Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutar ta kort efter ett tag!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
Jag har en EOS 350D och jag höll på att ta självporträtt och rätt som det var så dog kameran. Eller rättare sagt utlösaren. Det går inte ta kort med kameran längre och jag undrar vad det kan va för fel!!
Är det någon som varit med om detta eller som har en gissning på vad det kan vara!
Det fungerar att ladda bilder till datorn och radera bilder men inte ta bilder! MYCKET IRRITERANDE!!
Vad göra?

Tack på förhand!
Anneli

Niclasfoto skrev:
Låter som ett garantiärende?

Knepigt problem du råkat ut för.

Vh Niclas,

Tack för svaret! Ja den är ju bara fem månader gammal så det måste VERKLIGEN gå på garantin!

Men det är ju såååå jäkla irriterande!

///Anneli

Fnisseli skrev:
Tack för svaret! Ja den är ju bara fem månader gammal så det måste VERKLIGEN gå på garantin!

Men det är ju såååå jäkla irriterande!

///Anneli

Ja, det dära är ju rena mardrömmen när man precis har köpt en ny kamera.. Men tänk som så att det är bättre att det händer nu när det inte är ngn tvekan om att det är en garantisak..

Försök få en kamera av handlaren under väntetiden.. finns kanske en chans,, men det är kanske inte heller så värst roligt.

Mvh Niclas,

harkel, du har säkert provat: Att ta ur batteriet i cirka 20 sekunder så att kameran verkligen "startas om".

Min 20D hänger sig oxo ibland...

Mvh Lazze

Va? Låter ju helt oacceptabelt, eller borde det vara det?

Hoppas att det är så enkelt.

Frågan jag får då är ju om det står om detta i instruktionsboken,, Det måste det ju göra om det är så att det förutsätter att man gör det för att kunna använda produkten till det den är till för...

Mvh Niclas,

jorgen.hubner skrev:
harkel, Du använder tydligen ingen persondator :))

/Jörgen

Nehe ok.
Jag förstår vad du menar,,, bara å svälja det då kanske.
Jag dock aldrig upplevt ngt sånt i en kamera, men det är väl bara att vänta dåra:/
Som konsument så förutsätts man alltså veta sånt när det gäller kameror.

MVH Niclas,

Till Niclas:

Det är ju lite trist, trots allt.

Tyvärr så är väl mjukvaran inte riktigt genomtestad, jämfört med en äldre analog kamera så är det mycket mer kod som kan gå fel.

Svälja det skall man nog inte göra, för händer det för ofta så bör det ju påpekas. Antingen en ny mjukvara, eller en översyn av kameran.

Till Anneli,

Hoppas att Du får Din kamera att fungera och att det bara var en olycklig kombination som fick Din kamera att låsa sig. Om den gick igång, försök att se om Du kan få samma sak att hända igen. Om Du inte lyckas, så kanske Du kan slappna av en stund. Prata gärna med service och berätta vad som hänt, då kanske det blir lättare att hävda att felet redan fanns när kameran var 5 månader om det skulle bli STORA problem efter 1 år igen.
De kanske rekommenderar en översyn, vad vet jag.

/Jörgen

Kristofer,

En dator man inte behöver starta - behöver inte heller startas om :)

// Lazze - som äter MAC(kor)

Ziden skrev:
harkel, du har säkert provat: Att ta ur batteriet i cirka 20 sekunder så att kameran verkligen "startas om".

Min 20D hänger sig oxo ibland...

Mvh Lazze

harkel...nej, jag provade inte det eftersom jag inte kände till att man skulle göra det!!
Men av en slump tog jag ur batteriet och satte in det direkt igen och då fungerade det!!

Varifrån skulle jag ha fått informationen om att man ska ta ur batteriet i 20 sek för att den ska starta om??

Detta är ju min "första" digitala systemkamera och sånt som är självklart för er som hållt på ett tag är långt ifrån självklart för mig men jag lär mig!!! *ler*

Tack för tipset i alla fall!!

//Anneli

jorgen.hubner skrev:
Till Niclas:

Till Anneli,

Hoppas att Du får Din kamera att fungera och att det bara var en olycklig kombination som fick Din kamera att låsa sig. Om den gick igång, försök att se om Du kan få samma sak att hända igen. Om Du inte lyckas, så kanske Du kan slappna av en stund. Prata gärna med service och berätta vad som hänt, då kanske det blir lättare att hävda att felet redan fanns när kameran var 5 månader om det skulle bli STORA problem efter 1 år igen.
De kanske rekommenderar en översyn, vad vet jag.

/Jörgen

Tack för tipset att prata med servicen.. Det ska jag verkligen göra! Men jag hoppas verkligen att detta är ett problem som inte blir större än det var!!

//Anneli

Anneli,

Jag håller med om att det inte är självklart! Själv är jag data-nerd från rooten och upp :) så "att resetta fanskapet" är inbyggt i mig!

Bra iallafall att det löste sig!

Min kamera har betett sig så där cirka 2-3ggr sen i Februari. Har för mig att det nämnts i bios-uppgradering(mer teknik) till 20D att senaste firmwaren skall lösa det(jag har uppgraderat och har förvisso ej haft några hängningar sen dess). Du kanske skall kolla att du har nyaste firmwaren i din 350D.

Lycka till!

Mvh Lazze

ANNONS
Götaplatsens Foto