ANNONS
Annons

"slutförvar" av diabilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
D5200 stöds av senaste versionen 2.13.0, samma som jag laddat ner.

Klarar mig för närvarande med 30 dagar testversion, men kommer nog att köpa den senare.
Den är mycket användbar för fokus stacking också, så länge man använder objektiv som har autofokus.
Det fungerar med 60 mm micro nikkor och mellanring.
Den metod du använder tror jag ger absolut bästa resultatet för att digitalisera gamla dia. En utmärkt och betydligt billigare (och bättre?) programvara för direktfångst till datorn är:
http://www.controlmynikon.com/index.html

Har provat deras14-dagars trial och kommer att köpa programmet. Ca 200 kr är överkomligt:)
Anders W
 
Den metod du använder tror jag ger absolut bästa resultatet för att digitalisera gamla dia. En utmärkt och betydligt billigare (och bättre?) programvara för direktfångst till datorn är:
http://www.controlmynikon.com/index.html

Har provat deras14-dagars trial och kommer att köpa programmet. Ca 200 kr är överkomligt:)
Anders W

Har tittat på den också, men någon på fotosidan varnade för att den var buggig. Fick startas om lite då och då. Är också lite orolig att den kan ställa till det för kameran, det lär inte Nikons program göra. Men jag är kanske lite paranoid.
 
Har tittat på den också, men någon på fotosidan varnade för att den var buggig. Fick startas om lite då och då. Är också lite orolig att den kan ställa till det för kameran, det lär inte Nikons program göra. Men jag är kanske lite paranoid.
Ska håll ögonen öppna i det fortsatta testandet och meddelar om jag upptäcker något skumt. Men hittills fungerar det klockrent.
Anders W
 
Har tittat på den också, men någon på fotosidan varnade för att den var buggig. Fick startas om lite då och då. Är också lite orolig att den kan ställa till det för kameran, det lär inte Nikons program göra. Men jag är kanske lite paranoid.

När det gäller ControlMyNikon är det korrekt att den har haft ett antal buggar, men jag har inte märkt något med de senaste versionerna.

I jämförelse med Nikons CameraControlPro är ControlMyNikon ett underverk. Det enda som saknas är möjligheten att redigera minnesbankerna A-D, vilket går med Camera Control Pro. Annars vinner ControlMyNikon överlägset, t.ex. kan du styra focus stacking och samköra med Zerene Stacker eller något annat program. Du kan även koppla in olika triggers via USB och koppla dem till ControlMyNikon för t.ex. droppbilder.

Jag kan varmt rekommendera ControlMyNikon :)
 
När det gäller ControlMyNikon är det korrekt att den har haft ett antal buggar, men jag har inte märkt något med de senaste versionerna.

I jämförelse med Nikons CameraControlPro är ControlMyNikon ett underverk. Det enda som saknas är möjligheten att redigera minnesbankerna A-D, vilket går med Camera Control Pro. Annars vinner ControlMyNikon överlägset, t.ex. kan du styra focus stacking och samköra med Zerene Stacker eller något annat program. Du kan även koppla in olika triggers via USB och koppla dem till ControlMyNikon för t.ex. droppbilder.

Jag kan varmt rekommendera ControlMyNikon :)
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Tycker också att det verkar väldigt bra, men är det buggigt är det ju inte så kul. Men det visar sig - än så länge lirar det på bra. Om inte annat så har de väldigt trevliga instruktionsfilmer. Utmärkt när man ska lära sig programmet.
Anders W
Redigerat:
Va -- försvann inlägget jag besvarade??

Red:
Det kom tillbaka!
 
Beror inte det på hur man gör?

Jag använder min D7000 eller D800 och fotar av bilderna på ett ljusbord med 60 mm micronikkor.
Jag har dessutom jämfört ett av Leicas testdia skannat med en Minolta filmskanner (> 200 Mb) och jämfört med samma dia avfotograferat med både D7000 och D800 och ser ingen skärpeskillnad i 100%. Däremot så har jag färgbrus i det skannade diats vita partier vilket kamerabilderna saknar.
Jag tror nog att sensorn i mina moderna kameror är bättre än en sensorn i en 10 år gammal skanner. Och mitt macroobjektiv är minst lika bra som det i en Coolscan.

Scannade en massa diabilder för c:a 5 år sedan med en Coolscan. Scannade varje bild 10 ggr och fick filer på >110 Mb som är tunga att jobba med. Scannern fick gå på nätterna p g a tiden det tog (den hade magasin). Jag plåtar av minst 25 bilder på den tid scannern fixar en bild.

Och så här anser experterna: http://rawbilder.se/fota-dina-aldre-bilder/
Anser du att detta är fel?

