Annons

Slutartider och bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
En tumregel är 1/bilens hastighet i km/h

Edit: fattade tydligen inte frågan. GL.
 
Senast ändrad:

Patrik68

Aktiv medlem
Det enda sättet är att prova sig fram .Det beror på många faktorer tex hur duktig du är på att hålla kameran stadigt och hur vägen är osv.Prova dig fram ta ett gäng med olika slutartid och granska dom direkt i kameran med förstorning så ser du om du lyckas få bilen skarp.Kör du med ett tex 50mm brännvidd så borde du kunna fota med 1/40 sek
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Desto längre slutartider desto bättre om det ska bli lite fart i bilderna. Klarar man hålla still ner mot 1/20 så kan man få riktigt trevliga bilder.
Kan nog vara vettigt att bena upp grundfrågan också. För det är en väldig skillnad att skjuta från bil till bil och panorera. Bil till bil tillåter lite längre tider, men samtidigt använder man sällan samma långa brännvidder som när man panorerar och därför kan farten uppfattas som lägre. Något som man givetvis kan kompensera genom att åka fortare men då börjar det bli desto farligare för fotografen.
 

tompa86

Aktiv medlem
Desto längre slutartider desto bättre om det ska bli lite fart i bilderna. Klarar man hålla still ner mot 1/20 så kan man få riktigt trevliga bilder.
Kan nog vara vettigt att bena upp grundfrågan också. För det är en väldig skillnad att skjuta från bil till bil och panorera. Bil till bil tillåter lite längre tider, men samtidigt använder man sällan samma långa brännvidder som när man panorerar och därför kan farten uppfattas som lägre. Något som man givetvis kan kompensera genom att åka fortare men då börjar det bli desto farligare för fotografen.
så vad är lagom hastighet 30-40km/h?
och samt vilka vägar man väljer är ju ganska viktigt.
Jag har tänkt mig småvägar men det känns som om man ska börja på nån större väg.
Jag har aldrig gjort något sådant här men vill ju prova såklart:)

Samtidigt måste man ju ha en man kan lita på som kör själva fotobilen(den man fotar ifrån).
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
så vad är lagom hastighet 30-40km/h?
och samt vilka vägar man väljer är ju ganska viktigt.
Jag har tänkt mig småvägar men det känns som om man ska börja på nån större väg.
Jag har aldrig gjort något sådant här men vill ju prova såklart:)

Samtidigt måste man ju ha en man kan lita på som kör själva fotobilen(den man fotar ifrån).
Antar att du menar från bil till bil då.
Går inte o säga vad som är lagom, desto längre slutartider desto bättre helt enkelt! Du får testa dig fram och se hur stabil du är, tror dom flesta klarar hålla stabilt ner till 1/40 eller 1/20 iaf. Sen får du bättre fartkänsla om du ligger lite mer vid sidan om än om du tar rakt framifrån.

Välj lågt trafikerade vägar så slipper du mycket problem, industriområden osv med breda och stora ytor kan ju vara ett bra ställe att börja.
 

Gnutte

Aktiv medlem
En nyfiken fråga, kör ni mittre fokuspunkt eller alla när man t,ex ska fota en bild utan rigg typ man sitter i en bil framför den som ska fotas.
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
En nyfiken fråga, kör ni mittre fokuspunkt eller alla när man t,ex ska fota en bild utan rigg typ man sitter i en bil framför den som ska fotas.
Mittpunkten är den snabbaste och mest exakta på canonkameror iaf, men det är inget som hindrar en från att använda en annan för att få fokus på rätt ställe med en annan komposition.
 
Mittpunkten är den snabbaste och mest exakta på canonkameror iaf, men det är inget som hindrar en från att använda en annan för att få fokus på rätt ställe med en annan komposition.
påtal om snabbaste delen på bilen, du verkar ha koll på det här.
Om man vill få hela bilen i skärpa inte bara delar av den, har du något tips på hur detta kan fungera?
fotograferar dock mest på nätterna så då kan ju ljuset spela in mycket.
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
påtal om snabbaste delen på bilen, du verkar ha koll på det här.
Om man vill få hela bilen i skärpa inte bara delar av den, har du något tips på hur detta kan fungera?
fotograferar dock mest på nätterna så då kan ju ljuset spela in mycket.
Pratar vi om stillastående bilar eller bilar i rörelse då?
Är inte riktigt med på om du har svårt att hitta fokus i mörker eller om det är att du bara får delar av bilen skarp.
Utveckla gärna dig lite så trillar det säkert in lite bra svar.
 

Olsin

Aktiv medlem
påtal om snabbaste delen på bilen, du verkar ha koll på det här.
Om man vill få hela bilen i skärpa inte bara delar av den, har du något tips på hur detta kan fungera?
fotograferar dock mest på nätterna så då kan ju ljuset spela in mycket.
Lite tips kan du nog hitta i mitt blogginlägg: http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/18979.htm

Det hanterar inte panorering i mörker, men väl grunderna i panorering.
 
Det jag menar lite mer ingående är just det att få en snabb bil i hel skärpa, så att hela bilen blir skarp och bakgrunden blir suddig vilken ger sköna fartkänslor,
det jag menade med mörker är att jag oftast fotograferar i mörker och om det kan ha någon negativ effekt på just att få till bilen skarp.

Försökte utveckla mitt svar så gott jag kunde :)
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Det jag menar lite mer ingående är just det att få en snabb bil i hel skärpa, så att hela bilen blir skarp och bakgrunden blir suddig vilken ger sköna fartkänslor,
det jag menade med mörker är att jag oftast fotograferar i mörker och om det kan ha någon negativ effekt på just att få till bilen skarp.

Försökte utveckla mitt svar så gott jag kunde :)
Billigaste sättet är ju att panorera. Men du kan ju fota från en annan bil eller smälla på en rigg också.

Kolla länken som Olsin la in för panorering. Titta på hans slutartider, väg in att bilar på bana håller högre hastighet än vad dom flesta vägar tillåter så för att få samma känsla behöver du längre slutartider än så. Tänk också på att desto mer tele du kan använda desto fortare känns det som det går, men samtidigt ökar du risken för rörelse oskärpa om du kör mer tele.

Är det mörkt är det alltid svårare att fota med autofokus och sen är det överlag vara svårt att få till en lika skarp bild som på dagen.
 
Experimenterade lite på senaste bankörningen ett par exempel :)

1/160s F14 @ 95mm
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1690738


1/3200s F2,8 @ 200mm
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1690704


Tycker båda varianterna har sin charm, klart bild ett ger mer fartkänsla. Men i vissa lägen är det ballt att så att säga "frysa ögonblicket" när man kan se varenda detalj på bilen och samtidigt isolerade den från bakrunden (som i bild två) Förstorat ser man till och med värmevågorna från motorn.
 
Bilder?

Experimenterade lite på senaste bankörningen ett par exempel :)

1/160s F14 @ 95mm
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1690738


1/3200s F2,8 @ 200mm
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1690704


Tycker båda varianterna har sin charm, klart bild ett ger mer fartkänsla. Men i vissa lägen är det ballt att så att säga "frysa ögonblicket" när man kan se varenda detalj på bilen och samtidigt isolerade den från bakrunden (som i bild två) Förstorat ser man till och med värmevågorna från motorn.

Kunde dock inte se bilderna av någon anledning, kan det vara så att du har dom i någon gömd mapp eller har du tagit bort dom :) Vore kul att se iallafall.
 
ANNONS