Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

slr vs mirrorless

Produkter
(logga in för att koppla)

yonoa

Avslutat medlemskap
jag är sugen på en spegelreflexkamera pga dom fina optiska sökarna samt det stora urvalet av objektiv men är orolig att spegelns rörelse när den slår upp, skall ge vibrationer och därmed rörelseoskärpa i bilden.... är detta ett reellt problem eller något man kan bortse ifrån?
Mvh Noa

Använd liveview eller spegeluppfällning vid de tillfällen du kräver den där extra lilla skärpan. Det är inte ett stort hinder. Finns många andra fördelar med spegellösa som kan vara mer avgörande.

man kräver väl alltid den där lilla extra skärpan? Spegeln påverkar alltså skärpan som jag misstänkte?
Hmmm, får nog fundera lite mer på det här.
Tack för svar.
/Noa

Jag är inte riktigt med på ditt resonemang. Att spegelns rörelser i kameran påverkar skärpan sker bara på långa slutartider och då måste du ändå ha kameran på stativ. Att fälla upp spegeln gör man inte när man fotar handhållet, då är dina egna skakningar ett större problem och där gäller samma sak vilken kamera du än har. En systemkamera är oftast tyngre än spegellösa kameror och det ger också en större tröghet i rörelser, dessutom håller du en spegelreflex mot ansiktet vilket ger stöd i stället för på raka armar när du fotar med kamera utan sökare, det är riktigt ostadigt. Nu vill inte jag propagera för eller emot bara ge dig litet motargument. Jag har både systemkamera med bra sökare och spegellös både kompakt- och systemkamera och gäller det att prioritera bildkvalitet tvekar jag inte att använda systemkameran.

Denna bilden har jag tagit handhållet med kamera och objektiv som tillsammans väger 4,5kg, utan spegeluppfällning. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/177831/2923356.htm?_target=_blank

/Frode

I stort sett alla pressbilder från början och mitten av 1960 talet tills nu tas med spegelförsedda kameror, så även så gott som alla studiotagna modebilder, likaså de flesta fågel- och andra djur och naturbilder. Många av dem har förstorats upp i meterformat utan att det ser suddigt ut. Det här är inget att oroa sig för så länge man fotograferar handhållet, då eget darrande helt överskuggar spegelvibrationerna. Använder man stativ kan man ju som andra redan påpekat använda Live View då spegeln ju är uppfälld, och har du ett billigt stativ för några tusenlappar är det förmodligen fortfarande så att övriga vibrationer överväger i de flesta fall.

jag är sugen på en spegelreflexkamera pga dom fina optiska sökarna samt det stora urvalet av objektiv men är orolig att spegelns rörelse när den slår upp, skall ge vibrationer och därmed rörelseoskärpa i bilden.... är detta ett reellt problem eller något man kan bortse ifrån?
Mvh Noa

Det påverkar inte alls vid kortare slutartider. Vid längre slutartider behöver du (som skrivits ovan) ändå använda ett stativ. Har du otur kan spegels rörelser ge vibrationer i stativet (i synnerhet om du har ett skrangligt stativ) men det kan du komma runt med fördröjd utlösning. Alltså: detta är något du kan bortse från som problem.

Jag har själv spegelfri och tycker det fungerar utmärkt. Men det är ingen garanti för att det blir vibrationsfritt. Istället fungerar de så att slutaren stängs framför sensorn precis innan exponering och då kan det ibland bli vibrationer. Lösningen för Olympus är att lägga en liten fördröjning mellan att slutaren stängs och att den öppnar igen för exponering (fördröjningen sätts på med en menyinställning). Om jag förstått problemet rätt så är det i kombination med att sensorn är löst upphängd för bildstablisering som den blir vibrationskänslig istället. Om bildstabiliseringen sitter i objektiven ( t ex Panasonic) så är problemet mindre. Jag kan tillägga att bildstabiliseringen för Olympus OM-D_E-M5 annars är helt fantastisk som jag upplever den, men man måste alltid vara medveten om de tekniska svagheterna på de prylar man köpt.