Gör du någon speciell efterbehandling i datorn när du fotar dia, eller är det bara vanliga justeringar av ljus, färg, skärpa och brus i RAW?

Sitter med en 1000 diabilder som borde digitaliseras, har scannat några i en flatbädds scanner (Cannoscan 8800F) men blev inte nöjd med resultatet, dessutom tar det ju en evighet. Funderar på om jag istället skall fota av alternativt försöka få tag på en filmscanner eller lämna bort. (Det är nog också så att mina gamla diabilder inte är så bra som jag trodde....)
 
Gör du någon speciell efterbehandling i datorn när du fotar dia, eller är det bara vanliga justeringar av ljus, färg, skärpa och brus i RAW?

Sitter med en 1000 diabilder som borde digitaliseras, har scannat några i en flatbädds scanner (Cannoscan 8800F) men blev inte nöjd med resultatet, dessutom tar det ju en evighet. Funderar på om jag istället skall fota av alternativt försöka få tag på en filmscanner eller lämna bort. (Det är nog också så att mina gamla diabilder inte är så bra som jag trodde....)

Jag fotar i RAW och får tyvärr göra en del efterbehandling i ACR. Det stora problemet är tyvärr damm, repor och torkfläckar på bilderna och då behövs en del efterbehandling. Det problemet har du ju, hur du än digitaliserar dom (skanner eller fotar av dom).

Det finns inget billigare och snabbare sätt att digitalisera bilder än att fotografera av dom.
Jag byggde en enkel hållare för kameran av 2 brädbitar och en hyllkonsol. Har du bara småbildsdia så behöver du ju bara ett fixt avstånd. Palla upp ljusbordet till rätt höjd.
I mitt fall behövde jag inte köpa något, då jag redan hade alla "prylar" som behövdes.
Ladda ner Camera Control pro 2 och testa gratis i 30 dagar. Du fotar lätt av några hundra bilder/kväll. Efterbehandling kan du ju spara till ett senare tillfälle.
 

Bilagor

  • skanning-2.jpg
    skanning-2.jpg
    97.4 KB · Visningar: 396
Jag håller med Dykhjelm, metoden med avfotografering är snabb och arbetsbesparande. Personligen fotar jag bara av filmrutan utan någon efterföljande justering, dock kanske en liten beskärning.
Bilden är tagen 1944 och jag till höger är nöjd med resultatet.
 

Bilagor

  • 9C3ECCA9.jpg
    9C3ECCA9.jpg
    33.9 KB · Visningar: 384
Jag håller med Dykhjelm, metoden med avfotografering är snabb och arbetsbesparande. Personligen fotar jag bara av filmrutan utan någon efterföljande justering, dock kanske en liten beskärning.
Bilden är tagen 1944 och jag till höger är nöjd med resultatet.

Tack för tipsen, det blir till att snickra lite någon kväll tror jag.
 
Jag förstår Lennart att Du vill hjälpa mig med bilden, men jag förstår inte riktigt av vilken anledning. Jag är nöjd med den.
Men, å andra sidan vill jag gärna veta vad Du föreslår som lämplig åtgärd och vad syftet är. Frågar eftersom jag inom detta område är okunnig men ändå vetgirig.
per
 
Lennarts justerade bild har ju en mycket mer neutral bildton. Din bild känns väldigt varm. Men det kanske är så du vill ha det?
 
Nu blir ju detta mer och mer OT kanske men det var ju bra att detta med att fotografera av dia kom på rätt spår igen. Kan bara tillägga att för er som använder Canon så behövs ingen extra programvara. Allt finns på CD:n som följer med kameran. Själv kör jag Canon 500D och EF-s 60 makro. Styr hela processen från datorn, precis som Crimson. Supersmidigt, och kul att jobba så. RAW ger extra möjligheter vid dåliga original. Har även provat mitt 50 1,8 med mellanring. Blev väldigt bra också, och mycket billigare, men så var pryldjävulen framme ...

Har man prylarna är det bara att prova. Själv tog jag ner den gamla förstoringsapparaten från vinden och gjorde om den till reprostativ. Kan reproducera allt från stora negativ till dia, dessutom påsiktsoriginal med lämplig belysning.

Anders O.
 
Nu blir ju detta mer och mer OT kanske men det var ju bra att detta med att fotografera av dia kom på rätt spår igen. Kan bara tillägga att för er som använder Canon så behövs ingen extra programvara. Allt finns på CD:n som följer med kameran. Själv kör jag Canon 500D och EF-s 60 makro. Styr hela processen från datorn, precis som Crimson. Supersmidigt, och kul att jobba så. RAW ger extra möjligheter vid dåliga original. Har även provat mitt 50 1,8 med mellanring. Blev väldigt bra också, och mycket billigare, men så var pryldjävulen framme ...

