Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slavtändare till vilka digitala pocketkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Plåtis

Guest
Går det att använda en slavtändare/blixt till alla små digitalkameror?

Ta t ex Pentax Optio 550 som inte har blixtsko, kan man ha en slavtändare med blixt till den?

Om det bara går med vissa kameror, vad måste de uppfylla i så fall? Måste de ha TTL?

Jag tror att det är många nybörjare som liksom jag undrar över detta.

slavtändare funkar utmärkt tillsammans med vilken kamera som helst. Det finns små, billiga blixtar med inbyggd slavtändare. Kruxet är att dosera blixtljuset så exponering och skuggor blir bra. I praktiken får man flytta omkring blixten. Med dyra, avancerade blixtar kan man justera ljusstyrkan. Med digitalkamera kan man se direkt och justera tills man är nöjd.

De flesta digitalkompakter har en förblixt som inte går att stänga av. Då krävs en slav som kan ställas in att ignorera den första blixten och tända på andra.

>> Linmajon
Jag har fått för mig att visa kameror känner av när det har kommit tillräckligt med ljus och då slår igen. I så fall borde ju exponeringen automatiskt bli bra.

Stämmer det?

>> Jimh
Hur vanligt är det att en slavtändare kan ignorera första blixten? Kan du nämna ett exempel på en produkt som kan detta?

Jag har en Olympus 3020 vilket få anses som en
enkelare kompakt. Tyvär så skickar den en förblixt för ljusmätning som tänder slavarna och när sedan huvudblixten kommer finns ingen kräm kvar.

Bruksanvisningen säger såklart ingenting om saken.

Det finns slavblixtar som blixtrar på andra blixten och det finns på mer avancerade kameror möjligheten att styra huruvida man ska skicka någon förblixt (röda ögon reducering skickar ibland förblixtar och det kan man oftast slå av)

Prova !!

Plåtis skrev:
Hur vanligt är det att en slavtändare kan ignorera första blixten?
Rätt ovanligt skulle jag tro.
Plåtis skrev:
Kan du nämna ett exempel på en produkt som kan detta?
Wein har en tändare tror jag. Sen finns det nåt för mig helt okänt företag som tillverkar hela blixtar och marknadsför dem som digitalslavar. En sån skulle jag nog inte våga köpa utan att göra mycket efterforskningar dock. Wein är ju seriösa däremot.

Plåtis skrev:
>> Linmajon
Jag har fått för mig att visa kameror känner av när det har kommit tillräckligt med ljus och då slår igen. I så fall borde ju exponeringen automatiskt bli bra.

Stämmer det?

Nja, kameran slår av den inbyggda blixten så den slocknar när motivet belysts tillräckligt, men slavblixten brinner ut helt. Slutaren är öppen hela tiden. Det kan bli lite problematiskt.
Du kanske får skruva ned blixtstyrkan på kameran en del. Ofta går det på digitalkameror.
Jag vet inte om blixtens brinntid är kopplad till avståndsmätaren på en del kameror. Isåfall kompenserar den inte alls för slavblixten.
Prova och se. Du kan nog testa lite i butiken eller ta öppet köp.

Det där med förblixt är ett bekymmer förstås...

Ett annat tips jag har fått är att sätta halvtransparent tejp över den inbyggda blixten om man använder slavtändare. Har någon av er provat det?

>> Linmajon

Mitt problem är att jag funderar på om jag ska köpa en kamera med eller utan blixtsko. Vad jag vet så finns det inga riktigt små 5MP-kameror med blixtsko och 4x optisk zoom. Men innan jag köper en kamera utan blixtsko så vill jag veta om det funkar att använda extern blixt i alla fall - med slavtändare. Jag kan alltså inte gå till affären och testa en slavtändare eftersom jag inte har någon kamera ännu...

Tack för alla bra svar, för övrigt!

Tror att Wein har slavtändare som både tänder och stryper och således funkar i ttl-läge. Vet inte om de har någon som har både den funktionen och förblixtignorerande i samma dock.

Nikon har SU-4 som gör samma sak. Har inte heller någon koll på hur den hanterar förblixtar.

Plåtis skrev:
innan jag köper en kamera utan blixtsko så vill jag veta om det funkar att använda extern blixt i alla fall - med slavtändare.
Funderar du överhuvudtaget på att använda slavar redan innan du har köpt kameran så tycker jag du skall köpa en som har riktig sko och kolla att det finns adaptrar till vanliga PC-kontakter.

Blir du en seriös blixtrare kommer det säkert att finnas situationer där du inte vill trigga med blixten.

Jag har uppmärksammat att det finns ett par fotografer på fotosidan som har köpt ny digitalkamera bara för att de har upptäckt att den gamla inte lirade bra med manuella blixtar.

jimh skrev:
Funderar du överhuvudtaget på att använda slavar redan innan du har köpt kameran så tycker jag du skall köpa en som har riktig sko och kolla att det finns adaptrar till vanliga PC-kontakter.

Då är problemet att jag vill ha 5MP, minst 4x optisk zoom och många manuella inställningar - OCH jag vill väldigt gärna ha en liten kamera som är lätt att ta med. Mindre än t ex Nikon 5000 och 5700.

Sony Cyber-shot DSC-V1 som kommer till sommaren uppfyller detta, även om storleken är på gränsen till att vara för stor.

Jag skulle mer vilja ha något som Pentax Optio 550, fast med blixtsko.

Har någon ett annat förslag?

Plåtis skrev:
Ett annat tips jag har fått är att sätta halvtransparent tejp över den inbyggda blixten om man använder slavtändare. Har någon av er provat det?

>> Linmajon

Mitt problem är att jag funderar på om jag ska köpa en kamera med eller utan blixtsko. Vad jag vet så finns det inga riktigt små 5MP-kameror med blixtsko och 4x optisk zoom. Men innan jag köper en kamera utan blixtsko så vill jag veta om det funkar att använda extern blixt i alla fall - med slavtändare. Jag kan alltså inte gå till affären och testa en slavtändare eftersom jag inte har någon kamera ännu...

Tack för alla bra svar, för övrigt!
Sonys nya lilla V1 ser himla trevlig ut och visst 17 har den vanlig blixtsko? Ser ut som det iallafall. Jag har en Sony med äldre sko och den är helt annorlunda. Kolla http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/v1.html
Annars har jag sett en billig liten Hama-blixt (på Expert) med inbyggd slavtändare. Till den följer en liten skena med som har blixtsko. Skenan sitter med skruv i stativgängan. Det är bara ett fästa på blixten som då sitter på sidan om kameran.

Har inte Sony egna skor? Jag har för mig att en av de fotografer som fick byta körde med en Sonykamera.

en av nyheterna med 717 är just att den har 'hot-shoe', så visst har de ändrat sig

jimh skrev:

Nikon har SU-4 som gör samma sak. Har inte heller någon koll på hur den hanterar förblixtar.
SU-4 funkar inte med förblixtar.
Det finns slavtändare som kan ställas in för att trigga på andra blixten. Dessvärre så kan det med vissa kameror komma en hel serie förblixtar. Inte bara en.

Mitt råd till Plåtis är att köpa en kamera med syncmöjlighet via separat syncuttag eller tillbehörssko.

Plåtis skrev:
Då är problemet att jag vill ha 5MP, minst 4x optisk zoom och många manuella inställningar - OCH jag vill väldigt gärna ha en liten kamera som är lätt att ta med. Mindre än t ex Nikon 5000 och 5700.

Sony Cyber-shot DSC-V1 som kommer till sommaren uppfyller detta, även om storleken är på gränsen till att vara för stor.

Jag skulle mer vilja ha något som Pentax Optio 550, fast med blixtsko.

Har någon ett annat förslag?

Olympus 5050 uppfyller väll endel om inte allt vad du frågar efter eller?

/Magnus

Att tända en ensam slav...

Hejpåer!

Plåtis pratade om att sätta på en halvtransparent tejp över blixten. Jag antar att det du är ute efter är att tända slaven, utan att kamerans blixt lyser speciellt mycket på motivet. Om detta stämmer har jag ett ännu bättre förslag!

Tejpa i stället på ett eller två lager oexponenerad, men framkallad E6-diafilm (vanlig diafilm alltså, nästan alla framkallas i E6 processen) över kamerans blixt. Den helsvarta filmen släppe rinte igenom något synligt ljus, men däremot en hel massa IR-strålning som alstras av blixten. Denna IR-strålning tänder nog de flesta slavblixtar.

(Tekniken är kul om man vill IR-fota i mörka lokaler, utan att man syns oxå, läs mer i tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=820&perpage=15&highlight=HIE%20E6&pagenumber=2 )

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto