Annons

Slavblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Hej

jag skulle vilja prova lite med 2 blixtar.

Jag har i dagsläget en D50+SB600, men vet inte riktigt hur detta med slavblixtar fungerar.

Men finns det nån blixt som inte är för dyr(eller begagnad äldre modell) som man kan använda till detta. Som då om jag har förstått detta rätt löser ut automatiskt när min 600 blixtrar från kameran.

helst då utan kablar och slavtändare, vilket jag inte förstår nåt om alls. Och vill slippa av praktiska skäl.

/Henrik

D50 har inte "komandoläget" som D70 har o utan det så reagerar inte en lös Sb600/800. Om man vill köra trådlöst med Nikons egen styrning.

*Edit*
Kör man dom i grupp så så borde det gå men första slaven måste få signalen från kameran

Funkar inte en slavblixt på själva blixtljuset, det trodde jag?

Har inte kaffebrus.se, eller om det är .com billiga sånna prylar?

JL 666

Precis men kameran måste vara i komandoläget då kameran o blixten språkar med varandra. Annars hade tex TTL inte fungerat. Så slaven hojtar till om man tex har exponerat rätt

Även i maunuellt läge så fungerar det inte trådlöst. Jag kan kolla försäkerhets skull senare i kväll men jag är 99% säker på att det inte går.

ahhaa

Då borde det ju fungera men med vilka det har jag inte en susning om. Du kan ju kolla direkt med Cyberphoto eller Scandinavianphoto

Vanliga slavar reagerar enbart på ljuset. De finns att köpa lite varstanns och kostar 100-200 kr. På dessa monterar man sedan en blixt (med blixtsko) som körs i manuellt läge. Eftersom det är rent manuella inställningar som används (ingen TTL eller liknande) så finns det ingen anledning att köpa en "märkesblixt". Vivitar och liknande märken verkar vara rätt populära.

ANNONS
Götaplatsens Foto