Annons

Smart linslock

Produkter
(logga in för att koppla)

hakanv

Aktiv medlem
Alla linslock som jag har, trycker man på i kanten för att få av. Jag vet att det finns ett (smart) linslock där man trycker någonstans i mitten på locket istället för att få av det.

Någon som vet vem som säljer dessa lock?

/Håkan

Jag vet att Tamron har såna lock på sina linser numera, så förmodligen kan du få tag på det hos de återförsäljare som säljer Tamronobjektiv.

...jag vet att Minolta har, men det ska mycket till innan jag köper ett originallock för dyra pengar. Hittar tyvärr inget Tamronlock och inget annat heller för den delen.

Ingen annan som har nån idé?

/Håkan

Kjell&Co

Jag har sett lock hos Kjell&Co, jag vet inte om det passar men de har objektivlock i storlekarna 37, 46, 49, 52, 55, 58, 62, 67 och 72mm och kostar från 50 till 60 kronor, Hama.
"Snäppena" sitter inte på kanten utan en cm in, om jag tolkar fotot rätt. Detta borde göra det liiite lättare att ta av med motljusskyddet av (om det var därför du ville byta).

www.kjell.com klicka på "foto/video" och sedan "objektiv,filter".

Bilagor

• 57958.jpg
    57958.jpg
    8.7 KB · Visningar: 556
Re: Kjell&Co

TordSonander skrev:
Jag har sett lock hos Kjell&Co, jag vet inte om det passar men de har objektivlock i storlekarna 37, 46, 49, 52, 55, 58, 62, 67 och 72mm och kostar från 50 till 60 kronor, Hama.
"Snäppena" sitter inte på kanten utan en cm in, om jag tolkar fotot rätt. Detta borde göra det liiite lättare att ta av med motljusskyddet av (om det var därför du ville byta).

www.kjell.com klicka på "foto/video" och sedan "objektiv,filter".

Urdåliga är var det är, mycket sämre fjäder - de ramlar av av sig själva (52mm:arna iaf).

Mvh

Nikon har bra sådana lock nuförtiden. Fast du kanske inte vill att det skall stå Nikon på dem? :)

jimh skrev:
Nikon har bra sådana lock nuförtiden. Fast du kanske inte vill att det skall stå Nikon på dem? :)

...problemet i det fallet precis som med Minolta-locken, är att jag antar att dom är svindyra, vilket tredjeparts-locken förmodligen inte är?

Någon som sett priser på några lock? Hamalocken på Kjell&Co fanns inte i 77mm vilket jag också behöver...

/Håkan

Till sist köpte jag Tamron snap-on lens cap till tre av mina gluggar. Fungerar precis som jag har tänkt mig.

Snabbt av och på, även med motljussyddet på, kunde inte vara bättre...

:) Håkan

Jag har en sån där hama 58 mm. Originallocket (canon) trillade av och försvann på nolltid och detta var det enda 58 mm som jag kunde få utan att beställa. Plastigt som tusan, men det sitter kvar.

Staffan

ANNONS
Götaplatsens Foto