Se mer här: http://www.dpreview.com/forums/thread/3489069
Hur de övriga tillverkarna löst problemet vet jag inte, men problemet finns säkert.

orolig att spegelns rörelse när den slår upp, skall ge vibrationer och därmed rörelseoskärpa i bilden.... är detta ett reellt problem eller något man kan bortse ifrån?
Mvh Noa

Problemet är försummbart vid 99,9% av all fotografering.
¨Problemet ¨har du bara vid exponeringstider kring ca 1/100 -1/10s och även då väldigt lite.
Att välja bort DSLR av den anledningen är nog fel i mitt tycke!!
Mvh.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Jag har själv spegelfri och tycker det fungerar utmärkt. Men det är ingen garanti för att det blir vibrationsfritt. Istället fungerar de så att slutaren stängs framför sensorn precis innan exponering och då kan det ibland bli vibrationer. Lösningen för Olympus är att lägga en liten fördröjning mellan att slutaren stängs och att den öppnar igen för exponering (fördröjningen sätts på med en menyinställning). Om jag förstått problemet rätt så är det i kombination med att sensorn är löst upphängd för bildstablisering som den blir vibrationskänslig istället. Om bildstabiliseringen sitter i objektiven ( t ex Panasonic) så är problemet mindre. Jag kan tillägga att bildstabiliseringen för Olympus OM-D_E-M5 annars är helt fantastisk som jag upplever den, men man måste alltid vara medveten om de tekniska svagheterna på de prylar man köpt.

Se mer här: http://www.dpreview.com/forums/thread/3489069
Hur de övriga tillverkarna löst problemet vet jag inte, men problemet finns säkert.

Jag håller med Mr H här. Problem med vibrationer finns med både spegelreflex och spegellöst. Men det är inget stort problem, det kan lösas. OM-D E-M5 är trots sin lite mindre 4/3-sensor en utmärkt kamera och den första spegellösa som enligt min mening kan mäta sig med de bästa spegelreflexerna. NEX-7 kom kanske lite tidigare, men till den saknas ännu ett objektivutbud som gör den till ett seriöst alternativ. Vi har också Fuji X-Pro 1 och XE-1 som är fina kameror men anses långsamma och även här saknas ännu brett objektivutbud.

Det var jag som startade tråden på dpreview som Mr H hänvisade till härovan, Om du tittar på bilderna som inleder tråden så ser du på detaljbilden en dubbelkontur. Min fråga till forumet var om detta kunde vara "shutter shock". "Shutter shock" är ett av de flitigast diskuterade ämnena på dpreview och min lilla fråga ledde till en hel masssa animerade inlägg (som vanligt på det forumet) som spann över hela skalan från att problemet "shutter shock" är så allvarligt att spegellöst är fullständigt värdelöst till att det är en myt och enbart beror på att fotografen inte vet hur man håller en kamera. Men det kom också fram en hel del intressanta synpunkter, som du kan ta del av om du orkar läsa hela tråden eller någon av de två andra trådar på forumet som också följde. Om du vill läsa kunnniga kommentarer kan du kolla signaturerna Anders W, Great Bustard, Detail Man och några till, de är kunniga, men även de hemfaller ibland åt ändlösa diskussioner om teknikaliteter....

Jag hasr plåtat tusentals bilder med min OM-D E-M5 och bara observerat vad som kan vara slutarskakning i ett enda fall, och det är när jag har använt 45/1,8 med tiden 1/125. Jag trror det beror på att det är en mycket skarp glugg, en av de skarpaste som finns på marknaden faktiskt, vilket gör att de dubbla konturerna syns tydligt i 1:1-förstoring och att den är lätt och därför inte dämpar rörelserna. Inga andra objektiv har gett mig detta problem. Enklaste sättet att klara problemet är att undvika slutartider mellan 1/80 och 1/150. Det är tydligen bara där problemet kan uppträda. Eller att man aktiverar kamerans mostvarighet till spegeluppfällning, nämligen "Anti-shock" på förslagsvis 1/8 sek. Då blir det en liten fördröjning och problemet är helt löst och bilderna blir knivskarpa.

Varken spegelvibrationer ellr slutarvibrationer är enligt min mening något som bör avgöra valet mellan spegelreflex eller spegellöst. Fördelen med spegellöst är att kamerorna blir mindre, och väljer man m43 blir också objektiven mycket mindre. Främsta nackdelen är att de inte är bra på följande autofokus, så plåtar man mycket sport och flygande fåglar och liknande så är spegelreflex bättre. Sen är det det där med elektronisk kontra optisk sökare och det är mycket en vanesak. Själv tycker jag E-M5.s sökare är mycket bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto