Annons

Smörja objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thewiruz

Medlem
Hej jag köpte för en tid sen ett trasigt zoom objektiv med elfel till min Nikon D90.Efter att jag skruvat isär det och blippat lite så fungerar det nu!

Dock fastnar Autofokusen eftersom det verkar vara rätt mycket friktion efter en liten bit (var så när jag fick det) .Jag har sett att man kan smörja lite.Undrar dock vad det är dom använder?

Är det vaselin ?

Frågan är varför det går trögt. Justerar jag fokusen manuellt så går det trögt bitvis.Detta måste man väl kunna fixa tycker jag? Objektivet är ett Tamron AF 70-300 DI

Får väl demontera det helt och hållet annars

heJ !

Kolla först hur fettet beter sej i kyla - värme.

smörj något med relativt stor yta, vet inte vad just nu, en deorollon kanske, stoppa den i frysen och se om det går att rubba i morgon.

värm upp det, ex med hårtork och se att det inte flyter.

Använd ej silikon av något slag, det "smiter" gärna och hamnar så småningom på linsytor mm.

meddela om det blir bra och vad du änvänt.

---------------

Först och främst bör du ha koll på varför det kärvar, mer smörjmedel är kanske inte lösningen.

//MW

Jag ska demontera objektivet ännu en gång för att kolla om det ovalt eller något i den stilen.Om det kärvar av någon annan anledning,Sen smäller jag ihop det och försiktigt stryker på fettet.

Fettet ska tåla en hel del.Men som du sa så ska jag kolla först då det inte står någonstans om det bibehåller samma egenskaper ner till minus 40 grader

SPG 35SL
-----------------------------------------
Syntetiskt, högeffektivt fett
Utmärkta smörjegenskaper
Kan erhållas i 2 olika förpackningar
Temperaturområde -40...+155 °C
Färg ljusbrun
------------------------------------------

Synd att man inte kan redigera sina inlägg

Har dock hittat en del intressant info om SPG 35SL
En viskositet på 0.900 betyder väl att det inte är speciellt känslig vid temperatur skiftningar?
Rätta mig om jag har fel !?

FYSIKALISKA OCH KEMISKA EGENSKAPER

TILLSTÅND: Fett
FÄRG : Ljus (eller blek) Brun
LÖSLIGHET I VATTEN: Olösligt i vatten
RELATIV DENSITET 0.900
VISKOSITET @ °c
FLAMPUNKT (°C) 243 CC (Stängd kopp)
TÄNDPUNKT (°C) > 355

Det är densiteten som är 0,9, inte viskositeten.
Densiteten säger ingenting förutom hur "lätt" den är på liter. (i detta fall 0,9kg/l)
Viskositeten framgår inte av Dina data men är heller inte riktigt relevant för ett fett eftersom det inte ska rinna.

/Peter

Okej efter att ha svettats och svurit så fungerar allt som det ska!

Objektivet hade en tapp skada helt klart och därför kärvade Autofokusen!
Jag lyckades få den någorlunda rund igen men efter att jag smörjde lager hylsan eller vad man ska kalla det så började det gå riktigt lätt

Nu fungerar objektivet som det ska.Allt det elektriska och mekaniska

ANNONS
Götaplatsens Foto