Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutarfördröjning Eos 350 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Har läst en hel del senaste dagarna om Canons nya D SLR 350 D. Onekligen imponerande spec. Det som i min mening gör att 20 D höjer sig över mängden är dess mycket korta slutarfördröjning. Det jag undrar är om det är något man får pruta på vid köp av 350 D. Om inte så får man väldigt mycket för pengarna, tycker den jämförelsen vad gäller slutarfördröjning har glömts bort. Det är i mitt tycke en av de avgörande faktorerna för professionellt fotograferande. Det vore ju tacknämligt om man kunde slippa fördröjningen även på en så kallad budgetmodell

Ingen dslr har väl någon slutarfördröjning att tala om, min 300 knäpper omedelbart när jag trycker på knappen (om den redan är focuserad eller ställd på manuell focus). Slutarfördröjningen är inte längre än motsvarande analog kamera. Det kanske är uppstart-tid du menar istället, den kan jag uppleva som trög och långsam på 300:an.

Tid mellan avtryck till bild på 20D är vad jag sett 65ms eller något sådant. På 350D ska det vara 100ms.
Skillnaden är i praktiken så liten att det är fotografens eget "shutterlag" som spelar roll.

ANNONS
Götaplatsens Foto