag inte ær ensammen om min sura min.

Jag kommer nog att førvara filmerna kylda under min sommar i Lofoten och framkalla nær jag besøker Sverige senare mot høsten. Kipt å vænta Såå længe men det får gå bra;)

Fotar kan jag ju iaf gøra,, bilderna skapar jag men det synliga resultatet kommer nog inte hit på fs føræn senare i høst.

Førstår att ni væntar otÅligt;)!

Tack alla er.

Mvh Niclas,

Låter mycket tråkigt det där. Skickade också iväg mina bilder innan. Nu mera sparar jag dem till jag åker ner till Malmö. Där framkallar jag på VSFL Bildteknik där det bara tar någon timme till en kostnad av 58 Kr/rulle. Jag kör 120 film men jag antar att priset inte är annorlunda för vanlig film. Vad jag sett framkallar de även större format.

/Kalle

ANNONS
Götaplatsens Foto