Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartider i slalombacken

Produkter
(logga in för att koppla)

SvenP

Aktiv medlem
Fortsätter min interna snabbkurs inför fjällresan med jobbarkompisarna.

Vilken slutartid rekommenderas i action-slalom-hopp-puckelpist-backen? Vill frysa "sladdsprutet"

Vill inte fota suddiga kunde-ha-varit-bättre-skärpa-bilder. 1/60-4000; vad väljer jag som utgångspunkt?

Har skaffat provia 100.

det beror på vilken film man har och vilket ljus det är ute. Det måste dock vara en ganska snabbtid om du inte vill ha en stor "vitgröt".
du borde kanske fundera på att införskaffa snabbare film inför resan, det kan ju bli muletväder någon dag.
ha det trevlig!

För mig funkar det med 500 2.8 på 400 film vid fint väder.. Passa dig för grådaasig snö genom att överexponera 1.5-2 steg!

Snabb film,ja. F.n. ! Stod där i gottebutiken (fotobutiken) och klämde på en "400". Får ta ett varv till innan avresan.

SvenP skrev:
Snabb film,ja. F.n. ! Stod där i gottebutiken (fotobutiken) och klämde på en "400". Får ta ett varv till innan avresan.

Sen kan det vara så att du klarar dig lika bra med en 200.. Men jag tycker att 400 filmen är så bra att det inte gör något kvalitetsmässigt om man garderar sig med 400 film!
Köp fuji superia.. Den kostarlite men det är den värd!

500 och bl 2,8 vid fint väder kan du glömma, framför allt med asa 400! Använder du dom tiderna så lär bildera bli rejält överexponerade!

Sol och finväder mitten av feb början av mars 1/500 s bländare 8 möjligtvis (7,1). Sen kan du ju leka lite med tiderna förslagsvis 1/1000 och bl 5,6 (4,5).

Avser asa 100

/www.jesperphoto.com

En sakt till asa 400 film rekommenderas inte till vintermotiv när ljuset är bra. Eftersom ljuset oftast är schysst kan du gå ner till en asa 100 (och ändå få snabba tider)* som ger dig bättre bilder eftersom kornen är finare.

*desto snabbare film dvs högre asa desto snabbare tider med samma bländare i lika ljusförhållanden

ANNONS
Götaplatsens Foto