Har man prylarna är det bara att prova. Själv tog jag ner den gamla förstoringsapparaten från vinden och gjorde om den till reprostativ. Kan reproducera allt från stora negativ till dia, dessutom påsiktsoriginal med lämplig belysning.

Anders O.

Nikon är lite snåla med programvara, men 30 dagars test räcker långt. Kanske kan man ta 30 dagar till senare. Har också funderat på att bygga ett reprostativ som du gjort, är bara rädd att det blir onödigt stort.
 
Jag förstår Lennart att Du vill hjälpa mig med bilden, men jag förstår inte riktigt av vilken anledning. Jag är nöjd med den.
Men, å andra sidan vill jag gärna veta vad Du föreslår som lämplig åtgärd och vad syftet är. Frågar eftersom jag inom detta område är okunnig men ändå vetgirig.
per

Snön på din bild var gul, nu ser det naturligare ut.
 
Ja för mig får den gärna vara varm eftersom den utgör ett minne. Och det är många bilder från mitten av fyrtiotalet, tagna av pappa med Leica, som utgör minnen. Och de är och kommer att vara lika kära utan "uppfräschning".
Tror att jag nått en bra medelväg genom att fota av RENA bilder med ett bra objektiv och en fast monterad kamera. Därutöver ingen efterbehandling.
per
 
Inte helt fel att få delar av gamla Meopta AXOMAT II i arbete efter 35 års dvala. För övrigt har jag också funderat på vad som ska hända med 20 000 dia en gång i tiden. Har bestämt att överlåta det bekymret till kommande generationer. Man vet aldrig vilka idéer som kan dyka upp i en framtid. Så länge det finns plats förstås.

Anders O.
 

Bilagor

  • IMG_0473_a_b400.jpg
    IMG_0473_a_b400.jpg
    57.5 KB · Visningar: 529
Jag fotograferar av mina småbildsdia (och hustruns halvformatsneg och dia från 60-talet). Jag har hittills mest hållit på med dia och neg från den tiden samt ett knappt tusental från senare tider. Precis som någon längre upp i tråden skrev, så inser jag att de äldre diabilderna inte är så bra som de borde ha varit. Slarv med skärpa, rörelseoskärpa och felexponering är vanligt, dessutom ibland konstiga fläckar på bilderna och insidan av glasen. Normalt tar jag inte ur diorna ur glasade ramar såvida det inte ser väldigt illa ut eller bilden känns väldigt angelägen.

Jag använde en Spotmatic på den tiden och litade för mycket på dess förmåga till rätt exponering. Men visst, ibland kommer det upp ett och annat guldkorn på skärmen. Hittills är mellan 3 och 4000 sparade på hårddiskar och det är 7 - 9000 kvar skulle jag tro.

Min stategi är att fotografera av nästan alla dia och neg och sedan göra ett urval. Jag fotograferar i raw med en Pentax K100D, bälg och ett 75 mm förstoringsobjektiv och utnyttjar knappt 5 av kamerans 6 Mp. Till bälgen har jag en diareprotillsats som även tar oklippt film och remsor.

De färdiga bilderna kommer att göras så att de blir lämpliga att visa på en bildskärm/TV som är 1080 pixlar hög. Men raw-filerna kommer att sparas och det kan göras större bilder i framtiden om det skulle behövas. Jag gör beskärning och färgjustering så att bilderna blir så bra som grundmaterialet tillåter. Generellt blir bilderna, i alla fall från 60-talet, betydligt mera njutbara på bildskärmen än originalen på duk, det är då fullständigt klart. Men efterbehandlingen tar tid även om jag har ett antal sparade inställningar i ACR och actions i PS.

Ett litet antal, de ovannämnda guldkornen, kommer att skannas med en Acer ScanWit filmskanner. Mellanformat skannas med en Canon 8800 flatbäddsskanner.
Ett ännu mindre antal dia och neg kommer dessutom att sparas som original i negativfickor och blad med plats för ramade dia. Jag bedömer att det kommer att behövas en (1) låda stor som en större skokartong. Det är stor skillnad mot idag då jag har nära tio kartonger av storleken mindre flyttkartong och något mindre kartonger fulla med diamagasin + ett par smålådor med negativ och omonterade dia.

I det egna huset där jag bodde förut fanns det gott om plats att förvara dia mm men i lägenheten finns ingen plats, men vi har en vindsbur med lägenhetsmiljö. Kommande generationer kommer troligen att slänga allt på tippen om det inte är genomgånget och klart att titta på. Ett mål är att barnen ska få varsitt digitalt album med bilder från sin uppväxt. Kanske blir det en fotobok till var och en också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.