Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om detta är en dum fråga, men jag tänker fråga ändå. Man läser ju ofta om de digitala systemkamerornas slutare och hur mycket dom klarar.
Men hur är det med de Digitala kompakterna, har dom någon gräns?

Tex min Dimage Z10, ingen kanon kamera alls, därför börjar jag fundera, jag har tagit 10000-15000 exponeringar, bör jag oroa mig? Målet är visserligen snart att köpa nytt, men man måste ju få ihopp pengar till det först.

Slutaren i en Z10 har lite färre mekaniska delar än en slutare i en systemkamera.
Man kan jämföra den med en slutare i t ex KM A1/A2/A200.
Det finns en snubbe här på fs som har en A1 som börjar närma sig 100 000 exp.

Med tanke på det bör din kamera hålla länge fast man vet aldrig när blixten slår ner.

misstänker att många kompakter inte har en "riktig" slutare utan löser det digitalt (sensorn aktiveras/deaktiveras). Man en helt annan livslängd jämfört med ridåslutare plus att man kan använda sensorn på samma sätt som en spegelreflex använder speglar och prismor (för att skicka bilden vidare till sökaren).

Lite om CCD typer...

Hej

Lite fler pusselbitar angående diskussionen om slutare. Vad jag läst mig till finns nämligen två huvudtyper av CCD:er. Skillnaden ligger i hur de sparar bilden.

1) Interline Transfer CCD kan spara undan bilden samtidigt som CCD:n är fortsatt utsatt för ljus. Detta eliminerar behovet av en mekanisk slutare. Nackdelen är att endast 30% av ytan kan användas för att registrera bilden då övrig yta behövs för den mer avancerade elektroniken, vilket också resulterar i ökat brus. En fördel är dock att man kan spela in video och uppdatera en LCD med realtidsbilder. Interline Transfer CCD's används på de flesta digitalkameror (utom systemkameror, se nedan).

2) Full Frame CCD kan inte spara bilden samtidigt som ljus träffar CCD:n, utan en mekanisk slutare krävs som blockerar allt ljus medan bilden sparas undan. I gengäld kan hela 70% av ytan används för att registrera bilden. Resultatet blir lågt brus och hög bildkvalitet. En nackdel är att man inte kan spela in video eller leverera realtidsbilder till t ex en LCD. Full Frame CCD används uteslutande i systemkameror.

/Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto